سلامت نیوز : یک داروساز در خصوص عوارض جبران‌ناپذیر برخی داروهای لاغری، گفت: فرمول‎های بسیاری برای تغییرات خلق و خوی افراد وجود دارد که در این زمینه می‎توان به داروهای لاغری فاقد مجوز اشاره کرد که تأثیرات جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

دکتر فرح جمالی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: استفاده از داروهای لاغری فاقد مجوز که بیشتر در بیرون از داروخانه یافت می‌شود در درازمدت تأثیرات سویی بر سیستم عصبی مصرف‌کنندگان آن دارو می‌گذارد و استفاده از این نوع قرص‎ها با تبلیغاتی که در رسانه‎ها به ویژه ماهواره صورت می‎گیرد، گریبان‎گیر افراد شده و در شیوع مصرف آن بی‎تأثیر نیست.

وی افزود: استرس و نگرانی از چاق شدن از مهم‏ترین دلایل ابتلا به این اختلال بوده در صورتی که افراد می‎توانند با کنترل مواد غذایی مصرفی و انجام ورزش‎های روزانه بر چاقی خود غلبه کنند و دیگر نیازی به استفاده از داروهای لاغری مگر زیر نظر پزشک متخصص ندارند، چرا که برخی از این داروها عوارض غیرقابل بازگشتی دارد.

جمالی در خصوص کنترل‎های صورت گرفته از سوی دستگاه‎های مربوطه، عنوان کرد: دستگاه‎های اجرایی به خوبی به وظایف خود عمل کرده و دائماً به داروخانه‎ها تذکرات لازم را می‎دهند، زیرا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آن‌ها برخورد خواهد شد. در این حین افراد مصرف‌ کننده خود نیز باید نسبت به عوارض مصرف این‌ نوع داروها آگاهی داشته باشند و بدون تجویز پزشک متخصص اقدام به مصرف این نوع از داروها نکنند.

این پزشک داروساز با اشاره به عوارض دیده شده در بین مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان به قرص‎های شیمیایی بسنده نکرده و به عطاری‎ها و قرص‏‌های گیاهی پناه می‎آورند که سرگیجه، بی‎حالی، مشکلات قلبی، عروقی، عوارض گوارشی و فشارخون از جمله این عوارض محسوب می‎شود.

جمالی در خصوص آگاهی بخشی اجتماعی در رابطه با این موضوع، یادآور شد: لزوم آگاهی بخشی اجتماعی در این خصوص بیش از پیش مشاهده می‌شود و بدیهی است در صورتی که اطلاع‎رسانی مناسب در این خصوص صورت پذیرد نتایج خوبی برای سلامتی مردم به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha