تمام این موضوعات از سوءتدبیر مدیران است، زیرا کشور نیازی به واردکردن این میزان سرنگ ندارد.

واردات 70درصدی سرنگ از چین با وجود ممنوعیت قانونی
سلامت نیوز : بیش از 600‌هزار دلار انواع سرنگ در سه ماه اول سال‌جاری از چین به کشور وارد شده است. به عبارتی حجم سرنگ‌های وارداتی از چین بیش از 70‌درصد از کل وزن واردات این محصول به ایران در سه ماه نخست امسال بوده ‌است. این حجم ورودی براساس آمار گمرک در حالی اعلام می‌شود که مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت چند روز پیش گفته بود، ورود سرنگ‌های خارجی به کشور از سه ماه پیش ممنوع شده است. البته علاوه بر این، موضوع مورد اهمیت دیگر این است که کارشناسان و البته سازمان هلال احمر مدعی‌ هستند که کیفیت و استاندارد سرنگ‌های چینی مورد تردید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در سه ماه نخست امسال حدود هفت‌میلیون دلار انواع سرنگ وارد کشور شده‌ که از این مقدار بیش از 600‌هزار دلار به صورت مستقیم از چین بوده‌ است. حتی بزرگ‌ترین محموله سرنگ وارداتی در احجام دو تا 60 سی‌سی به میزان بیش از 245 تن و ارزش 505‌هزار دلار هم از این کشور صورت گرفته است. اگرچه ارزش سرنگ‌های وارداتی از چین بسیار کمتر از ارزش سرنگ‌های وارداتی از کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه و آلمان بوده، اما وزن سرنگ‌های وارداتی از چین که بزرگ‌ترین تولید‌کننده سرنگ در آسیا است، بیش از 70‌درصد از کل وزن واردات این محصول را به ایران در سه ماه نخست امسال بوده است.

همین‌طور سال گذشته هم بیش از 1500تن انواع سرنگ به ارزش تقریبی 8/35‌میلیون دلار وارد کشور شده بود. از این مقدار بیش از 1227تن سرنگ به ارزش 2/7‌میلیون دلار فقط مربوط به واردات سرنگ از چین بوده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به کل آمار ورود سرنگ از کشورهای مختلف در سال گذشته، چین در واردات سرنگ ایران از نظر حجم این کالا، سهمی معادل 80‌درصد داشته است.

با این‌که گفته می‌شود حجم واردات سرنگ در سال گذشته 70درصد و امسال 80‌درصد را به خود اختصاص داده است ولی همیشه کارشناسان گفته‌اند که این سرنگ‌ها آلوده بوده و فاقد استانداردهای لازم است. البته وزارت بهداشت هم همیشه آلوده‌بودن این سرنگ‌ها را رد کرده است. چند روز پیش، حسین کیوانی، مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، دراین‌باره گفت: وجود سرنگ‌های آلوده خارجی در کشور کذب است. این سرنگ‌های چینی و کره‌ای از قبل وارد کشور شده و به هیچ‌وجه آلوده نیستند. همین‌طور، سرنگ‌های خارجی‌ای که در بعضی داروخانه‌ها یا مراکز درمانی موجود است، به قبل از سه ماه پیش، زمانی که مجوزهای متعددی برای واردات سرنگ به کشور صادر شده بود، تعلق دارد.

او در ادامه گفته بود هزینه تولید سرنگ در ایران گران‌تر از چین است و به همین علت قیمت سرنگ‌های ایرانی گران‌تر تمام می‌شود، اما وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات سرنگ به کشور را ممنوع کرد. با این حال، مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی معتقد است که به هرحال ممکن است سرنگ‌های خارجی پس از این ممنوعیت، به صورت قاچاق به کشور وارد شده باشد که البته با گزارش اداره گمرک درباره این حجم ورودی سرنگ از چین به کشور و صحبت‌نشدن از قاچاق، مشخص نیست که این سرنگ‌ها چرا و چگونه و با چه مجوزی به کشور وارد شده‌اند.

با این‌که وزارت بهداشت از حمایت تولیدکنندگان صحبت کرده ولی مدیران وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر همچنان در حال کشمکش هستند. اسفندماه سال گذشته بود که یکی از مدیران هلال احمر با انتقاد از واردات سرنگ از کشورهایی مانند چین گفته بود که نمونه‌هایی از سرنگ‌های چینی استریل نشده را در بازار کشف کرده‌ایم. البته ساعتی بعد هم مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در واکنش به این خبر جواب داده بود که ادعای واردات سرنگ‌ غیراستریل کذب است. رضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با اشاره به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر مبنی بر مشاهده مواردی از سرنگ‌های غیراستریل از چین به کشور، گفت: تمام سرنگ‌هایی که با مجوز وزارت بهداشت از کشورهای مختلف ازجمله چین به کشور وارد شده استاندارد و استریل هستند. با این حال، محمدخادم علیزاده، مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها)، بیان کرد کیفیت، قربانی قیمت یک محصول می‌شود به‌طوری که سرنگ‌های چینی با نصف قیمت مشابه ایرانی در بازار عرضه می‌شود و کسی به کیفیت آن توجه نمی‌کند.

به‌گفته مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران، جنس کاغذ سرنگ‌های چینی به حدی نازک است که میکروب به داخل سرنگ نفوذ کرده است. به قول او، چندین‌میلیون سرنگ وارد کشور می‌شود مسلما هم وزارت بهداشت نمی‌تواند تک‌تک آن‌ها را چک کند. درنهایت چند نمونه به‌طور تصادفی آزمایش می‌شود.

این آمار در حالی بیان می‌شود که سرانه مصرف سرنگ ایران، عدد 10 است و طبق آخرین آمار رسمی جمعیت کشور، سالانه 770‌میلیون سرنگ در کشور مصرف می‌شود.
ایرج خسرونیا، عضو سازمان نظام‌پزشکی، با اشاره به این‌که واردات سرنگ‌های آلوده چینی به کشور با وجود همه تکذیب‌ها واقعیت دارد، می‌گوید: «چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرده، بنابراین هیچ سازمان، نهاد و ارگانی هم مسأله را دنبال نکرده است.» به گفته او، وجود آمپول‌های چینی در کشور صحت دارد و افرادی که بر اثر این تزریق‌ها دچار مشکل شده‌اند هم وجود دارند، اما این افراد باید به پزشکی‌ قانونی مراجعه کنند تا آن زمان پزشکی قانونی درباره آن‌ها تشکیل پرونده دهد.

به این ترتیب اگر پزشکی‌ قانونی اعلام کند که درباره آمپول‌های چینی پرونده‌ای وجود ندارد به دلیل آن است که افرادی که بر اثر تزریق این آمپول‌های چینی متضرر شده‌اند، شکایت نکرده‌اند.محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این‌باره می‌گوید: «درباره موضوع سرنگ‌ها دو بحث مطرح می‌شود. یکی موضوع کیفیت و استاندارد است که باید مشخص شود چه کسی با چه حجمی و از چه راهی این سرنگ‌ها را وارد کرده است. دوم این‌که موضوع نیاز جامعه است، زیرا ما در حال حاضر هم در داخل کشور، کارخانه‌هایی که سرنگ تولید می‌کنند، داریم.» به گفته قربانی، تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر مشکل‌داربودن سرنگ‌های خارجی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نشده است.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم در این‌باره می‌گوید: «موضوع دارو و کل تجهیزات پزشکی در دستورکار کمیسیون بهداشت و در حال بررسی است. ولی قطعا می‌توان گفت که این سرنگ‌ها آلوده نیستند، زیرا وزارت بهداشت این موضوع را منطبق با استانداردها چک می‌کند و اگر سرنگی آلوده باشد به کشور مبدا بازگردانده می‌شود.»

طبق آمار در حال حاضر 18کارخانه تولید سرنگ در کشور وجود دارد و با وجود این تعداد کارخانه و البته مشکلات ارز در کشور، این‌که همچنان اجازه واردات این مقدار سرنگ به کشور داده می‌شود، جای بررسی دارد. شهریاری در این‌باره ادامه می‌دهد: «تمام این موضوعات از سوءتدبیر مدیران است، زیرا به این ترتیب، کشور نیازی به واردکردن این میزان سرنگ ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha