سلامت نیوز : محمدرضا زرین پیش از ظهر امروز در نشست خبری انجمن اپتومتری ایران خاطرنشان کرد: برای دومین سال متوالی در راستای وظایفی که اداره کل آموزش مداوم به انجمن علمی اپتومتری محول کرده موظف به ارائه آموزش‌های مداوم به عینک‌سازان مجاز هستیم چون عینک‌سازان پروانه‌دار سالانه باید اطلاعات خود را به روز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عضو هیئت علمی علوم پزشکی ایران ادامه داد: با حکم دیوان عدالت اداری در سال 84 قرار شد ساخت و ارائه عینک‌های طبی منحصرا توسط اپتومتریست‌های که آموزش آکادمیک و دانشگاهی دیده‌اند انجام شود و در 2 سال گذشته اقداماتی انجام شود.

وی اذعان داشت: اکنون ادعاهایی شده که اپتومتریست‌ها باید پروانه کسب از مجامع صنفی بگیرند و در برخی موارد مطب اپتومتریست ها را پلمب کردند که این دقیقا مغایر با حکم صادره در سال 84 و ضوابط و قوانین جاری در وزارت بهداشت است به همین دلیل در حال تهیه لایحه‌ای در این راستا هستیم.

زرین در مورد نسبت تربیت تعداد اپتومتریست‌ها با جمعیت کشور گفت: استانداردی در کشور تعیین نشده ولی در شهرستان‌ها کمبود اپتومتریست‌ داریم و چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها در سراسر کشور به ویژه در شهرهای مرزی حضور ندارند.

به گفته زرین آمارها نشان می‌دهد وضعیت بینایی مردم در شهرهایی که اپتومتریست‌ یا چشم پزشک وجود دارد به مراتب بهتر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا اپتومتریست‌ها تمایلی به حضور در شهرهای دور افتاده ندارند گفت: تأسیس یک کلینیک خصوصی هزینه بالایی دارد و از طرفی سطح تعرفه‌ها و کشش مناطق محروم برای مراجعه جوابگوی هزینه‌ها نیست.

کاهش تنبلی چشم،‌ دوبینی و انحراف چشم در کودکان

این متخصص اپتومتری در مورد روند پیشرفت برخی بیماری‌های چشمی در کشور گفت: متاسفانه 60 درصد بیماران به علت دیابت به بخش‌های شبکیه بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اما اختلالات بینایی مثل تنبلی چشم روند نزولی داشته به‌طوریکه از 5 درصد به زیر 2 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که خانواده‌ها به مراقبت‌های چشمی فرزند خود اهمیت بیشتری می‌دهند.

این اپتومتریست اجرای طرح غربالگری چشم به ویژه در سنین پیش از دبستان را در کاهش اختلالات بینایی به ویژه دو بینی و انحرافات چشمی بسیار مؤثر دانست و گفت: اکنون شیوع این اختلالات به کمتر از 1.5 درصد رسیده است.

اجبار به فروش عینک در مطب خلاف قانون است

زرین در پاسخ به اینکه چرا برخی اپتومتریست‌ها تعیین نمره چشم را منوط به تهیه عینک در مطب می‌دانند گفت: طبق شرح وظایف 20 گانه‌ای که وزارت بهداشت برای اپتومتریست‌ها تعیین کرده ارائه و ساخت عینک طبی جزء وظایف آنهاست و در کنار معاینه می‌توانند عینک را هم تحویل دهند، اما این امر هیچ الزامی ندارد و اپتومتریست‌ها نباید ساخت و فروش عینک را در مطب به بیمار تحمیل کنند چرا که خلاف مقررات و اخلاق است.

وی گفت: به عنوان دبیرکل انجمن علمی اپتومتری اعلام می‌کنم در صورت مشاهده چنین مواردی مردم شکوائیه خود را به انجمن علمی اپتومتری یا سازمان نظام پزشکی برای برخورد با متخلفان ارائه کنند.

ایجاد دکترای اپتومتری در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک

زرین یکی دیگر از مشکلات جامعه اپتومتری را بن بستی به نام ادامه تحصیل عنوان کرد و گفت: طی دو سال گذشته به همت مسئولان وزارت بهداشت این مشکل برطرف شد و امسال برای نخستین بار در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک ایران، شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد دکترای اپتومتری پذیرش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخچه آموزش و تربیت اپتومتری به 40 سال پیش برمی‌گردد افزود: این در حالی است که کارشناسی ارشد این رشته در سال 83 دایر شد و اکنون نیز تنها 6 نفر طبق مجوز وزارت بهداشت می‌توانند وارد دوره دکترا شوند که البته ما برای افزایش آن به 12 نفر پیگیری لازم را انجام می دهیم.

شرح وظایف اپتومتریست‌ها مربوط به 20 سال پیش است

وی همچنین در مورد افزایش حیطه اختیارات اپتومتریست‌ها گفت: شرح وظایف ما مطابق با موازین علمی و استاندارد جهانی نیست و مربوط به 20 سال پیش است. اپتومتریست‌ها مهارت‌هایی را کسب می‌کنند ولی در کلینیک‌ها اختیار اجرای آن را ندارند.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران درباره تداخل کاری این قشر با چشم‌پزشکان گفت: تداخل کاری همیشه وجود داشته ولی می‌توان آن را با استانداردسازی و موازین علمی حل کرد اما موضوعی که اپتومتریست‌ها انتظار دارند این است که وزارت بهداشت با عینک‌سازان غیرمجاز برخورد کنند چرا که مشکلات عملکردی این صنف به اپتومتریست‌ها هم تسری پیدا می‌کند.

شانزدهمین کنگره علمی اپتومتری از 23 تا 25 مرداد ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود که در این همایش آخرین دستاوردهای علمی در حوزه اختلالات دید دو چشمی، اصلاح بینایی، تازه‌های عدسی‌های تماسی (Contact lense) و روش‌های روز عینک‌سازی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha