سلامت نیوز : باز هم در روزهای آخر کار دولت دهم، از سوی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی، خبرهایی منتشر شده که حاکی از تناقض است. «سید‌سجاد رضوی»، مدیر کل نظارت بر درمان این وزارتخانه اعلام کرد: «تاکنون روال به این شکل بوده است که پزشکان و پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و گذراندن دوره طرح با ارائه مدارک لازم، پروانه دائم کار را از وزارت بهداشت دریافت می‌کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ این افراد بعد از کسب این گواهی دیگر هیچ مشکلی برای کار تا آخر عمر نداشتند و نیاز خاصی به ارتقای دانش و توانمندی خود نمی‌دیدند و فقط پزشکان برای تمدید گواهی مطب از نظام پزشکی در بعضی دوره‌های بازآموزی شرکت می‌کردند.» وی اضافه کرد: «در واقع طی سال‌های اخیر پروانه کار دائم پزشکان و پرستاران ارزش و کارآیی خود را از دست داده است بنابراین با توجه به این وضع و با نگاهی به وضعیت سایر کشورها وزارت بهداشت به این نتیجه رسید که پروانه دائم کار پزشکان و پرستاران حذف شود.

با ابلاغ این مصوبه که احتمالا هفته آینده با امضای وزیر بهداشت انجام می‌شود از این پس پزشکان و پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و انجام دوره طرح و تسویه‌حساب با صندوق رفاه دانشگاه باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای خود را از سازمان صنفی خود بگیرند یعنی پزشکان از سازمان نظام پزشکی و پرستاران از سازمان نظام پرستاری باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای بگیرند. این گواهی که احتمالا دیگر دائمی نخواهد بود و مدت‌زمان مشخصی خواهد داشت بعد از زمان انقضای آن باید دوباره صلاحیت حرفه‌ای افراد در سازمان نظام صنفی‌شان بررسی و تایید شود.»

مدیر کل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی، اما ساعتی بعد، مطلب تازه‌ای گفت که با آنچه «سید‌سجاد رضوی» بیان کرده بود، تناقض داشت زیرا وی از توافقات انجام‌شده با وزارت بهداشت در جهت حذف پروانه دائم و موقت شاغلان حِرَف پزشکی و جایگزین شدن پروانه صلاحیت اشتغال، خبر داده و به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای سیاستگذاری در حوزه سلامت و همچنین نظارت بر امور درمان اشاره داشته و گفته است: «براساس بند «ن» ماده3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی این اختیار به سازمان نظام پزشکی داده شده که نسبت به صدور و تمدید پروانه‌های مطب و مجوز فعالیت پزشکان و حرف وابسته در موسسات اقدام کند.

البته در همین بند قانونی تصریح شده که سازمان نظام پزشکی می‌تواند در زمینه صدور سایر مجوزهای قانونی فعالیت نیز مطابق مقررات وزارت بهداشت اقدام کند. بر این اساس قانونگذار با نگاه دقیق خود این امکان را فراهم کرده که وزارت بهداشت امور مربوط به پروانه‌های اشتغال را در راستای کاهش تصدی‌گری دولت به سازمان نظام پزشکی واگذار و سازمان نظام‌ پزشکی نیز مطابق مقررات حوزه سلامت کشور نسبت به این مهم اقدام کند. به دنبال برگزاری این جلسات درنهایت کارشناسان هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که حذف پروانه دائم و موقت جامعه پزشکی اختلالی در حوزه سلامت کشور ایجاد نمی‌کند.

به دنبال این نظر کارشناسی، براساس شنیده‌های ما حذف پروانه دائم و موقت از تصویب شورای معاونان وزارت بهداشت نیز گذشته است.» وی با دفاع از این طرح، ادامه داده است: «در این میان خلئی احساس می‌شد و آن این‌که پزشکان و گروه‌هایی که مجوز دفاتر کار را دریافت می‌کردند، برای تمدید پروانه مطب و مجوزهای خود به گذراندن دوره‌های بازآموزی ملزم بودند و به این ترتیب طی سالیان خدمت خود، دانش خود را نیز با دانش روز منطبق می‌کردند. اما درباره سایر افراد که در این گروه‌ها قرار نمی‌گرفتند، با حذف پروانه دائم و موقت هرچند یک فرآیند اضافی تعدیل می‌شد اما هیچ دستاوردی برای حوزه سلامت کشور ایجاد نمی‌کرد. بر این اساس در جلسات کارشناسی مقرر شد که پروانه صلاحیت اشتغال جایگزین پروانه دائم و موقت شود تا ضمن ایجاد سازوکار مناسب برای نظارت‌های آتی وزارت بهداشت بر شاغلان حِرَف پزشکی، فرآیندی برای بازآموزی‌های سالانه‌ این گروه نیز ایجاد شود.

به این ترتیب تمام فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی برای فعالیت در حیطه حوزه سلامت ملزم به اخذ پروانه صلاحیت اشتغال شدند. همچنین در این توافقات مقرر شد که تمام مراکز دولتی، خیریه و غیردولتی موظف شوند که در زمان استخدام یا انعقاد قرارداد و همچنین در زمان تمدید قرارداد از شاغلان گروه‌های پزشکی پروانه صلاحیت اشتغال را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز اخذ کنند. البته برای حذف فرآیندهای اضافی، طرفین به این توافق رسیدند که آن دسته از شاغلان پزشکی که از پروانه مطب و مجوز دفتر کار برخوردارند و تاریخ آن نیز تمدید شده و معتبر است، نیازی به اخذ پروانه صلاحیت اشتغال نداشته باشند.»

«علی کاییدی» که از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است در این‌باره به «بهار» گفت: «ما دیگر به تصمیمات خلق‌الساعه و عموما غیرکارشناسی از ناحیه وزارت بهداشت، عادت کرده‌ایم. البته ما پیش از این هم دو نوع پروانه دائم و موقت داشتیم. وقتی کسی دوران طرح خود را می‌گذراند، بسته به آن‌که در چه منطقه‌ای آن دوره را می‌گذراند، می‌تواند نسبت به حضور یا عدم حضور در آنجا جهت دایر کردن محل طبابت خود، اقدام کند که اگر حضور او قطعی شود، پروانه‌اش نیز دائمی خواهد شد و جز این اگر باشد، پروانه موقت است اما از مسئله پروانه صلاحیت اشتغال چیزی روشن نیست.» وی با اشاره به سخنان مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت هم گفت: «آقایان، در این سال‌ها، وظیفه خود را که نظارت بود، به درستی انجام ندادند و با انداختن توپ در زمین دیگران، می‌خواهند با صدور چنین دستوراتی، به اصطلاح نظارت را به دقت صورت دهند.»

«فرامرز بهادرخان» نیز که کارشناس ارشد نظارت و ارزشیابی معاونت درمان وزارت بهداشت است هم به «بهار» نکاتی را متذکر شد: «با این‌که می‌گویند، از هفته آینده این طرح جدید اجرا خواهد شد اما تا به حال چیزی به ما ابلاغ نشده است. تا پیش از این، پروانه دائم، زمانی صادر می‌شد که نشان می‌داد، فرد فارغ‌التحصیل‌شده، پزشک شده است اما برای طبابت، حقی نداشت تا زمانی که پروانه کسب او صادر می‌شد،که این هم برای مراکز خصوصی بود زیرا در مراکز دولتی که فرد در همان جا مشغول به کار می‌شد و مسئله‌ای نبود. ولی هنوز مشخص نیست که پروانه صلاحیت اشتغال به چه معناست و حذف پروانه دائم و موقت یعنی چه.»

یکی از استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، «علیرضا جباری» هم در این‌باره به «بهار» گفت: «مشخص نیست آنچه در این روزها، مطرح می‌شود چه مفهومی دارد. حتی اگر شما، تنها سخنان این مسئولان را بخوانید، مطالب خاصی دستگیرتان نمی‌شود زیرا ازیک سو پروانه از همان ابتدا هم هر پنج سال یک بار، پس از دوره‌های بارآموزی، نیاز به تمدید و صدور مجدد داشت. در واقع به نوعی همان شکل سابق است زیرا از ابتدا هر پزشکی برای محل طبابت خود ملزم به داشتن پروانه بود. حتی اگر شما به سایت سازمان پزشکی هم مراجعه کنید قیمت صدور و تمدید جداگانه و قیمت پروانه مطب و مجوز فعالیت در مراکز درمانی جداگانه آمده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha