سلامت نیوز : نتایج یک پژوهش پرستاری نشان داد مهمترین علل خطاهای دارویی به ترتیب اهمیت عبارتند از خستگی ناشی از کار، کمبود تعداد پرسنل نسبت به بیمار، ساعت کار طولانی و تراکم زیاد کار پرستاران در بخش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ مصطفی بیژنی اصل، پژوهشگر این تحقیق گفت: بروز اشتباهات دارویی از موارد غیر قابل اجتناب و از تهدیدات جدی در سلامت و ایمنی بیماران است. این پژوهش با هدف تعیین عوامل تأثیر گذار بربروز اشتباهات دارویی از دیدگاه کارکنان پرستاری شاغل در بخش های مختلف بیمارستان ولیعصر(عج) فسا انجام شده است.

وی ادامه داد: در پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 80  پرستار شاغل در بیمارستان ولیعصر(عج) فسا به‌صورت آسان(در دسترس) انتخاب و دیدگاه آنان در ارتباط با عوامل تأثیرگذار بر اشتباهات دارویی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته سنجیده و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-15  تجزیه و تحلیل شد.

این پژوهشگر با اعتقاد به اینکه شرایط کاری پرستاران از جمله میزان بار کاری و تعداد بیماران تحت مراقبت در ایجاد خطاهای دارویی قابل پیشگیری موثر است، افزود: اجرای دستورات دارویی بخش مهمی از فرآیند درمان و مراقبت است و جزء اصلی عملکرد پرستاران محسوب می‌شود و در این میان، ایمنی بیمار نقش برجسته‌ای دارد. بروز اشتباهات دارویی می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در سلامت عمومی و تهدیدی برای ایمنی بیمار محسوب شود.

بیژنی‌اصل گفت: سالانه حدود هزاران نفر در آمریکا بر اثر اشتباهات دارویی فوت می‌کنند و هزینه‌های مالی در رابطه با عوارض دارویی نزدیک به 100 میلیون دلار در سال است.

وی اشتباهات دارویی را یکی از شایع‌ترین اشتباهات نظام‌های بهداشتی دانست که می‌تواند نتایج بسیار بد و مرگباری به دنبال داشته باشد و ادامه داد: طبق گزارش‌های موسسه‌ بهداشتی دانشگاه علوم ملی واشنگتن، سالانه بیش از یک میلیون اشتباه پزشکی روی می‌دهد که سبب مرگ 100هزار بیمار می‌شود.  از این رقم 77  هزار مورد به علت اشتباهات دارویی است.

این پژوهشگر افزود: در یک مطالعه تحلیلی گذشته نگر در سال 2000 عوامل انسانی در 75 درصد  موارد دخالت داشتند که 45 درصد موارد مربوط به کمبود مهارت و دانش بوده است.

نتایج حاصل از تحقیق تانگ و همکاران بر روی 70 پرستار هم نشان داد که اکثریت پرستاران (79 درصد) معتقد بودند که عواملی چون بی‌دقتی  پرستار و افزایش حجم کار  عوامل تأثیرگذار بر بروز اشتباهات دارویی هستند.

بیژنی‌اصل گفت: اشتباهات دارویی سبب سلب اعتماد بیمار و خانواده وی نسبت به سیستم بهداشتی درمانی و افزایش هزینه‌ها می‌شود. بانینگ هم در سال 2006 میزان بروز اشتباهات دارویی را در کارکنان پرستاری 70تا 35 درصد اعلام کرده است.

وی یادآور شد: انجام مطالعات بر روی اشتباهات دارویی به علت تأثیر این نوع اشتباهات در افزایش مرگ و میر بیماران و هزینه‌های بیمارستانی اهمیت ویژه‌ای دارد از این‌رو با توجه به اهمیت موضوع، علاقه‌مند شدیم پژوهشی تحت عنوان بررسی عوامل تأثیر گذار بر بروز اشتباهات دارویی از دیدگاه پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف بیمارستان ولیعصر(عج) فسا انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha