سلامت نیوز : افرادی که مواد دخانی و مخدر مصرف می‌کنند به دلیل خاصیت اعتیادآوری و ایجاد وابستگی در شرایط عادی نمی‌توانند آن را ترک کنند و اغلب به دنبال راهی‌اند تا از دست آن خلاص شوند.۳۰ روز روزه‌داری فرصتی برای بازگشت این افراد به سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کارشناسان سلامت می‌گویند هر چند هر روز برای ترک سیگار مناسب است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماه رمضان از این نظر فرصت مغتنمی برای سیگاری‌ها است چون در این ماه، ترک سیگار بسیار آسان‌تر می‌شود.

نتایج تحقیقات مختلف حاکی از آن است که 70 درصد افراد سیگاری به ترک سیگار تمایل دارند اما به دلیل اعتیاد به نیکوتین قادر به انجام این کار نیستند.

کاهش مصرف دخانیات در ماه رمضان

همچنین علی عطا طاهری، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز گفت: مصرف دخانیات در ماه رمضان همزمان با روزه داری در سطح جامعه کاهش می یابد.وی افزود: افرادی که در اماکن عمومی به راحتی سیگار و قلیان مصرف می‌کردند به دلیل تحریم شدن در ماه رمضان مصرفشان کاهش می‌یابد و می‌توانیم نتیجه بگیریم که مصرف سیگار به طور کلی در این ماه کم می شود.

طاهری گفت: ترک سیگار تا حد زیادی به قدرت اراده فرد بستگی دارد و در ماه رمضان که افراد به واسطه روزه‌داری به سطح مطلوبی از سلامت جسم و روان دست پیدا می‌کنند خیلی راحت‌تر می‌توانند سیگار را ترک کنند.

بر اساس تحقیقات موجود،فقط 20 دقیقه‌ پس از ترک سیگار، ضربان قلب آرام می‌شود و 12 ساعت پس از عملی کردن این تصمیم، میزان منواکسیدکربن در خون فرد به حد طبیعی می‌رسد و با گذشت زمان بیشتر احتمال حمله قلبی در فرد به طور چشمگیر کاهش می‌یابد.

آنزیم‌های کبدی در افراد سیگاری روزه‌دار تحریک نمی‌شوند

 وحید موسوی،کارشناس واحد پژوهش جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:در ماه‌های غیر از رمضان، آنزیم های کبدی بیشتر تحریک می شوند و بعضی از هورمون های بدن زودتر متابولیسم و سوخت و ساز می‌شوند.

وی افزود: بنابراین سیستم بدن به دنبال جایگزین کردن محرک جدید است و بنابراین میل به سیگار در افراد تازه می‌شود.در ماه رمضان فرد به واسطه این که حدود 17 ساعت از سحر تا افطار سیگار نمی کشد یعنی محرکی مانند سیگار، آنزیم های کبدی شخص را تحریک نمی‌کند و نیاز جدیدی نیز تولید نمی کند. در این مدت، سیستم مغز به طور طبیعی مسکن های داخلی ترشح می‌کند تا جایگزین محرک کاذب سیگار شود.

این کارشناس واحد پژوهش جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: پس از 30 روز روزه داری مواد سرخوشی‌زا تولید شد در کبد، کاملاً در بدن موجود است و فرد سیگاری با توجه به رحمت خداوند در این ماه که همه چیز را آرام و لطیف می‌کند می تواند با کمی همت دست به ترک سیگار بزند چون شرایط ترک راحت تری برای او فراهم شده است.

در حال‌ حاضر بر اساس آمارها 14 درصد جمعیت ایران سیگار می‌کشند.در زنان حدود سه درصد و در مردان حدود 28 درصد!

طبق برآوردها ایرانی‌ها در روز حدود 10 میلیارد تومان سیگار می‌خرند. در حالی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، هر کشور دو برابر هزینه‌ای که مردمش برای خرید سیگار صرف می‌کنند، برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌کنند. در واقع در کشور سالانه 7200 میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌پردازند. این میزان معادل کل بودجه وزارت بهداشت است.

افزایش تمایل به روزه‌داری در معتادانی که ترک می‌کنند

علی رغم اینکه تاکنون تحقیقی در مورد کاهش مصرف دخانیات و موادمخدر در ماه رمضان انجام نشده اما به گفته محمد اسماعیل علیپور، رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران،میزان گرایش مذهبی در معتادانی که اقدام به ترک می کنند بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات معتادانی که برای درمان به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه کرده اند پس از دریافت خدمات و تحت پوشش قرار گرفتن آنها،آمار روزه داری در این افراد بیشتر شده است.رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران گفت: این افراد قبل از مراجعه اغلب افرادی بوده‌اند که از نظر اعتقادی و دینی در سطحی قرار داشته‌اند که تمایلی به روزه گرفتن نداشته‌اند اما پس از اقدام به درمان آنها،آمار روزه داری بیشتر شده است.

علیپور افزود: گرایش مذهبی این افراد در مراکز ترک اعتیاد بیشتر می‌شود و زمانی که این افراد موادمخدر مصرف می‌کنند از مسائل معنوی و اعتقادی دور می‌شوند چرا که از نظر جسمی و روانی به موادمخدر وابستگی دارند و نمی توانند روزه بگیرند.اما پس از اینکه تحت درمان قرار می گیرند شرایط روانی آنها به گونه‌ای می‌شود که اعتقادات در آنها قوی می‌شود.

وی گفت: این افراد پس از شروع مراحل درمانی توان و تمایلشان به روزه داری افزایش می‌یابد.با توجه به مضرات مصرف سیگار و دخانیات بسیاری از افراد سیگاری می‌توانند به بهانه روزه گرفتن در این ماه علاوه بر نجات خود،سلامت خانواده و اطرافیان خود را نیز تضمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha