سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 78792

سلامت نیوز : طرح معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری در رابطه با ایجاد مشوق­هایی برای فرزندآوری در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می­شود. در این طرح، علاوه بر اعطای مشوق­­های جدید قرار شده موانع قانونی فرزندآوری که از گذشته در قانون به جا مانده برطرف شود. به نقل از فارس، روح­ا... حسینیان، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در این‌باره می­گوید: «در برخی قوانین تا سه فرزند هر خانواده دارای بیمه و برخی امکانات است و بعد از آن این امکانات به فرزندهای بعدی تعلق نمی‌گیرد که این موانع قانونی در طرح برداشته شده است. کسانی که پس از تصویب این قانون فرزندانی بیاورند مشوق‌هایی برای آنها درنظر گرفته می‌شود، همچنین در زمان بزرگ کردن فرزند هم مشوق‌هایی در این زمینه لحاظ می‌شود و اعطای زمین و خانه از جمله این مشوق­هاست.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اما فاطمه رخشانی، معاون وزارت بهداشت، برنامه وزارتخانه را برای کمک به سیاست­های جدید جمعیتی، ایجاد شرایط سالم برای باروری زوجین معرفی می­کند و می­گوید: «درمورد سیاست‌های جمعیتی بیشتر به این سمت می‌رویم تا بارداری‌های پرخطر و سلامت مادر و نوزاد را در اولویت کار خود قرار دهیم. با توجه به اینکه در زوجین جوان اولین فرزند سریعا به‌دنیا نمی‌آید و تک‌فرزندی زیاد است، تشویق‌ها به این سمت است تا از بارداری‌ها حمایت کنیم و به موارد پرخطر و ویژه توجه کنیم و حمایت‌های مالی در رابطه با سلامت مادران انجام دهیم. همچنین مبلغ 1400 میلیارد تومان از سوی دولت به وزارت بهداشت اختصاص داده شده تا با کمک سایر دستگاه‌ها حمایت‌های مالی را از خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری داشته باشند.»

فرزندان والدین را از موقعیت‌های اجتماعی محروم می­کنند

به گفته رخشانی، جمعیت موالید کشور، به‌طور متوسط، کمتر از دو نفر در خانواده است. طبق آمار ثبت احوال کشور، نرخ موالید در کشور کمتر از نرخ جایگزینی است و این یعنی در چند سال آینده، رفته‌رفته جمعیت کشور از جمعیتی جوان، به سمت جمعیتی میانسال و پس از آن جمعیتی کهنسال حرکت خواهد کرد. اما چه چیزی سیاستمداران را به این تغییر ذائقه خانواده‌های ایرانی برای فرزندآوری حساس کرده است؟ هرچه جمعیت به سمت کهنسالی پیش برود از میزان کارآمدی این جمعیت کاسته می­شود و باید برای هزینه‌های این بخش از زندگی این جمعیت فکری کرد. جمعیت جوانی که حاصل باروری­های پرشمار دهه 60 بود و مدارس چند شیفته و داوطلبان پرشمار کنکور دانشگاه‌ها و جست‌وجوگران کار را سبب شد، رفته‌رفته با افزایش سن، رفاه و تامین‌اجتماعی و خدمات درمانی مناسب با حالش را می­طلبد و اگر در مقابل جمعیت جوانی نباشد که چرخ کار و تولید را بچرخاند، کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

81 درصد تهرانی‌ها بیش از دو بچه نمی‌خواهند

اخیرا پژوهشی در تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر کشور انجام شده که نشان از عدم تمایل خانواده‌ها از افزایش فرزند دارد. امیر عرفانی، دانشیار جمعیت‌شناسی دانشگاه نیپسینگ کانادا با حمایت موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در رابطه با دلایل کاهش نرخ باروری در تهران، پژوهشی انجام داده و طی آن به نتایج جالبی رسیده است. مطابق این پژوهش آماری که در مناطق 22 گانه شهر تهران و میان زنان متاهل  15-35 ساله ومردان متاهل دارای همسر زیر 36 ساله، با حجم نمونه 2267 زن و مرد متاهل، انجام شده است، با افزایش سن ازدواج، سطح تحصیلات، درآمد، و تعداد فرزندان کنونی، میانگین تعداد ایده‌آل فرزندان کاهش می‌یابد. همین‌طور مطابق این پژوهش، 9 درصد پاسخگویان بدون فرزند می­خواهند در تمام دوران زندگی بدون فرزند باقی بمانند، 34 درصد تک فرزندها و 81 درصد دارندگان دو فرزند، دیگر هیچ فرزندی نمی‌خواهند و بیشترین درصد مرددها (23 درصد) در میان تک فرزند‌ها دیده می‌شود.

هیچ فرزندی نمی‌خواهیم

درمجموع این پژوهش مشخص شد که زنان بیش از مردان، دارندگان درآمد بالا بیشتر از افراد با درآمد پایین، و افراد بدون فرزند و تک‌فرزند ساکن مناطق بالای تهران بیشتر از بدون فرزند‌ها و تک فرزند‌های ساکن مناطق پایین، هیچ فرزند(دیگر) نمی‌خواهند و قصد توقف فرزندآوری را دارند. 40 درصد پاسخگویان قصد دارند که در آینده هیچ فرزند (دیگر) نداشته باشند. از میان کل دلایل اظهار شده،

مهم‌ترین آنها به ترتیب: «عدم توانایی برای تامین هزینه‌های فرزند دیگر» (27 درصد)، «داشتن تعداد مورد نظر فرزندان» (25 درصد)، «تداخل فرزندآوری با علایق، تفریحات، برنامه‌های کاری و تحصیلی‌ام.» (16 درصد)، «نگرانی نسبت به آینده فرزندانم» (15 درصد) بوده است. همچنین دلایل نخواستن فرزند با توجه به ویژگی پاسخگویان به این شرح است: «هزینه بچه»: بیشتر زنان، جوان‌ترها، دارندگان یک فرزند و بیشتر، افراد با تحصیلات و درآمد کمتر، غیرشاغلین و ساکنین مناطق پایین شهر. «داشتن تعداد دلبخواه فرزندان»: بیشتر مسن‌ترها، دارندگان دو فرزند و یا بیشتر، تحصیلات کمتر، غیرشاغلین، دارندگان درآمد بالاتر، و ساکنین مناطق بالایی شهر تهران. «تداخل فرزندآوری با علایق، تفریحات، برنامه‌های کاری و تحصیلی»: بیشتر مردان، جوان‌تر‌ها، بی‌فرزندها و تک‌فرزندها، دارندگان تحصیلات دانشگاهی و درآمد بالا، شاغلین و ساکنین مناطق بالا و میانی تهران. «نگرانی نسبت به آینده فرزندانشان»: بیشتر مردان، جوان‌ترها، بی‌فرزندها و دارندگان یک یا دو فرزند، واجدین تحصیلات و درآمد بالاتر، و ساکنین مناطق بالایی تهران.

اما جدا از انگیزه‌های مالی و رفاهی، نکته دیگری که معاون بهداشت نیز بر آن تاکید دارد، ایجاد شرایطی است که زوجین بتوانند باروری ایمن داشته باشند. تامین سلامت باروری پیش از هر چیز به سلامت افراد بازمی­گردد: عدم ابتلا به بیماری­های روانی که بنا به تاکید رخشانی در جامعه افزایش یافته است، عدم ابتلا به بیماری­های واگیر که در ارتباط مستقیم با باروری است از جمله‌ ایدز که آمارهای وزارت بهداشت روند ابتلای جامعه به این بیماری را رو به رشد نشان داده است و البته تامین سلامت مادران در کشور به‌خصوص در مناطق محروم با راضی کردن پزشکان به کار در این مناطق از نکات مهمی است که برای تضمین سلامت باروری ضروری است.

به علاوه بنا به اطلاعات وزارت بهداشت، به لحاظ میزان باروری در کشور، ما اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که کشورهای توسعه‌یافته، 50 سال پیش قرار داشتند. در سال 1970، کشورهای توسعه‌یافته متوجه شدند تعداد فرزندان ایده­آل بالاتر از نرخ فرزندآوری است و با تامین هزینه‌های نگهداری فرزند، سعی در برطرف کردن دغدغه‌های والدین داشتند. اینکه فرد بتواند با نگه داشتن شغل و ادامه به تحصیل از فرزندش نیز نگهداری کند و موقعیت­های اجتماعی­اش را با باروری و تربیت فرزند از دست ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha