چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 78881
سلامت نیوز : آتش به جان جنگل‌های ایران افتاده و دست هم برنمی دارد. استهبان، آخرین منطقه‌یی است كه در استان فارس دو روز و دو شب سوخت. مدیركل منابع طبیعی این استان خبر از عمدی بودن آتش سوزی در این منطقه داده است. آتش‌سوزی كه درختان هزارساله مراتع و جنگل‌های موجود در كوهستان تودج استان را از بین برده و بیش از 500 هكتار از اراضی 5 هزار هكتاری منطقه كه علاوه بر گونه‌های مرتعی، دارای درخت و درختچه‌هایی از جنس اُرس، بنه، بادام كوهی، ارژن و نیز برخی گونه‌های دست‌كاشت و مثمر چون گلابی، بادام و انگور است، طعمه حریق شده و نابود شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ نابودی جنگل‌های ایران تا 50 سال آینده، مطابق با برآوردهای هشدار گونه ناسا از وضعیت ایران است. به این معنا كه با تداوم این شرایط، طی سال‌های 2050 تا 2060 اثری از جنگل‌هایی كه امروز می‌شناسیم در كشور باقی نخواهد ماند.

گرمای بیش از حد هوا و نبود رطوبت در جنگل‌ها باعث شده طی دو هفته حدود 10 مورد آتش‌سوزی در مناطق مختلف در شمال، غرب و جنوب كشور رخ دهد و چند هزار هكتار از مراتع و جنگل‌های هیركانی، زاگرس، ارسباران و ایران و تورانی در آتش بسوزند. بیش از 110 هزار اصله درخت در پارك لتیان تهران، پناهگاه حیات وحش میانكاله، جنگل‌های نورآباد ممسنی، جنگل‌های پاریز كرمان، اراضی شهنشاه خرم‌آباد، جنگل‌های گلستان، سنندج، دالاهو، پاسارگاد، جنگل ابر، ارسباران و هزاران هكتار از جنگل‌های منطقه استهبان در استان فارس گرفتار آتش شدند.

اما احتمال عمدی بودن سوختن 750 هكتار از عرصه‌های منابع طبیعی استهبان توسط مدیركل منابع طبیعی استان فارس به دلیل تكرار آتش در مناطق نزدیك به هم نیز مطرح شده است. دكتر سید كاظم بردبار، با اشاره به این حدس به ایسنا گفته است: «معمولا زمانی كه آتش‌سوزی از یك نقطه آغاز شده و به دیگر نقاط سرایت می‌كند غیر‌عمدی است اما زمانی كه با اطفای یك نقطه با فاصله 200، 300 متری باز هم آتش‌سوزی صورت گرفته و چندین مرتبه این اتفاق تكرار شود آتش‌سوزی از روی عمد صورت گرفته است.»

وی تاكید كرد: «گاهی منطقه‌یی استعداد ایجاد باغ دارد كه مردم برای تبدیل عرصه‌ها به باغ و برای از بین بردن پوشش گیاهی طبیعی منطقه عرصه‌ها را به آتش كشیده و جای آن درختان مثمر می‌كارند. به همین دلیل برای تایید صحت ماجرا منطقه را در بلك لیست قرار می‌دهیم تا به محض اینكه فردی برای كاشت درخت در منطقه اقدام كرد او را شناسایی كنیم.»

بردبار درباره سابقه وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در استان فارس نیز تصریح كرد: «در سال‌های گذشته نیز در سطوح كوچك‌تر با چنین مواردی مواجه بوده‌ایم اما با همكاری‌هایی كه مراجع قضایی دارند مجرم به‌شدت مجازات و جریمه شده است. علاوه بر آن در مواقعی نیز كه آتش سوزی بر اثر سهل‌انگاری اتفاق افتاده، برای فرد خاطی علاوه بر پرداخت جریمه، شش ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته شده است.»

وی به آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس اشاره و تصریح كرد: «متاسفانه با شروع آتش‌سوزی آمارهای غیركارشناسی مختلفی توسط افراد غیركارشناس همچون سوختن 2000 هكتار از عرصه‌ها ارائه شد. در صورتی كه باید صبر كرد تا ابتدا آتش خاموش شود. علاوه بر آن باید در نظر داشت كه ارائه آمار توسط افراد ذی‌صلاح طبق قانون تخلف است. درباره میزان خسارات وارده به عرصه‌های منابع طبیعی استهبان بر اثر آتش‌سوزی باید بگویم طی سه روز كه آتش‌سوزی به طول انجامید تعدادی از درختان ارس منطقه كه به سرعت مشتعل می‌شوند آتش گرفت كه باعث شد قسمتی از جنگل‌های منطقه آتش گیرد.»

در عرصه‌های 22 شهرستان از 29 شهرستان استان فارس از ابتدای سال تاكنون حریق رخ داده است. آتش سوزی 18 هكتاری عرصه‌های منابع طبیعی داراب و تلف شدن 64 گوسفند و حریق 179 هكتاری ممسنی در استان فارس، نیز از حوادثی بود كه پیش از آتش‌سوزی استهبان رخ داده بود. بردبار افزایش بارندگی‌ها در بهار را عامل تغییر و افزایش پوشش گیاهی منطقه می‌داند كه این پوشش گیاهی به دلیل گرمای تابستان خشك شده و با كوچك‌ترین جرقه‌یی مشتعل می‌شود. به همین دلیل هرگونه بی‌دقتی توسط گردشگران و مردم محلی منجر به ایجاد حریق و به وجود آمدن خسارات بسیاری شده است.

پیش از این مدیركل، رییس سازمان محیط زیست هم علت بیشتر آتش سوزی‌ها را بی‌توجهی مردم و گردشگران دانسته بود. منابع طبیعی می‌گوید وظیفه مهار آتش تنها به عهده این سازمان نیست و باید فرمانداری هم به كمك بیاید، مهم در این مساله این است كه امكانات لازم

برای اطفای حریق در میان نیست، چه متولی فرمانداری باشد و چه منابع طبیعی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha