چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 78867
سلامت نیوز : در کشور ما، هر نفر سالانه 18.3 کیلوگرم روغن خوراکی مصرف می کند که به گفته ابوالحسن خلیلی، دبیر سابق انجمن صنایع روغن نباتی 95 درصد آن از کشورهای برزیل، آرژانتین، روسیه، اکراین، اندونزی و مالزی خریداری و 5 درصد باقیمانده از 28 کارخانه داخلی فعال در این حوزه به دست می‌آید. این درحالی است که به گفته یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، روغن‌های وارداتی تأثیر مستقیم در افزایش ابتلای ایرانیان به سرطان دارد.

رسول خضری در این باره «به حمایت» می‌گوید: درست است که مسئولان وزارت بهداشت مدعی می‌شود بر روند واردات این روغن‌ها نظارت دارند؛ اما بسیاری از این روغن‌های خوراکی، حتی توان جذب استاندارد ایران را هم ندارند.

وی با بیان اینکه روغن‌های خوراکی مصرف زیادی در کشور دارند؛ بنابراین باید به استاندارد و کیفیت آنها توجه ویژه‌ای کرد می‌افزاید: نهادهای مرتبط در آزمایش‌های استاندارد و کیفیتی باید دقت نظر بیشتری در خصوص کیفیت روغن‌های خوراکی داشته باشند. با این حال کیفیت روغن‌های وارداتی بسیار پایین است و 80 درصد این روغن‌ها در خارج از کشور روغن‌کشی و با یکسری از حلال‌هایی غیراستاندارد ترکیب می‌شوند که باعث می‌شود قسمتی از ناخالصی‌ها روی روغن باقی بماند.

خضری معتقد است بسیاری از کارهایی که برای تصفیه روغن صورت می‌گیرد در روغن‌های وارداتی به دلیل عرضه با قیمت پایین‌تر از کیفیت کمتری برخوردارند؛ بنابراین انتظار می‌رود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نظارت بیشتری بر این روغن‌ها داشته باشند. وی در ادامه گذری به سال‌های گذشته نیز می‌زند که چنین وضعی در برنج و گندم‌های وارداتی ایجاد شده بود و می‌گوید: اگر روغن‌های خوراکی از کشورهایی که استاندارد مطمئنی دارند، وارد شود ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد. البته سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند که بر این موضوع نظارت شده است؛ اما متأسفانه استانداردهای کشور ما در بسیاری از موارد ایراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha