سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان این مطلب که معمولا فردی که مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر است، دچار سردردهای میگرنی یا عصبی، احساس کوفتگی هنگام بیدار شدن درصبح، ضعف، احساس سردی و کاهش فشار خون می‌شود، افزود: بر اساس مشاهدات، زنانی که مبتلا به این بیماری هستند درد بیشتری را در زمان قاعدگی و مقاربت احساس می‌کنند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت و گو با ایسنا ، بیماری سندرم روده تحریک پذیر را از بیماری‌های بسیار شایع دانست و گفت: با توجه به آمار به دست آمده از کشورمان، آمار مبتلایان به فشار خون حدود 11 تا 12 درصد، آسم 4 درصد و بیماری قلبی 8 تا 9 درصد گزارش شده، این در حالی است که 20 درصد افراد در کشور مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند که در مقایسه با بیماری های دیگر بسیار شایع است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بیماری سندرم روده تحریک پذیر را پس از بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا دومین علت مرخصی کارکنان در کشور آمریکا برشمرد و افزود: درد شکم به خصوص در ناحیه سمت چپ و قسمت تحتانی آن، تغییرات اجابت مزاج، حالت یبوست یا اسهالی شدن مدفوع از جمله علایم شایع بیماری سندرم روده تحریک پذیر است. همچنین افراد درگیر با این بیماری معمولا همراه با علایم گفته شده از نفق و آروغ زدن هم شکایت دارند.

وی با بیان اینکه تقریبا افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به صورت سه روز در ماه دچارعلایم سندرمی می‌شوند، گفت: زمان تشخیص و ابتلا به این بیماری قبل از 45 سالگی است و به ندرت می توان شاهد بیماری سندرم روده تحریک پذیر در افراد مسن بود. اعتقاد بر این است که شیوع آن در بین زنان جوان بیش از مردان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه، تصریح کرد: بیماری سندرم روده تحریک پذیر معمولا تا آخر عمر همراه فرد است، بنابراین پزشک ملزم به ارایه اطلاعات به بیمار، در مورد اینکه بیماری کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، است.

وی با اشاره به اینکه فرد در نیمه‌های شب درگیر علایم بیماری سندرم روده تحریک پذیر نمی‌شود، اظهار داشت: در صورتی که فرد نیمه شب‌ها دچار شکم درد شود ارتباطی با این بیمار ندارد بلکه باید با مراجعه به پزشک پی گیر این مشکل باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان این مطلب که معمولا فردی که مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر است، دچار سردردهای میگرنی یا عصبی، احساس کوفتگی هنگام بیدار شدن درصبح، ضعف، احساس سردی و کاهش فشار خون می‌شود، افزود: بر اساس مشاهدات زنانی که مبتلا به این بیماری هستند درد بیشتری را در زمان قاعدگی و مقاربت احساس می‌کنند.

وی در ادامه به علل بروز بیماری سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات انجام شده بروز این بیماری به زمینه های ژنتیکی و محیطی ارتباط دارد، البته مشکلات و اتفاقات زمان کودکی مهم ترین علت محیطی بروز سندرم روده تحریک پذیز در آینده است که پزشک معالج پس از چند جلسه ارتباط با بیمار پی به این مسئله می برد.

دکتر دریانی با بیان اینکه فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر پس از صرف مقدار کم غذا دچار شکم درد، احساس نفخ و اجابت مزاج می شود، گفت: اگر افراد مبتلا به این بیماری در یک محیط استرس زایی قرار گیرند دچار حساسیت معده می شوند. معمولا افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دارای شخصیت های وسواس، اضطرابی و استرس زا هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه 50 درصد افراد مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر مشکلات معده همچون حالت تهوع، سنگینی معده و استفراغ دارند، اظهار داشت: برقراری روابط عاطفی پزشک با بیمار، پرهیز از غذاهای نفخ آور همچون حبوبات، آجیل، تخمه، میوه های تابستانی و نوشابه های گاز دار بهترین راهکار درمانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر است.

وی در پایان با بیان این مطلب که هرگز سندرم روده تحریک پذیر به سرطان تبدیل نمی شود، گفت: متاسفانه جامعه ای که استرس در آن زیاد است افراد بیشتری را درگیر این بیماری می کند. بنابراین افراد باید از شرایط استرس زا دوری کنند و جامعه نیز یک محیط سالم را برای اعضای خود فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha