سلامت نیوز : حسین مومنی صدور پروانه کار پرستاری را نیاز و ضرورت حرفه پرستاری خواند و افزود: هر چند این مهم با تأخیر چندین ساله برای جامعه پرستاری به وقوع پیوست ولی در هر صورت برای پرستاران بسیار ارزشمند است و از این پس شاغلان این حرفه در عرصه فعالیت و مراقبت از بیماران بهتر می توانند خدمات خود را ارائه کنند و در بخش سطح یک جامعه خدمات سلامت که همان بخش پیشگیری است مستقیماً می توانند ورود کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اضافه کرد: در حقیقت صدور پروانه کار پرستاری نوعی تأیید صلاحیت قانونی برای شاغلان این حرفه تأثیر گذار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و لازمه آن نیز برگزاری یکسری آموزش های تخصصی قبل از فیلترینگ و ارائه پروانه کار به پرستاران است که مسئولیت آن نیز قطعاً با سازمان نظام پرستاری خواهد بود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، پرستاران را تنها گروهی برشمرد که تا امروز در وزارت بهداشت فاقد پروانه کار بوده‌اند و افزود: صدور پروانه کار پرستاری اقتدار حرفه ای را به پرستاران بر می گرداند و از این پس پرستاران قادر خواهند بود، به صورت مستقل در ارائه خدمات مراقبتی به مددجویان و بیماران دخالت کنند و مسئولیت قانونی آنها نیز به این ترتیب به رسمیت شناخته می شود یعنی هم می توانند مستقل عمل کنند و هم پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر پروانه کار برای شاغلان پرستاری به ویژه در بخش‌های خصوصی ایجاد انگیزه می‌کند و دیگر دست پرستارنماهایی که در بخش‌های خصوصی نطیر کلینیک‌ها و منازل بدون هیچ گونه سواد آکادمیک خدمات پرستاری ارائه می کنند، از این عرصه کوتاه خواهد شد و از این پس مراقبت از مددجویان و بیماران در بخش های خصوصی به پرستاران ذی صلاح واگذار می‌شود.

صدور پروانه کار، یعنی نظارت جدی بر خدمات پرستاری در کشور

مومنی افزود: صدور پروانه کار در واقع به معنای ایجاد یک نظارت جدی بر خدمات و مراقبت های پرستاری در کشور خواهد بود و مردم نیز به واسطه این پروانه می توانند در انتخاب های خود هوشیارانه تر عمل کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل نبود همین نظارت در حال حاضر بسیاری از موسسات ارائه دهنده خدمات و مراقبت‌های پرستاری به هر دلیل از افراد غیر پرستار که تنها به لحاظ تجربی با انجام خدمات پرستاری آشنایی دارند، استفاده می‌کنند و به راحتی با سلامت و جان مردم بازی می‌کنند در حالی که دستمزدی برابر با خدمات یک پرستار حرفه ای و ذی صلاح را نیز از مردم دریافت می‌کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، تسریع و تسهیل اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را از دیگر محاسن صدور پروانه کار پرستاری خواند و افزود: به این ترتیب بیمه‌ها نیز می‌توانند از این پس در باز پرداخت هزینه‌هایی که مردم برای دریافت مراقبت های پرستاری می کنند، مداخله کرده و به این ترتیب از هزینه ای که توسط مردم بابت این خدمات درمانی، پرداخت می شود، کاسته خواهد شد.

وی افزود: اجرای صدور پروانه کار پرستاری امکان استفاده از ظرفیت های مختلف حرفه پرستاری را فراهم می کند زیرا پرستاران علاوه بر خدمات درمانی، دانش آکادمیک لازم برای کنترل آسیب های اجتماعی برای داشتن شهری سالم و ایمن را نیز دارند که متأسفانه به دلیل برخی تنگ نظری‌ها تاکنون از این بخش از دانش آکادمیک پرستاران بی بهره بوده‌ایم.

پرستاری تنها حرفه مظلوم در تعرفه گذاری خدمات درمانی

مومنی پرستاری را تنها رشته ای خواند که در بحث تعرفه‌گذاری مورد ظلم واقع شده و گفت: در حال حاضر تمام رشته‌ها اعم از فیزیوتراپ ها، بینایی سنج‌ها و امثالهم بابت خدماتشان تعرفه دارند و بر اساس آن حق و حقوق دریافت می‌کنند ولی پرستاران به رغم نقش حساس و تأثیرگذاری که در نظام درمان دارند از این حق بی بهره بوده اند این در حالی است که در تمام دنیا شغل پرستاری را به لحاظ درآمدی در رده دوم و سوم قرار می دهند.

وی افزود: هیچ رشته ای در مقطع کارشناسی به اندازه پرستاری و مامایی درگیر علم آموزی و کسب مهارت و تجربه کاری نیست به طوری که یک پرستار برای دریافت مدرک لیسانس مجبور است در دوره 4 ساله تحصیلی خود حداقل روزی 10 ساعت علم آموزی و تجربه اندوزی کند و روا نیست که این طور با حرفه پرستاری برخورد شود و خدمات آنها کوچک جلوه داده شود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد اضافه کرد: اگر دولت آینده نیز واقعاً به سلامت جامعه و مردم اهمیت می‌دهد باید از اجرایی شدن هر چه کامل‌تر و سریعتر 5 مصوبه اخیر دولت حمایت کند زیرا قطعاً اجرای این مصوبات می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کم گامی مهم در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات بهداشت و درمان و رضایتمندی مردم باشد.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز دیروز خبر داد که با ابلاغ وزیر بهداشت در هفته آینده از این پس پروانه کار دائم پزشکان و پرستاران حذف می‌شود و به جای آن سازمان‌های صنفی پزشکان و پرستاران گواهی صلاحیت حرفه‌ای موقت برای فارغ التحصیلان این گروه‌ها صادر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha