سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 78806
سلامت نیوز : یکی از افکاری که با شروع بارداری ذهن برخی خانم ها را به خود مشغول می کند این است که از عهده پرورش و تربیت نوزادشان برنخواهند آمد. به خصوص زنانی که برای بار اول باردار می شوند این ترس و نگرانی را بیشتر احساس می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ البته این افکار تا حدی به سراغ هر زن بارداری می آید پس خود را به خاطر داشتن این افکار در صورتی که سطحی و گذراست نگران نکنید اما در بعضی موارد این نگرانی ذهن مادران باردار را بیش از اندازه به خود مشغول می کند و حتی باعث به وجود آمدن شک و تردید درباره بچه دار شدن می شود. زنان باردار از خود می پرسند آیا از عهده انجام وظایف مادری برخواهم آمد؟

در ادامه توصیه هایی به شما می کنیم تا راحت تر بتوانید این نگرانی ذهنی را برطرف کنید.

* به غریزه مادری خود که خداوند در وجود شما قرار داده است اعتماد داشته باشید و از خداوند برای بهتر انجام دادن این وظیفه شیرین کمک بخواهید.

* چیزی به نام مادر حرفه ای وجود ندارد و نیازی نwیست که شما مثل کسی باشید. لازم نیست همه نیازهای فرزندتان را بدون کم و کاست برطرف کنید. وقتی به فرزندتان اهمیت دهید و با او همدلی کنید به اندازه کافی مادر خوبی هستید.

* به یاد داشته باشید که در دوران بارداری یکی از نیازهای فرزندتان مراقبت کردن شما از خودتان است. پس به جسم و روح خود بیشتر از گذشته اهمیت دهید تا فرزندتان از نعمت داشتن یک مادر شاد و سالم برخوردار باشد.

* درست است که غریزه مادری یک موضوع ذاتی است اما روش مادری کردن آموختنی است. پس نگران نباشید حتی اگر هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید هنوز چند ماه برای آموختن فرصت دارید.

* از طرفی فراموش نکنید که مادرشدن چیزی نیست که آن را یک شبه یاد بگیرید همچنین قرار نیست تمام نکات درباره بزرگ کردن فرزند در شما به طور خدادادی وجود داشته باشد. حتما سعی کنید مادر شدن را بیاموزید.

* در صورتی که فکر می کنید از عهده بزرگ کردن فرزندتان برنمی آیید دلایلتان را بنویسید. آن ها را بررسی کنید و برای هر دلیل تعدادی راه حل بنویسید. حتی می توانید از یک نفر دیگر نیز کمک بگیرید.

بعد از نوشتن راه حل ها دوباره به فهرست نگاه کنید و اگر موردی وجود دارد که برای آن راه حلی پیدا نمی کنید یا شمارا نگران کرده است کمک تخصصی بگیرید.

* ببینید افکار ناامید کننده چه مواقعی به سراغتان می آید. شاید مواقعی که از نظر جسمی مشکلی دارید این افکار بیشتر می شود.

در این صورت حتما حواس خود را پرت کنید مثلا ورزش کنید، کتاب بخوانید یا با یک نفر صحبت کنید یا سعی کنید افکار مثبت را جایگزین کنید مثلا خود را تصور کنید که با فرزندتان مشغول بازی هستید یا به یک خاطره خوش بیندیشید.

* سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. برای خود یک گروه حمایتی درست کنید. از همسر، خانواده، دوست، همسایه ها، همکاران و پرستار بچه بخواهید تا در صورت لزوم به شما کمک کنند.

* ببینید چگونه می توانید یک گروه از خانم های باردار تشکیل دهید تا از تجارب هم چه در دوران بارداری و چه بعد از زایمان استفاده کنید.

* همچنین به همسر و اطرافیان زنان باردار توصیه می شود که به زن اطمینان خاطر دهند که از عهده مادر شدن برخواهد آمد و در صورت لزوم می تواند روی کمک شما حساب کند.

گاهی اوقات اطرافیان به نگرانی زنان باردار دامن می‌زنند مثلا می گویند "تو خودت هنوز بچه ای چه جوری می خوای یکی دیگه رو بزرگ کنی" و یا او را از سختی های مادرشدن می ترسانند و با این کار باعث ناامیدی وی می شوند.

* درباره شیوه مادری خود برنامه ریزی کنید تا با اطمینان خاطر بیشتری منتظر تولد فرزندتان باشید.

* به یاد داشته باشید که جنین در دوران بارداری از خون شما تغذیه می کند و آرامش شما بهترین هدیه برای اوست.

* فهرستی از کارهای مثبتی که در طول زندگی تان انجام داده اید تهیه کنید و هر روز به آن نگاه کنید و به خود بگویید که از عهده انجام وظایف مادری به خوبی برخواهید آمد.

* هرچه بیشتر درباره چگونگی مادرشدن بیاموزید اضطراب و ترس کمتری خواهید داشت.

* درباره احساس ترس یا تردید خود با همسر، یک دوست یا مشاور صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha