سلامت نیوز : با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، 16 منطقه حفاظت شده در کشور ایجاد می‌شود. به گفته «رامین شادی» مدیر کل سواحل و تالاب‌های ساحلی کشور، علت پیشنهاد این مناطق، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، گونه‌های جانوری و ایجاد و ارتقای سطح حفاظتی 16 منطقه ساحلی- دریایی است که در دستور کار کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت قرار گرفته است و 2 ماه دیگر تصویب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ وی یادآورشد: اکنون 2 پارک ملی «نایبند» و «نخیلو» در استان بوشهر وجود دارد که ملی شدن آنها کمک زیادی به حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه کرده است و از لحاظ گردشگری نیز یکی از جاذبه‌های ملی به حساب می‌آیند؛ به همین دلیل اکنون یکی از پیشنهادهای سازمان محیط زیست تحت حفاظت قرار گرفتن منطقه ساحلی‌ «دارا» و تبدیل آن به پارک ملی است.

وی در توضیح تفاوت میان پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده اظهار می‌کند: پارک‌های ملی درواقع مناطق طبیعی، وسیع، دارای ویژگی‌های خاص و اهمیت ملی هستند که با هدف حفظ شرایط طبیعی و زیستی موجود، افزایش و بهبود جمعیت گونه‌های جانوری (آبزیان دریایی) و در نهایت برای بهره‌برداری تفرجی انتخاب می‌شوند. پارک‌های ملی
100 درصد حفاظت شده هستند و اجازه هیچ‌گونه برداشتی از آنها داده نمی‌شود؛ اما مناطق حفاظت شده‌ای که به همین هدف ایجاد می‌شوند، فقط تا 60 درصد حفاظت می‌شوند و تا 40 درصد اجازه برداشت دارند.

شادی درباره مناطقی که برای حفاظت پیشنهاد شده است، اظهار می‌کند: مناطق 16 گانه پیشنهادی شامل منطقه مصب رودخانه‌های حفاظت‌شده «گرگان‌رود»، «گمیشان»، «کچو» در شرق چابهار، خلیج‌های «گواتر»، «گاندو»، «تنگ» و «پزم»، همچنین منطقه مرجان‌های دریایی خلیج چابهار در استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل وجود محل زادآوری لاک پشت سبز، صخره‌های مرجانی، جنگل‌های حرا و پرندگان آبزی به عنوان مناطق حفاظت شده دریایی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده ساحلی- دریایی جزیره هرمز در شرق جزیره، قشم، هنگام، جزیره لارک، همچنین منطقه حفاظت شده دریایی کیش در سواحل جنوب شرق کیش و منطقه حفاظت شده دریایی جزیره هندورابی در استان هرمزگان، نیز به عنوان مناطق حفاظت شده دریایی ایجاد می‌شود، می‌افزاید: پناهگاه حیات وحش استیل عباس آباد در استان گیلان و حفاظت از رودخانه چشمه کیله در استان مازندران که محل تخم‌ریزی ماهی آزاد مازندران است، نیز از منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقا می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha