سلامت نیوز : یک فیزیوتراپ، عدم امکان پذیرش مستقیم بیماران را دغدغه و مشکل اصلی فیزیوتراپ ها عنوان کرد.

محمد باقر صداقت به مناسبت روز فیزیوتراپی در گفت و گو با(ایسنا) ، تصریح کرد: متاسفانه در نظام سلامت کشور اینگونه تعریف شده که ابتدا بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه و سپس توسط پزشک به فیزیوتراپ ارجاع شود و در صورت مراجعه مستقیم به فیزیوتراپ، بیمه هزینه‌های درمانی بیمار را تقبل نمی کند.

وی افزود: این در حالی است که فیزیوتراپ ها این توانایی را دارند که در بسیاری موارد بیمار را معاینه و فیزیوتراپی را برای او تجویز کنند.

صداقت تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک ترین تخصص پزشکی به رشته فیزیوتراپی متخصص ارتوپدی است و در حالی متخصص، فیزیوتراپی را تجویز می‌کند که تنها 2 تا سه واحد فیزیوتراپی را در دانشگاه گذرانده و حال یک دکترای فیزیوتراپی که 10 سال تنها در این زمینه تخصصی به تحصیل پرداخته برای انجام فیزیوتراپی باید منتظر دستور پزشک بماند.

وی افزود: این قانون هم فیزیوتراپ ها را دچار مشکل کرده و هم بیماران را که مجبور می شوند برای انجام فیزیوتراپی ابتدا نزد پزشک متخصص رفته و ویزیت پرداخت کنند و سپس همان درمان توصیه شده توسط فیزیوتراپ را انجام دهند.

صداقت مناسب نبودن تعرفه های فیزیوتراپی با خدمات فیزیوتراپی را یکی دیگر از مشکلات فیزیوتراپ‌ها عنوان کرد.

وی مشکل جدی دیگر فیزیوتراپ‌ها را نبود رشته دانشگاهی دکترای تخصصی فیزیوتراپی در کشور دانست و با بیان اینکه افراد تحصیل کرده در این رشته می توانند به طور مستقیم(بدون ارجاع از سوی دیگر پزشکان) بیماران را معاینه کرده و فیزیوتراپی تجویز کنند، گفت: متاسفانه این رشته هنوز با گذشت 15 سال از زمان طرح شدن آن به سیستم دانشگاهی کشور وارد نشده است.

صداقت در ادامه با اشاره به اینکه واژه فیزیوتراپی از دو واژه فیزیکال و تراپی تشکیل شده، گفت: با توجه به تعریف علمی این رشته در دنیا هر بیماری که یکی از عوارض آن عصب، اسکلت و عضله را درگیر کند می تواند ضرورت انجام فیزیوتراپی را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: فیزیوتراپی شاخه ای از علم پزشکی است که در آن با استفاده از عوامل فیزیکی از جمله الکتریسیته، آب درمانی، ورزش درمانی و ... برخی از بیماریهای اسکلتی عضلانی درمان می شود.

این فیزیوتراپ با اشاره به اینکه اصل کار فیزیوتراپی بر مبنای درمان است، تصریح کرد: در این بین افرادی هستند که دچار عوارضی از جمله قوس و یا قوز کمر هستند که این موارد به خودی خود بیماری نبوده، اما می تواند در بلندمدت به ضایعه جدی تبدیل شود.

صداقت افزود: این افراد می توانند با انجام فیزیوتراپی به وضعیت بدنی سالمی برسند و از رخ دادن چنین عوارضی پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha