سلامت نیوز : در حالی که چند روز پیش رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو از وجود محموله های دارو و شیرخشک های رژیمی در گمرک و کمبود آن خبر داده بود، مدیرکل دفتر مکمل ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان اعلام کرد که در خصوص شیرخشک های رژیمی کمبودی نداشتیم و درخواست خانواده ها برای تهیه شیرخشک  رژیمی به دلیل نگرانی از کمبود احتمالی افزایش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما در همین حال دیروز معاون سازمان غذا و دارو با تایید کمبود شیرخشک های رژیمی اعلام کرد که محموله فوریتی شیرخشک های رژیمی هفته آینده برای مصرف ۳ ماه وارد کشور می شود. مدیرکل دفتر مکمل ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت با بیان این که هیچ محموله شیرخشک رژیمی در گمرک نداریم به خراسان گفت: براساس نیاز سال قبل برای خرید شیرخشک رژیمی اقدام کردیم و میزانی که برای ۳ ماهه نخست سال هدف گذاری کرده بودیم وارد شد و در اختیار نظام توزیع قرار گرفت.

وی با اشاره به روان نبودن ترخیص محموله ها در گمرک افزود: با وجود مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز کمبودی نداشتیم و بیشتر با افزایش میزان درخواست از سوی مصرف کنندگان روبه رو بودیم که با احساس نگرانی از کمبود احتمالی به سهمیه معمول خود اکتفا نکرده و متقاضی تهیه تعداد بیشتری شیرخشک رژیمی بودند.کاظمی ضمن اعلام این مطلب که از معاونت های بهداشت و دانشگاه ها درخواست کردیم تا آمار دقیق نوزادانی که به شیرخشک های رژیمی نیاز دارند را اعلام کنند، تاکید کرد: متاسفانه برخی پزشکان در تشخیص بیماری نوزادان و تجویز این ماده خوراکی دقت کافی به خرج نمی دهند و با مشاهده کوچک ترین مشکل، آن را به تغذیه با فرآورده ها و شیرهای خشک رژیمی مرتبط می دانند. در حالی که با بررسی های انجام شده مشخص شده است که بسیاری از نوزادان به این شیرها نیازی ندارند.کاظمی با تبیین مواردی که نیاز به استفاده از فرآورده ها و شیر خشک های رژیمی است، گفت: نوزادانی که مشکل گوارشی دارند یا به شیر مادر و شیرخشک های عادی حساسیت نشان می دهند، به استفاده از این نوع خاص شیرخشک و فرآورده های مربوطه نیاز دارند.

مدیرکل دفتر مکمل ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت ادامه داد: شیرخشک های عادی در کشور تولید می شود و نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم. حتی در مواردی امکان صادرات نیز وجود داشته است. از این رو جای نگرانی برای مردم وجود ندارد، اما برای شیرخشک رژیمی تولیدکننده داخلی وجود ندارد و تعداد محدودی تولیدکننده معتبر در دنیا وجود دارند که ما خرید خود را از آن ها انجام می دهیم و براساس سفارش های خریدی که ثبت کرده ایم، تولید برای کشور ما انجام و طبق برنامه حمل و وارد کشور می شود. وی افزود: در صورت بروز مشکل در گمرک با سازمان های مربوطه مکاتبه و متناسب با استطاعت وزارت بهداشت برای رفع مشکل اقدام می کنیم. در همین حال معاون سازمان غذا و دارو گفت: محموله فوریتی شیرخشک های رژیمی هفته آینده برای مصرف ۳ ماه وارد کشور می شود.

شمس علی رضازاده افزود: کمبود شیرخشک های رژیمی صحت دارد و برای رفع این کمبود سفارش تأمین آ ن را به صورت فوریتی و بدون انتقال ارز داده‌ایم.وی گفت: این محموله فوریتی که نیاز حدود ۳ماه کشور را بر طرف می کند، هفته آینده وارد کشور و بعد از آن بقیه نیاز کشور به شکل روش های رایج دنبال می شود و با پیش بینی نیاز کشور برای جلوگیری از تکرار کمبود مجدد این شیرخشک ها اقدامات لازم انجام می شود.وی ادامه داد: شیرخشک های رژیمی البته وارد بازار نمی شوند و در مراکز خاص طب اطفال زیر نظر وزارت بهداشت توزیع می شوند و هزینه خرید این شیرخشک ها را نیز وزارت بهداشت با استفاده از یارانه دارو پرداخت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha