سلامت نیوز : وقتی نیمه اردیبهشت ماه، تقاضای تحقیق و تفحص از عملكرد جمعیت هلال احمر با امضای 20 نماینده در دستور كار كمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار گرفت، از آن رو سبب تعجب شد كه فعالیت این نهاد عمومی غیر دولتی كه رییسش باید از سوی رییس‌جمهوری تنفیذ شود، طی سال‌های گذشته هیچ گاه به بازجویی كشیده نشده بود. محورهای تفحص نشان می‌داد كه هدف نمایندگان، صرفا یك تلنگر معنادار برای رییس قوه مجریه بوده است. حالا و در پی پایان انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، پرونده تحقیق و تفحص از نهاد محبوب رییس قوه مجریه، مهر «نزد كمیسیون» خورده و وقتی در پایان اردیبهشت ماه، كمیسیون اعلام كرد كه «نیازی به طرح علنی تحقیق و تفحص در صحن علنی نیست و احتمال منتفی شدن تحقیق و تفحص هم پررنگ است»، سید ابوالحسن فقیه با خیال آسوده توانست از افزایش 52 درصدی بودجه نهاد متبوعش شادمان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ در واقع، بیشتر به نظر می‌رسید كه اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سر دلتنگی برای یكی از جوان‌ترین مدیران كابینه دهم، بهانه‌یی برای یك نشست به صرف چای و شیرینی پیدا كرده بودند زیرا كه محورهای سوالات تحقیق و تفحص هم چندان ترسناك نبود. چنان‌كه فقیه در گفت‌وگو با « اعتماد» تاكید كرد كه در این نشست برخلاف آنكه قرار بود درباره علت معدوم‌كردن چند تن موادغذایی و دارو، نحوه نگهداری امكانات و بالگرد‌ها، شیوه اعزام نیرو‌ها به كشور‌های خارجی، ابهام در هزینه‌ها و درآمدها و خریدهای كلان، نقش هلال احمر در مدیریت بحران و حضور و نقش هلال احمر در جشن استادیوم آزادی صحبت شود اما ابهامات در مواجهه با مسوولان جمعیت هلال احمر آنقدر آب رفت كه رییس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه حتی محور سوالات هم تغییر كرده است.

ابوالحسن فقیه كه با منتفی شدن حضور رحیم مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، دوباره به ساختمان صلح بازگشت، در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره تحقیق و تفحص مجلس و شائبه برخی موازی‌كاری‌ها با نهادهای متولی سلامت گفت در عین حال كه مجهز به این هوشمندی بود كه هیچ پاسخی درباره علت حضور نیروهای هلال احمر در جشن معروف استادیوم یك صد هزار نفری آزادی ندهد.

طی سال‌های گذشته انتقاداتی نسبت به برخی فعالیت‌های جمعیت هلال احمر وارد بوده و برخی فعالیت‌های این نهاد، شائبه موازی‌كاری را در اذهان عمومی ایجاد كرده. به ویژه این انتقادات در حوزه دارو و درمان كه هلال احمر طی سال‌های گذشته به آن ورود پیدا كرده پررنگ‌تر است. مصداق بارز آن هم بازگشایی بیمارستان نور افشار است. البته این بیمارستان از موقوفات هلال احمر بوده اما شما در مراسم بازگشایی اظهار كردید كه این بیمارستان، اولین و بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی توانبخشی در خاورمیانه است. با توجه به اینكه در كشور وزارت بهداشت متولی ارائه درمان و ایجاد مركز درمان است، معیار شما برای خطاب قرار دادن بیمارستان نورافشار به عنوان اولین و تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی در خاورمیانه چیست؟

چون واقعا در خاورمیانه چنین مركزی وجود ندارد. پیش از انقلاب قرار بود بیمارستان توانبخشی داشته باشیم. بیمارستان شفا یحیاییان كه گزینه این كار بود به یك بیمارستان عمومی تبدیل شد و مركز رفیده هم به عنوان دومین گزینه به تعطیلی رسید. حالا هم تمام مراكز ما در ایران به صورت پراكنده خدمات توانبخشی ارائه می‌دهد اما فقط یك مركز به صورت متمركز، اتاق عمل و بخش ویژه و بستری و تشخیص و درمان و بازتوانی كودك تا بزرگسال را در كنارهم تجمیع كرده است.

شما از مداوای ورزشكاران غیرایرانی و توریست‌های مبتلا به اختلالات حركتی هم استقبال كرده بودید. آیا این پیشنهاد جمعیت هلال احمر در حالی كه وزارت بهداشت باید متولی توریسم درمانی باشد نوعی رقابت برای حضور در این عرصه نیست؟

برای ما رقابت مفهوم ندارد. آنقدر كار روی زمین مانده كه این بحث‌ها بی معنی است. ما بیمارستان توانبخشی و مركز طب ورزشی نداریم. 30 سال قبل باید چنین مراكزی در كشور ایجاد می‌شد. هنوز مركز طب ورزشی نداریم. بسیاری از ورزشكاران مصدوم ما به خاطر نبود چنین مركزی از میدان ورزش دور ماندند. مگر بد است كه چنین مركزی ایجاد شده؟ كار باید انجام می‌شد. كار، بد بود یا خوب؟

دست منتقدان را برای انتقاد بازتر كرده‌اید. در سال‌های گذشته هم هلال احمر از باب ورود به بحث توزیع و خرید دارو مورد انتقاد بود.

این فعالیت‌ها مفاد اساسنامه ما است. وظیفه جمعیت هلال احمر كمك به سلامت آحاد جامعه است. بنابراین، هر فعالیتی كه درباره سلامت باشد ما می‌توانیم انجام بدهیم و هیچ كسی هم نمی‌تواند مانع ما شود زیرا مفاد اساسنامه مصوب مجلس است علاوه بر آنكه اصول صلیب سرخ جهانی هم بر همین موضوع تاكید دارد. حالا اگر ما با راه‌اندازی بیمارستان توانبخشی كار خوبی انجام داده ایم این كار باید تشویق شود. در عین حال ما در تابلوی فعالیت بیمارستان وابستگی علمی تمام اقدامات را به دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام كرده ایم و كلید كار هم در زمان ریاست دكتر لاریجانی در دانشگاه علوم پزشكی تهران زده شد. وقتی وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران به مراسم بازگشایی بیمارستان می‌آیند یعنی این مركز و فعالیتش را قبول دارند.

در تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر كه چندی قبل به امضای نمایندگان رسید، یكی از موارد تفحص از این نهاد غیر دولتی امحای مواد غذایی و بعضی داروها به علت انقضای تاریخ مصرف بود. شما چه توضیحی برای این مورد از تحقیق و تفحص مجلس دارید؟

معدوم شدن داروها مربوط به زمان من نبود و مربوط به سال‌های گذشته بود اما من از آن دوره هم دفاع می‌كنم. در واقع معدوم سازی مربوط به داروهای تهیه شده در سال‌های 84 تا 87 بود. در تمام بخش‌های دولتی و خصوصی استاندارد جهانی 7 الی 10 درصدی از حجم داروهای موجود و تهیه شده را برای انقضای داروها و اتمام قابلیت مصرف آنها قائل هستیم. با وجود این استاندارد، حجم داروهایی كه تاریخ مصرف آنها منقضی شد 5 درصد بود یعنی 5 درصد كل مبلغ دارویی كه طی سال‌های 84 تا 87، وارد جمعیت هلال احمر و در داروخانه توزیع شده، به علت مصرف نشدن از تاریخ انقضا رد شد و این هم یك امر طبیعی برای دارو و مواد غذایی است. چنان‌كه یك ماده غذایی هم در سوپر ماركت می‌ماند اما مصرف نشده و تاریخ انقضای آن تمام می‌شود.

چرا این داروها همان زمان به وزارت بهداشت بازگردانده نشد؟

چون اصلا به وزارت بهداشت مربوط نبود. جمعیت هلال احمر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این داروها را از شركت‌های پخش تحویل گرفته بود.

امحا چه زمانی صورت گرفت؟

سال 89 و با مجوز وزارت بهداشت زیرا طبق روال قانونی، وزارت بهداشت باید تمام داروها را كنترل می‌كرد.

پس وزیر بهداشت سابق در جریان بود.

جمعیت هلال احمر كار خود را طبق روال انجام داده بود. شاید وزیر هم در جریان بوده اما رقم امحا در آن حد نبود كه بخواهند وزیر را در جریان بگذارند و زیر مجموعه غذا و دارو متولی این بررسی بود.

14 میلیارد تومان دارو و مواد غذایی امحا شده. این رقم ناچیز است؟

چه كسی گفته 14 میلیارد تومان؟

این رقم از سوی مجلس اعلام شده.

به هیچ‌وجه اینطور نیست. متاسفانه بعضی اطلاعات نادرست بوده. رقم بسیار كمتر بود. 4 میلیارد تومان آن هم مربوط به خرید دارویی 3 سال. اسناد و مدارك تمام خریدها هم منطبق بر قانون و كاملا طبیعی بود. البته تاكید می‌كنم كه این اتفاق مربوط به دوره ریاست من نبوده كه من پاسخگوی آن باشم اما من هم در بررسی‌ها متوجه شدم كه روال، كاملا طبیعی و قانونی بوده است. البته ما طی این سال‌ها تلاش كردیم كه با مدیریت بازار و هماهنگی با شركت‌های پخش میزان داروهای خارج از زمان مصرف را كاهش دهیم كه در مواردی هم موفق شدیم.

یكی دیگر از موارد تحقیق و تفحص حضور نیروهای هلال احمر در جشن استادیوم آزادی است.

این محور تحقیق و تفحص نبود.

اما این مورد هم از طرف مجلس اعلام شد.

هر چیز باید روال خود را داشته باشد. تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر 9 بند داشت كه ما هم در كمیسیون مجلس حاضر شدیم و به آن 9 بند جواب دادیم. اما این مورد در سوالات كمیسیون نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha