سلامت نیوز : قائم مقام بیمارستان ضیائیان به تبیین اولویت‌های پیش‌روی دولت آینده برای حل مشکلات بیمارستان‌ها پرداخت.

دکتر سیامند انوری در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: با افزایش روزافزون بیماران، نیاز به توسعه فضای فیزیکی برای همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این خود بیمارستان ضیائیان برای ارائه برخی خدمات پاراکلینیکی چون ام آر آی با مشکلاتی روبروست. اما در مجموع همه بیمارستان‌ها با مشکل فرسودگی تجهیزات و تخت‌ها روبرو هستند و به علت بالا بودن هزینه‌های نوسازی، تعویض آن‌ها مشکل است و بسیاری از پس پرداخت آن برنمی‌آیند.

قائم مقام بیمارستان ضیائیان درباره میزان همراهی وزارت بهداشت با بیمارستان‌ها برای کاهش معضلات موجود، گفت: وزارت بهداشت از بیمارستان‌هایش حمایت می‌کند ولی توان وزارت بهداشت محدود است، زیرا بهداشت و درمان جزو اولویت‌های اول دولت‌ها نیست و شاید به همین دلیل است که مردم هنوز هم بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان خودشان را تقبل می‌کنند.

انوری با اشاره به اینکه واقعی نبودن تعرفه‌های درمان مشکل مهمی است که بیمارستان‌ها با آن دست به گریبانند، گفت: اگر بنا باشد پزشک در بیمارستان بماند، با دل و جان به بیمار رسیدگی کند و خودش را تمام وقت در اختیار بیمارستان قرار دهد، باید دریافتی خوبی داشته باشد.

بنا نیست کمبود منابع مالی از جیب پرستار و پزشک جبران شود

وی افزود: درواقع نگاه ما به پزشک و پرستار باید بر اساس یک رابطه برد – برد شکل گرفته باشد و طوری باشد که هم نظام سلامت منتفع شود و هم تیم درمان. نمی‌توان انتظار داشت کمبود منابع مالی از جیب پرستار و پزشک جبران شود.

قائم مقام بیمارستان ضیائیان با بیان اینکه تعرفه‌های غیرواقعی به خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها و جذب و نگهداری پزشکان خوب آسیب وارد کرده است، اظهار کرد: از سوی دیگر لازم است منابع بیشتری برای حوزه سلامت تخصیص یابد. درواقع باید سرانه سلامت افزایش یابد تا پرداختی مردم برای هزینه‌های درمان پایین بیاید.

قصه همیشگی دیرکرد پرداخت مطالبات بیمارستان ها از سوی سازمان های بیمه گر

انوری عدم پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی از سوی بیمه‌ها را مشکل همیشگی بیمارستان‌ها دانست و گفت: بیمه‌ها حدود شش تا هفت ماه از ما عقب هستند. به عنوان مثال برخی بیمه‌ها مطالبات خود را به بیمارستان‌ ضیائیان تا آبان ماه پرداخت کرده‌اند و برخی بیمه‌ها تا دی ماه. در صورتی اگر همان موقع مطالبات پرداخت شده باشد، با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن نرخ تورم، می‌توانستیم برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته و بخشی از تجهیزات مورد نیاز را همان زمان خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکل دیرکرد پرداخت، بیمه‌ها همه خدمات درمانی ضروری را نیز پوشش نمی‌دهند، گفت: در این صورت یا بیمارستان باید از سهم خود بگذرد و وقتی دید بیمار توانمند نیست، آن را از بیمار دریافت نکند. یا اینکه بیمار ناچار به پرداخت هزینه‌ها شود. در هر دو صورت بیمارستان ضرر خواهد کرد، زیرا یا دچار کمبود منابع مالی می‌شود و یا با نارضایتی بیمار روبرو خواهد شد.

وی به مشکل بهسازی و نوسازی بیمارستان با توجه به افزایش قیمت اقلام پزشکی و کمبود نقدینگی نیز اشاره و اظهار کرد: علاوه بر این با مشکل فرسودگی تاسیسات بیمارستان نیز روبرو هستیم که برای رفع آن دچار کمبود منابع هستیم.

پرداخت مطالبات مراکز به ازای درمان رایگان تصادفی ها بروز شود

انوری با بیان اینکه سال‌هاست طبق قانون بیمارستان‌ها نباید از بیماران تصادفی وجهی دریافت کنند، عنوان کرد: با این حال وجوه مورد مطالبه بیمارستان ها مقداری با تاخیر پرداخت می‌شود. البته باید گفت مبلغی که پرداخت می‌شود در قالب ردیف بودجه وزارتی است و قوانین و مقررات مترتب بر خودش را دارد.

وی پیشنهاد کرد: لااقل این بخش هم مانند مطالبات بیمه‌ها با تاخیر پرداخت نشود. در حال حاضر مطالبات سال گذشته هنوز به طور کامل محقق نشده است.

قائم مقام بیمارستان ضیائیان به مشکلات دارویی مردم نیز اشاره کرد و گفت: البته سعی کرده‌ایم با تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های ویژه و تعامل با داروخانه 13 آبان بخشی از مشکلات دارو را حل کنیم اما به هر حال دارو گران شده و کمبودها هنوز هم به طور کامل برطرف نشده‌اند.

اعتبارات بیمارستان‌ها از محل بودجه عمومی دولت کم شده است

انوری با اشاره به اینکه با مشکل جذب متخصص و فوق تخصص در بیمارستان ضیائیان مواجه هستیم، اظهار کرد: از سویی تعرفه‌ها واقعی نیستند و از سوی دیگر مدتی است که اعتبارات بیمارستان‌ها از محل بودجه عمومی دولت کم شده است که به وزارت بهداشت مربوط نیست و بیمارستان‌ها ناچارند هزینه‌های خود را از محل درآمدهایشان تامین کنند. به همین خاطر ما به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مجمع خیرین سلامت و حضور خیرین در بیمارستان بوده‌ایم و لازم است این امر در دولت آینده هم مورد توجه قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha