چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 78875

زبان عضله ای است که به فرد در جویدن، قورت دادن و مزه کردن غذا و همچنین سخن گفتن کمک می کند. از ویژگی های زبان سالم می توان به رنگ صورتی، مرطوب و صاف بودن آن اشاره کرد. خشکی یا دردناک بودن زبان در برخی موارد نشان دهنده مشکل داخلی است.

چگونگی ارتباط ظاهر زبان با سلامت
سلامت نیوز : زبان عضله ای است که به فرد در جویدن، قورت دادن و مزه کردن غذا و همچنین سخن گفتن کمک می کند. از ویژگی های زبان سالم می توان به رنگ صورتی، مرطوب و صاف بودن آن اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ خشکی یا دردناک بودن زبان در برخی موارد نشان دهنده مشکل داخلی است. در این مطلب به چند نکته درباره سلامت زبان اشاره می کنیم.

زبان مودار:اگر برآمدگی های کوچک(پاپیلا) که سطح زبان را می پوشاند، بزرگ و زیاد شود به زبان ظاهر مودار می دهد. این مورد بی ضرر است اما اگر باعث ناراحتی شما می شود با مشورت پزشک می توانید از برخی داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید.

زبان لکه دار:در برخی موارد لکه های قرمز روی سطح زبان آشکار می شود. این لکه ها که ممکن است روزانه جابه جا شود ظاهر آن شبیه نقشه است.فرد احساس درد یا سوزش نیز می کند. این مشکل طی چند ماه خود به خود از بین می رود. عامل این حالت زبان گاهی بر اثر استرس، تغییرات هورمونی یا حساسیت است.

شیار یا ترک های روی زبان:این شیارها بی ضرر است. ترک های روی زبان یک مسئله ارثی است.

سیاهی زبان:سیاهی زبان و پوشیده شدن آن از لایه ممکن است بر اثر رشد بیش از حد باکتری یا قارچ در دهان باشد. قارچ روی برآمدگی های کوچک (پاپیلا) تراکم پیدا می کند و تغییر رنگ به وجود می آورد. با مسواک زدن روی زبان روزی ۲ بار این مشکل قابل رفع است. شست وشوی دهان با محلول پیروکسیدهیدروژن نیز تغییر رنگ به وجود آمده را از بین می برد.

زبان صاف و کمرنگ:زبان صاف می تواند نشانه کم خونی یا کمبود ماده مغذی به ویژه ویتامین B12 باشد.

آفت روی زبان:آفت روی زبان اگر چه دردناک است اما خود به خود از بین می رود. این آفت بدون دلیل خاص ظاهر می شود. اما برخی پزشکان معتقدند استرس و خستگی مفرط نقش مهمی در ایجاد آن دارد.

زبان متورم:متورم شدن زبان می تواند علت های متفاوتی داشته باشد از جمله عفونت استرپتوکوک، سندروم داون، سرطان خون و اختلالات تیروئید در برخی موارد نیز جزو عوارض مصرف دارو و یا واکنش به غذاست.

قرمزی زبان:صورتی پررنگ یا قرمز بودن زبان می تواند نشانه کمبود ماده مغذی به ویژه اسید فولیک، ویتامین B12 یا B3 باشد.

سفیدی زبان:لایه سفید روی زبان نشان دهنده کمبود آب بدن است. همچنین مصرف دخانیات و یا مصرف مشروبات الکلی نیز در سفیدی زبان نقش دارد. لایه سفید روی زبان می تواند نشانه رشد قارچ نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha