سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 78818

سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی ضمن تاکید بر اینکه در درمان بیماران، روش‌های نگه‌دارنده و کم عارضه کارا و مؤثر باید بر روش‌های تهاجمی نظیر جراحی‌ها ترجیح داده شوند، گفت: بسیار اتفاق می‌افتد که بیماران به کمک فیزیوتراپی درمان یافته و از قرار گرفتن تحت برخی اعمال جراحی پرهزینه و پرخطر بی‌نیاز می‌شوند.

دکتر وحید صمدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: امروز در شرایطی که عده زیادی از افراد جامعه دچار چاقی و کم تحرکی هستند، ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و به کار با رایانه شخصی خود مشغول می‌شوند می‌توان انتظار داشت که بیماری‌ها و مشکلات اسکلتی- عضلانی نیز از شیوع بالایی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر افراد زیادی هستند که از انواعی از دردها و آسیب‌های مفصلی و عضلانی مثل کمردرد، گردن درد و زانو درد رنج می‌برند، اظهار کرد: چنین دردها و مشکلاتی حرکات و فعالیت‌های طبیعی افراد را مختل کرده و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: بدیهی است که به دنبال ابتلا به ناتوانی‌های حرکتی و از کارافتادگی‌ها به اقتصاد خانواده و جامعه نیز خساراتی وارد خواهد شد. بنابراین تغییر سبک زندگی و ترویج برخی عادات و فعالیت‌های نامناسب بدنی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند ضروری به نظر می‌رسد.

صمدی با تاکید بر اینکه بی شک راهکار اصلی مقابله با چنین مشکلاتی، پیشگیری از بروز آنهاست، گفت: باید با آموزش نحوه صحیح انجام فعالیت‌های مختلف در محیط زندگی و کار و همچنین بهره‌گیری از اصول و روش‌های ارگونومی از بروز اختلالات و آسیب‌های اسکلتی جلوگیری نمود.

وی افزود: در مرحله بعد و درصورت بروز اشکال، باید از روش‌های درمانی مناسب و موثری جهت درمان این ناراحتی‌ها و اختلالات بهره جست. بی شک فیزیوتراپی یکی از این روش‌هاست که هم در امر پیشگیری نقش دارد و هم یک روش درمانی ارزان، ایمن و مؤثر محسوب می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه در این رشته که از جمله رشته‌های علوم پزشکی است، از روش‌ها و تجهیزات مختلفی چون سرما، گرما، اشعه‌های مادون قرمز و فرابنفش، جریان‌های الکتریکی و مغناطیسی، امواج فراصوت و لیزر برای درمان استفاده می‌شود، گفت: علاوه بر اینها تمرینات و ورزش‌های مختلفی برای بهبود حرکات مفاصل و تقویت عضلات بیماران تجویز می‌شود.

صمدی اضافه کرد: همچنین فیزیوتراپیست از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی تحت عنوان درمان‌های دستی استفاده می‌کند. درمان‌های فیزیوتراپی برای طیف وسیعی از انواع بیماری‌های ارتوپدی، رماتیسمی، مغز و اعصاب و آسیب‌های ورزشی به کار می‌رود. در صورت استفاده به موقع و مناسب از خدمات فیزیوتراپی، دردها، ناتوانی‌ها و مشکلات بیماران مبتلا به این بیماری‌ها کاهش یافته و توانایی حرکتی آنها بهبود می‌یابد.

به گفته وی بدیهی است که در درمان بیماران، روش‌های نگه‌دارنده و کم عارضه کارا و مؤثر باید بر روش‌های تهاجمی نظیر جراحی‌ها ترجیح داده شوند. بسیار اتفاق می‌افتد که بیماران به کمک فیزیوتراپی درمان یافته و از قرار گرفتن تحت برخی اعمال جراحی پرهزینه و پرخطر بی‌نیاز می‌شوند.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: همچنین لازم است بیماران بعد از انجام برخی جراحی‌ها و برای جلوگیری از بروز برخی عوارض و ناراحتی‌ها، تکمیل روند درمان و بازگشت به فعالیت‌های زندگی روزمره تحت اعمال فیزیوتراپی قرار بگیرند. بنابراین به نظر می‌رسد که رشته فیزیوتراپی نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه ایفا می‌کند.

صمدی با بیان اینکه فیزیوتراپیست‌ها از جمله اعضای خدوم جامعه پزشکی هستند که در دوم مرداد سال 1378 مجوز تأسیس مراکز فیزیوتراپی را دریافت کردند تا با بدست آوردن استقلال حرفه‌ای خود، در درمان و توانبخشی بیماران و معلولان تأثیرگذار باشند، ابراز امیدواری کرد در سایه تعامل و ارتباط مناسب میان فیزیوتراپیست‌ها با متخصصان سایر رشته‌ها و تخصص‌های علوم پزشکی خدمات مناسبی به بیماران نیازمند ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha