سرپرست اداره كل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: سالانه 6 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در ایران اقدام به خودكشی می‌كنند كه معادل 4200 نفر در سال است اما همه خودكشی‌ها موفق نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، محمدباقر صابری زفرقندی، سرپرست اداره كل سلامت روان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت امروز در نشست مطبوعاتی درباره وضعیت سلامت روان در كشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی و تحقیقات انجام شده در كشور حدود 20 درصد جمعیت كشور به نوعی دچار یكی از انواع اختلال روانی خفیف تا شدید هستند كه از این میزان حدود یك تا 5/1 درصد جمعیت كشور مبتلا به بیماری اسكیزوفرنیا به عنوان یك بیماری شدید روانی هستند.
وی اضافه كرد: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی كشور است كه اگر همه موارد بسیار خفیف تا شدید این اختلال را در نظر بگیریم می‌توان گفت 45 درصد مردم در طور زندگی خود این اختلال روانی را تجربه می‌كنند، بنابراین این نوع اختلال‌ها گستردگی بسیار بالایی دارد.
وی گفت: اختلال افسردگی در بین زنان بیش‌ترین بار بیماری است و در بین مردم پس حوادث قلبی و اعتیاد در ردیف سوم بار بیماری قرار دارد و در مجموع اختلال‌های روانی دومین بار بیماری در كشور است.
وی افزود: كشور ما از نظر روانپزشك و تخت روانپزشكی با كمبودهای زیادی مواجه است و مشكل مهم دیگر در بهداشت روان جامعه بی‌توجهی بیمه‌ها به پوشش بیماری‌های روانی و پایین بودن میزان تخت روز تحت پوشش بیمه این بیماران است.
صابری زفرقندی گفت: برای جبران این كمبود از سال‌ها قبل با بخشنامه وزیر بهداشت قرار بود همه بیمارستان‌های عمومی كشور 10 درصد تخت‌های خود را به بیماران روانی اختصاص دهند كه متأسفانه اكثر بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی به علت زیان‌ده بودن این تخت‌ها و نبود یارانه‌های حمایتی این خدمات از این بخشنامه تبعیت نكردند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان خشونت خانگی، خشونت در جامعه و كودك آزاری گفت: متأسفانه هیچ آمار جامعی از این خشونت‌ها كه قابل اعلام باشد در اختیار نداریم، تنها نكته‌ای كه می‌توان درباره كودك آزاری در ایران گفت این است كه بر خلاف كشورهای دیگر كه اعتیاد و طلاق عامل اصلی كودك آزاری و خشونت‌‌ خانگی است در ایران عدم آگاهی مردم و خانواده دلیل اصلی این نوع خشونت‌هاست.
به گفته وی بودجه دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در سال 81 حدود 800 میلیون تومان بود كه سال 85 به یك میلیارد و 800 میلیون تومان رسید و بر این اساس سرانه سلامت روان هر ایرانی حدود 25 تومان در سال است.
وی ادامه داد: آمار خودكشی در ایران نیز در مناطق مختلف كشور متفاوت است ولی در مجموع می‌توان گفت كه سالانه به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 6 نفر در ایران اقدام به خودكشی می‌كنند كه این اقدام در بین زنان بیش از مردان است اما خودكشی‌های موفق در بین مردان از زنان بیش‌تر است.
احمد حاجبی، سرپرست اداره سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: در زمان حاضر 1200 روانپزشك در كشور مشغول به كارند و سالانه حدود 70 روانپزشك به این مجموعه اضافه می‌شود، اختلال‌های روانی در 20 درصد جمعیت كشور شایع است و حدود 22 درصد بیمارستان‌های دولتی بخشنامه 10درصد تخت روانپزشكی وزارت بهداشت را اجرا كرده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha