برای کاهش ضعف روزه داری باید در سحر، تغذیه مناسبی داشت. از این رو به افراد توصیه می شود که حتما سحری بخورند تا بتوانند فعالیت روزانه خود را بهتر انجام دهند.

پیشنهادهایی برای رژیم غذایی روزه داران در تابستان
سلامت نیوز :  امسال ماه مبارک رمضان با روزهای گرم و طولانی تیر و مرداد ماه مصادف شده است و برای بعضی افراد تحمل گرسنگی و تشنگی روزه داری کمی مشکل شده است.بی گمان اجتناب از خوردن و آشامیدن بخشی از عبادات این ماه است و فرد با روزه داری؛ شرایط سخت همنوعان مستضعف خود را درک می کند. اما از طرفی فرد روزه دار باید توان کافی برای کار روزانه و انجام عبادت و خدمت به خلق را نیز داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی کاهش تشنگی و گرسنگی و ضعف روزه داری با دکتر سیدسعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی گفت وگویی کرده ایم. وی به نکات مهم و اساسی در این باره اشاره کرده است که در ادامه می آید.

بعضی افراد در ایام ماه مبارک به دلیل روزه داری دچار ضعف شدید می شوند که باید تدابیری اندیشید تا این ضعف مانع از روزه داری و عبادت آن ها نشود .

مصرف بعضی از مواد مغذی می تواند این ضعف را جبران کند. به عنوان مثال توصیه می شود روزانه یک لیوان شیر به همراه یک لیوان شیره انگور و یک قاشق پودر بادام پوست کنده و آسیاب شده میل شود. می توان این نوشیدنی را شب، هنگام خواب یا قبل از سحری مصرف کرد. این نوشیدنی مقوی است و برای از بین بردن ضعف روزه داری به ویژه در افرادی که دچار کم خونی هستند، مفید است.

همین طور برای کاهش ضعف روزه داری باید در سحر، تغذیه مناسبی داشت. از این رو به افراد توصیه می شود که حتما سحری بخورند تا بتوانند فعالیت روزانه خود را بهتر انجام دهند.

نکته بعد درباره افرادی است که دچار عطش می شوند. باید دانست بعضی از انواع عطش کاذب است و با خوردن آب برطرف نمی شود؛ این افراد حتی اگر در چندین نوبت آب سرد بنوشند باز هم تشنگی شان برطرف نمی شود.

این عطش کاذب معمولاً به دلیل افزایش بلغم شور در معده است. افرادی که غذای چرب مانند کباب، ماهی و... مصرف می کنند، دچار عطش می شوند و برای رفع این عطش کاذب باید از آب گرم یا دمنوش استفاده کنند تا با پاکسازی این بلغم از معده، عطش شان کاهش یابد.

اما عده ای به علت گرمای زیاد دچار عطش می شوند و با خوردن آب عطش شان برطرف می شود. این افراد ممکن است گرم مزاج باشند و در غیر از ماه رمضان هم زیاد احساس تشنگی کنند. به این افراد توصیه می شود عرقیات گیاهی مانند عرق کاسنی مصرف کنند تا میزان عطش شان کاهش یابد.

همین طور توصیه می شود به جای مصرف آب، از غذاها و خوراکی های آبکی استفاده کنند زیرا آب به سرعت دفع می شود اما مصرف خوراکی و میوه آب دار مانند هندوانه، طالبی، سیب و کاهو و... و یا غذاهای آبکی مانند سوپ و آش جو باعث ایجاد رطوبت در بدن می  شود و افراد کمتر دچار تشنگی می شوند.

خوردن یک استکان عرق کاسنی همراه با یک قاشق خاکشیر قبل از سحر بسیار مفید است.توصیه می شود افرادی که در محیط های گرم مانند نانوایی  کار می کنند و عطش زیادی دارند کمی تخم خرفه را داخل دوغ طبیعی خیس کنند و بعد از ۲-۱ساعت آن را صاف کنند و دوغ تازه روی آن بریزند. ۶-۵ بار این کار را تکرار کنند و تخم خرفه را در مکان سرد نگه داری و هر روز قبل از سحر کمی از آن را میل کنند.

افطار

در طول روزه داری شکم خالی است. به همین دلیل خوردن شیر در اول افطار توصیه نمی شود زیرا شیر خوراکی لطیفی است که با ورود به معده خالی ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند. همین طور مصرف نوشیدنی سرد و خنک هم باعث درد معده می شود.

بنابراین به روزه داران توصیه می شود طبق روایات با کمی آب جوش و یا خرما افطار کنند و بعد از گذشت مدتی از خوراکی های دیگر استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha