سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نظر وزیر بهداشت و درمان برای آموزش سونوگرافی به پزشکان عمومی برای موارد اورژانسی بود ولی گویا این طرح در حال عادی شدن و در شمول امور جاری پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده مبدل شده است.

حلیمه عالی در گفت‌وگو با (ایسنا)، آموزش سونوگرافی به پزشکان عمومی را طرح شکست‌ خورده‌ای دانست و افزود: با وجودی که متخصصان رادیولوژیست چهار سال دوره تخصصی کار با دستگاه‌های رادیولوژی را می‌بینند ولی در تشخیص بیماری‌ها به کرات اشتباه می‌کنند حال چطور ممکن است پزشک عمومی با آموزش کوتاه مدت مرتکب لطمات جبران‌ناپذیری به مادر و جنین نشود.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس افزود: اگر قصد وزارت بهداشت، گسترش آموزش سونوگرافی است باید گفت اجازه به پزشکان عمومی برای انجام سونوگرافی در مطب اقدام نادرستی است که ریسک و خطر را برای بیمار افزایش می‌دهد.

وی این طرح را به ضرر بیماران دانست و افزود: آموزش سونوگرافی به پزشکان عمومی موجب افزایش ضریب خطر بیماران، هدر رفتن منابع و شیوع عمل‌های جراحی غیرضرور می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کمبود متخصص رادیولوژی نداریم، گفت: تعداد رادیولوژیست‌ها زیاد است ولی در توزیع این متخصصان مشکل وجود دارد، وزارت بهداشت با هدف رفع مشکلات بیماران سعی در آموزش کار با دستگاه‌های سونوگرافی به پزشکان عمومی به ویژه پزشکان ثبت‌نام کرده در طرح پزشک خانواده است. ولی باید گفت در حال حاضر سونوگرافی‌های بسیاری از بیماران از جمله خانم‌های باردار در بسیاری موارد موجب به خطر افتادن جان مادر و جنین می‌شود. در بسیاری موارد تشخیص پزشکان زنان با متخصصان رادیولوژیست کاملا متفاوت می‌شود.

وی متخصصان بیماران داخلی را مقدم بر پزشکان عمومی دانست و افزود: اگر قرار بر آموزش کار با دستگاه سونوگرافی است متخصصان بیماری‌های داخلی بر پزشکان عمومی اولویت دارند.

عالی با اشاره به اشتباهات مکرر سونوگرافی توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان، گفت: بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان با وجودی که سال‌ها مراجعان باردار خود را در مطب سونوگرافی می‌کنند ولی در بسیاری موارد تشخیص نادرست می‌دهند به طور مثال یک دکتر زنان برای خانم بارداری پس از سونوگرافی در مطب تشخیص آنومالی (سقط جنین) داد ولی بیمار به چند متخصص رادیولوژی مراجعه کرد و همگی تشخیص دادند جنین نباید سقط شود چون سالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha