سلامت نیوز : بشیر حاجی بیگی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی هپاتیت برگزار شد، گفت: در سازمان انتقال خون هر فردی که برای اهدا اقدام می‌کند ابتدا باید ثبت‌نام شود و داشتن کارت ملی که هویت ایرانی بودن آن را نشان دهد واجب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بنابراین صادرات و واردات خون در کشور نداریم چون اگر کارت ملی موجود نباشد نمی‌توانیم خونگیری را انجام دهیم، خون ایرانی به مصرف ایرانی می‌رسد و به دلیل بیماری‌ها، خون هر کشوری باید توسط مردمش تأمین شود.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: پس از ثبت‌نام مصاحبه و مشاوره انجام می‌شود، سؤالاتی مطرح می‌شود که اگر قانع‌کننده بود فرد برای اهدا می‌تواند اقدام کند این موضوع ضریب اطمینان را افزایش می‌دهد.

حاجی بیگی گفت: هر سال سازمان انتقال خون ایران توسط مراجع انتقال خون دنیا دو بار بازرسی می‌شود و باید با استانداردهای جهانی همسو باشد که در این زمینه ایران در منطقه دارای بهترین رتبه است.

وی گفت: در سازمان انتقال خون برنامه خودحذفی محرمانه موجود است که بسیاری از کشورها آن را اجرا نمی‌کنند، این برنامه از سال 80 تاکنون در مراکز انتقال خون راه‌اندازی شده و افرادی که برای اهدای خون می‌آیند ممکن است بسیاری از سؤالات را جواب ندهند به همین دلیل به صورت محرمانه از وی پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهد خونش به مصرف بیماران برسد یا خیر. البته با وجود این برنامه، تمام آزمایشات مجدداً انجام می‌شود.

رئیس سابق سازمان انتقال خون تهران با اشاره به کاهش محسوس شیوع هپاتیت B در اهدا‌کنندگان خون گفت: در سال 91 به0.15 درصد رسیده است، این خون‌ها از چرخه انتقال خارج می‌شود و حتی خون خانواده این افراد آزمایش می‌شود چرا که بسیاری از مبتلایان علامتی ندارند و فقط با اهدای خون بیماریشان مشخص می‌شود.

حاجی‌بیگی گفت: شیوع هپاتیت C در اهداکنندگان خون در کشور 0.052 درصد بوده است.

وی با اشاره به اهداکنندگان مستمر خون گفت: این افراد باید دو بار در سال خون خود را اهدا کنند و ضریب امنیت خون این اهدا‌کنندگان مستمر 8 برابر افرادی است که برای اولین بار مراجعه می‌کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون کشور گفت: در تمام نمونه‌های خون‌های اهدایی ویروس‌های ایدز، هپاتیت C و بیماری‌های آمیزشی بررسی می‌شود.

حاجی‌بیگی ادامه داد: در سال 2012 ایران جزء  5 کشور (کره، سنگاپور، مالزی و ژاپن) برتر دنیا از نظر ارتقاء کیفیت شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: در دنیا با تمام رعایت استانداردهای جهانی و خطاهای آزمایشگاهی و پرسنلی از هر 60 هزار مورد انتقال خون یک مورد ایدز گزارش می‌شود.

حاجی بیگی تصریح کرد: همچنین از هر صد هزار مورد انتقال خون یک مورد هپاتیت C و از هر 60 هزار مورد انتقال خون یک مورد هپاتیت B در دنیا اتفاق می‌افتد.

رئیس سابق سازمان انتقال خون تهران گفت: در ایران نیز در سال 91 شیوع هپاتیت B در اهداکنندگان خون به 16 مورد در هر 10 هزار اهدا کاهش یافته است و هپاتیت C به 5 مورد در هر 10 هزار واحد اهدایی خون رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha