چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 78866
سلامت نیوز : شاید شما هم سال‌های ابتدایی بعد جنگ تحمیلی را به خاطر داشته باشید در آن زمان بیشترین شعاری که بر در و دیوار شهرها دیده می‌شد، «فرزند کمتر، زندگی بهتر» بود؛ اما اکنون ورق برگشته و سیاستگذاران این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که کمی در این سیاست‌گذاری، تندروی کرده اند و باید برای جمعیت پیر 20 سال آینده کشور فکر چاره‌ باشند؛ چاره‌ای که در پاره‌ای از موارد رنگ اجبار هم به خود گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اجبار در فرزندآوری را کار اشتباهی می‌داند و معتقد است دولت باید با سیاست‌های تشویقی و ایجاد زیرساخت‌ها، خانواده‌ها را به داشتن فرزند بیشتر تشویق کند.

مدتی است که فرزند آوردن زوج‌های جوان و حذف تک فرزندی در خانواده‌های ایرانی یکی از دغدغه‌های مدیران کشور شده است. فاطمه رخشانی، معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده است که هر خانواده ایرانی باید حداقل دو فرزند داشته باشد در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش رشد جمعیت خواهیم بود. در این میان محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سیاست‌های کنونی دولت برای فرزندآوری بیشتر در خانواده‌ها، به «حمایت» می‌گوید: متأسفانه در کشور ما برای انجام کارها و سیاست‌گذاری‌ها به راه‌هایی بیشتر توجه می‌شود که زود به نتیجه برسد، اما باید توجه داشت که همیشه ساده‌ترین راه، بهترین راه نیست.

اجبار ممنوع
وی درباره حذف خدمات جلوگیری از بارداری که تا پیش از این به رایگان به خانواده‌ها ارایه می‌شد، می‌گوید: باید در نظر داشت که برای انجام هر کاری اگر از سیاست‌های جبری استفاده شود، تا زمانی نتیجه دلخواه حاصل می‌شود، که زور وجود دارد؛ اما اگر سیاستی با فرهنگ‌سازی صحیح در افراد نهادینه شود، خیلی راحت‌تر به نتیجه خواهد رسید و استقبال بیشتری از آن می‌شود. سعیدی تعدیل ثروت در جامعه، کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد اشتغال را سه عامل مهم در تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری عنوان می‌کند و می‌گوید: باید به جوانان و خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم که فرزندانشان در کشور آینده خوبی دارند و می‌توانند از امکانات رفاهی مناسبی بهره‌مند شوند.

رابطه جمعیت با پیشرفت کشورها
هشدار درباره پیری جمعیت مختص کشور ما نیست و اگر نگاهی به اخبار جمعیتی کشورهای اروپایی داشته باشید می‌بینید که این کشورها سال‌هاست برای رفع این مشکل دست به دامان مهاجران شده‌اند تا شاید حداقل نیروی کار خود را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این مطلب می‌افزاید: امروزه شاهد این هستیم که کشورهایی مانند چین و هند که جمعیت بالایی دارند از پیشرفت اقتصادی خوبی برخوردار شده‌اند؛ آنان از نیروی جوان خود بهره‌ برده‌اند و کشور ما هم برای پیشرفت به نیروی جوان نیاز دارد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید پیری جمعیتی که تا 20 سال آینده گریبان‌گیر کشور می‌شود را نباید فراموش کرد، می‌افزاید: مردم باید متوجه باشند که اگر با این روند یعنی تک فرزندی و بی‌میلی جوانان به ازدواج پیش برویم، نیروی کار 20 سال آینده کشور را پیرمردانی تشکیل می‌دهند که توان کار کردن ندارند.

وی با انتقاد از سیاست‌های تنبیهی و اقدام‌های بازدارنده فرزندآوری در سال‌های گذشته، می‌گوید: نباید اشتباه سال‌های بعد از جنگ را تکرار کنیم. در آن سال‌ها ما از تنبیه و روش‌های بازدارنده‌ای استفاده کردیم که اکنون شاهد نتیجه منفی آن در رشد جمعیت هستیم به همین دلیل امروز باید با تشویق و ایجاد زیرساخت‌ها برای اشتغال جوانان آنان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha