سلامت نیوز : رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع آخرین وضعیت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور را تشریح کرد.

دکتر مسعود صالحی در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان این که به دنبال اقدامات انجام شده، برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به اهداف پزشک خانواده مد نظر نزدیک شده، گفت: به این ترتیب بحث ویزیت پایه که پیش از این در این دو استان با ضعف‌هایی مواجه بود، پیشرفت قابل توجهی داشته و این روند به سرعت رو به گسترش است. به دنبال آن نیز تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای افراد تحت پوشش از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است.

وی مراقبت‌های سلامت را جزء اصلی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواند و افزود: این مقوله نیز در دو استان فارس و مازندران از وضعیت بهتری برخوردار شده است. "پزشک خانواده" بدون "مراقبت‌های سلامت" ارزش چندانی ندارد. هر چند در این زمینه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما روند بسیار بهتر از گذشته است.

صالحی به اقدامات انجام شده در جهت آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع درهشت استان ستان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان اشاره کرد و گفت: ثبت نام پزشکان در این هشت استان نیز آغاز شده و مردم نیز به تدریج در حال انتخاب پزشک خانواده خود هستند. پس از انتخاب پزشک خانواده از سوی مردم، ویزیت پایه برای جمعیت تحت پوشش پزشک مربوطه نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: مابقی استان‌ها نیز باید به تدریج به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بپیوندند و در مرحله نخست این موضوع استان تهران در نظر گرفته شده است.

صالحی با بیان این که برنامه پزشک خانواده در استان تهران فعلا در مرحله ثبت نام پزشکان است، افزود: اقدامات اجرای برنامه در تهران از اواسط تیر ماه آغاز شده و ممکن است یک تا 1.5 ماه به طول انجامد؛ چرا که آغاز این برنامه در تهران با ماه مبارک رمضان و فصل تابستان و مسافرت‌ها همزمان شده و به همین دلیل ممکن است ثبت نام پزشکان در تهران مقداری بیشتر از سایر استان‌ها به طول انجامد. در استان‌های قبلی حدود یک ماه برای ثبت نام پزشکان زمان در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: زمانی که ثبت نام پزشکان در تهران به حد معقولی رسید، بررسی مدارک آنها از سوی دانشگاه‌های مربوطه آغاز می‌شود و پس از تایید مدارک به مردم فراخوان داده می شود که برای ثبت نام و انتخاب پزشک خانواده شان به مطب‌ها و پایگاه‌های مجری برنامه مراجعه کنند.

صالحی زمان فراخوان تهرانی‌ها برای انتخاب پزشک خانواده را به نظر ستاد اجرایی استان تهران منوط دانست و گفت: به نظر می‌رسد اواخر مرداد ماه برای ثبت نام مردم فراخوان داده شود که البته این موضوع با نظر ستاد اجرایی استان تهران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha