سلامت نیوز : فوق تخصص گوارش کودکان گفت: اسهال و استفراغ از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی کودکان است که عفونت ویروسی و همچنین عفونت میکروبی دستگاه گوارش می‌تواند باعث این بیماری شود.

مهری نجفی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: اسهال و استفراغ از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی کودکان است که عفونت ویروسی و همچنین عفونت میکروبی دستگاه گوارش می‌تواند باعث این بیماری شود.

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: در هر دو فرم ویروسی و میکروبی، کودک تب می‌کند و به دنبال آن دچار اسهال و استفراغ می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر کودک عفونت ویروسی گرفته باشد مبتلا به اسهال آبکی و حجیم می‌شود به طوری‌که شیرخوار دچار کم آبی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اثر ابتلا به عفونت میکروبی دستگاه گوارش، اسهال به صورت شل و کش‌دار است که به آن اسهال بلغمی می‌گویند که همراه با خون است و معمولاً در هنگام ابتلا به این عفونت، قبل از دفع مدفوع ، دل‌درد در کودک پدیدار می شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان تأکید کرد: در صورت بروز اسهال در شیرخواران به مجرد پیداشدن علائم برای جلوگیری از کم‌آبی کودک باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

نجفی ادامه داد: در مواردی که اسهال خونی همراه با تب بالا در شیرخوار وجود داشت فوراً باید نوزاد را به درمانگاه یا بیمارستان مجهز برد.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان افزود: مصرف شیر مادر در شیرخواران کمک زیادی به جلوگیری از ابتلا به اسهال و استفراغ می‌کند و اگر شیرخواری که شیر مادر می‌خورد دچار اسهال و استفراغ شود شدت بیماری به مراتب خفیف‌تر از نوزادی است که شیرخشک می‌خورد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: درمان این بیماری استفاده از محلول‌های الکترولیک خوراکی - ORS ـ است؛ باید توجه داشت که هر پاکت ORS در یک لیتر آب خنک حل شود و فقط برای 24 ساعت مناسب است و برای 24 ساعت بعدی باید پاکت دیگری را آماده کرد.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان، میزان استفاده از ORS را به ازاء هر نوبت مدفوع آبکی 10 سی‌سی به ازاء هر کیلو گرم وزن شیرخوار دانست و افزود: در این ایام، شیرخواران باید تغذیه خود با شیر مصرفی‌شان ـ چه شیر مادر چه شیر خشک ـ را ادامه دهند و غذاهای کمکی‌شان فاقد فیبر(سبزیجات، نخود فرنگی، لوبیا سبز) و چربی باشد.

نجفی با بیان این مطلب که وجود هویج و سیب‌زمینی در سوپ شیرخواران اشکالی ندارد، گفت: میوه‌ مجاز در این ایام موز نیم‌رس است و در مواردی که اسهال تخفیف یافته بود سیب‌پوست کنده نیز مجاز است.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان تأکید کرد: استفاده از نوشابه و کولاها به‌خاطر قند و غلظت بالا و میزان املاح پایین هیچ کمکی به شیرخوار نمی‌کند بلکه باعث بدتر شدن اسهال نوزاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha