سلامت نیوز : یک فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه انجام منظم نرمش به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند، گفت: حفظ وزن یکی از راه‌های کنترل فشارخون است، ولی برای پایین نگه داشتن فشارخون، باید نرمش به طور منظم انجام شود، 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا تاثیر انجام ورزش منظم بر فشارخون مشخص شود، منافع حاصل از نرمش تا زمانی ادامه می‌یابد که به طور مرتب انجام نرمش ادامه یابد.

فرشته صداقت در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه احتمال بروز فشارخون بالا با افزایش سن بیشتر می‌شود، گفت: با انجام ورزش می‌توان فشارخون را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: برای انجام ورزش‌های مناسب، تجهیزات خاصی لازم نیست، بلکه می توان نرمش را به آهستگی شروع کرد و در زندگی روزمره فعالیت جسمی بیشتری انجام داد.

این فیزیوتراپیست یادآور شد: انجام فعالیت جسمی منظم موجب قوی‌تر شدن قلب می‌شود، قلب قوی‌تر با تلاش کمتر خون بیشتری را تلمبه می‌زند، کار کمتری انجام می دهد، نیروی وارد شده بر سرخرگ‌ها کاهش یافته و فشارخون پایین می‌آید.

صداقت در ادامه افزود: با فعالیت، فشارخون سیستولی (ماکزیمم)، پایین می‌آید و مقدار کاهش این عدد به طور متوسط 5 تا 10 میلی‌متر جیوه است، تاثیر این حالت مانند تاثیر مصرف بعضی از داروهای فشارخون است. در بعضی افراد، انجام کمی نرمش برای کاستن از نیاز به مصرف داروهای فشارخون کافی است.

وی گفت: در صورتی که فشارخون در حدی مناسب یعنی کمتر از 120 روی 80 میلی متر جیوه باشد، با افزایش سن و انجام نرمش از بالا رفتن فشار پیشگیری می شود.

صداقت با تاکید بر اینکه انجام منظم نرمش به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند، گفت: حفظ وزن یکی از راه‌های کنترل فشارخون است، ولی برای پایین نگه داشتن فشارخون باید نرمش به طور منظم انجام شود، 1 تا 3 ماه طول می کشد تا تاثیر انجام ورزش منظم بر فشارخون مشخص شود، منافع حاصل از نرمش تا زمانی ادامه می‌یابد که به طور مرتب انجام نرمش ادامه یابد.

این فیزیوتراپیست یادآور شد: برای کنترل فشارخون بالا باید از فعالیت هوازی استفاده شود، برای اثربخشی نرمش‌ها نیازی به حضور در باشگاه‌ها یا سالن‌های ورزشی نیست، تنها با افزایش میزان فعالیت جسمی می توان به نتایجی مطلوب رسید.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع فعالیت ورزشی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود به عنوان نرمش ایروبیک یا هوازی تلقی می شود، انجام کارهایی مانند چمن زدن، جمع آوری برگ درختان و شست و شوی کف اتاق ها بسیار موثر است.

صداقت در خصوص نوع ورزش‌های فعال گفت: بسکتبال یا تنیس، بالا رفتن از پله، راه رفتن، پیاده روی تند و سریع، دوچرخه سواری و شنا ورزش‌هایی هستند که نقش مهمی در تنظیم فعالیت قلب و فشارخون دارند.

وی در پایان تاکید کرد: باید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت هوازی انجام شود، اگر نتوان برای انجام این کار این مدت وقت را برنامه ریزی کرد، انجام دوره‌های کوتاه فعالیت در چند نوبت نیز موثر است، برای انجام نرمش هوازی، می توان این وقت را به 3 دوره 10 دقیقه‌ای تقسیم کرد که دارای همان مزایای یک جلسه 30 دقیقه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha