واكسن اوریون با استفاده از سویه بومی ‌R512 در موسسه‌ سرم‌سازی رازی تهیه و تولید شد.

دكتر محمد تقویان، مسوول بخش تولید واكسن‌های ویروسی موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: این پروژه از سال 65 آغاز و در سال 82 این موسسه اعلام كرد ایران و سوئیس واكسن جدید اوریون را با سویه محلی ایرانی تولید و كشور سوئیس نیز در این ارتباط برای همكاری ابراز تمایل كرده است.

وی افزود: مطالعات بالینی این واكسن در كشورهای ایران، آلمان، ایتالیا و سوئیس با موفقیت انجام گرفته و مقرر شده است تا سال 2005 میلادی این واكسن به تولید انبوه برسد؛ این در حالی بود كه تا پیش از این واكسن اوریون مورد استفاده در ایران از سویه ویروس ژاپنی روی سلول جوجه تهیه می‌شد؛ در حالی كه این واكسن جدید اوریون از سویه محلی روی سلول دیپلوئید انسانی تهیه شده است.

وی در پایان تصریح كرد: مراحل تكمیل این طرح 16 سال به طول انجامید و سرانجام در سال گذشته با همكاری محققان موسسه رازی سویه محلی جدید واكسن اوریون با عوارض جانبی بسیار كمتر با راندمان و كارایی بالاتر نسبت به نوع خارجی آن تولید شد.

مسوول بخش تولید واكسن‌های ویروسی موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، خاطر نشان كرد: این واكسن علاوه بر قابلیت انحصاری برای پیشگیری از اوریون به صورت MMR، (سرخك، سرخچه، اوریون) نیز قابل استفاده است و حالا با گذراندن مراحل كنترل كیفی بر روی انسان نیز قابل اجراست.

وی در پایان با اشاره به تزریق این واكسن اظهار كرد: پس از مراحل ثبت در وزارت بهداشت در چند ماه آینده این واكسن به صورت كشوری در دو نوبت در سال به كودكان تزریق خواهد شد و در موارد خاص هم در سنین بالاتر از این واكسن استفاده می‌كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha