سلامت نیوز : مدیرکل سابق انتقال خون تهران به انجام غربالگری ویروس ایدز، هپاتیت بی و هپاتیت سی در خون‌های اهدایی مردم اشاره کرد و گفت: شیوع هپاتیت بی در میان اهدا‌کنندگان کاهش بسیار محسوسی داشته است، به گونه‌ای که در سال 91 به حدود 15 صدم درصد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بشیر حاجی‌بیگی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ششم مرداد "روز جهانی هپاتیت" ترتیب داده شده بود، افزود: خون‌هایی که از این طریق شناسایی شده، از چرخه انتقال خون خارج می‌شوند. پس از آن افرادی که صاحب خون آلوده بوده‌اند، فرا خوانده شده و به کلینیک‌های درمان هپاتیت ارجاع داده می‌شوند. متاسفانه بزرگترین علامت هپاتیت بی، بی‌علامتی است و بسیاری از افراد پس از اهدای خون متوجه می‌شوند که هپاتیت بی داشته‌اند.

به گفته مدیرکل سابق انتقال خون تهران، شیوع هپاتیت سی در میان اهداکنندگان در سال 91، 52 هزارم درصد گزارش شده است. درواقع می‌توان گفت شیوع هپاتیت بی در میان اهداکنندگان سال 91 به 16 مورد در هر 10 هزار اهدای خون کاهش یافته و شیوع هپاتیت سی نیز به پنج مورد در هر 10 هزار واحد اهدایی رسیده است.

حاجی‌بیگی افزود: در سال‌های اخیر ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده، اهمیت به سلامت اهدا کننده، حذف خون جایگزین در کشور از سال 1386، افزایش جمعیت اهداکنندگان مستمر، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم‌های اتوماسیون، اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون، افزایش آگاهی عمومی جامعه و واکسیناسیون هپاتیت بی کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری را در جامعه رقم زده‌اند.

وی به ضرورت اهمیت به سلامت اهداکنندگان خون اشاره و به تشریح روند اهدای خون پس از مراجعه افراد به پایگاه‌ها پرداخت و گفت: هر فردی که برای اهدای خون به پایگاه‌های ما مراجعه می‌کند، در مرحله اول باید با به همراه داشتن کارت ملی‌اش ثبت‌نام کند. با انجام این اقدام، احتمال صادرات و واردات خون از بین می‌رود. خون ایرانی باید به مصرف ایرانیان برسد و بر اساس مقررات بین‌المللی خون هر کشوری باید توسط مردم خودش تامین شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با بیان اینکه پس از ثبت‌نام افراد، پزشکان مستقر در پایگاه‌ها به انجام مشاوره و مصاحبه با اهداکننده می‌پردازند، عنوان کرد: سئوال‌هایی که در این مصاحبه از مردم پرسیده می‌شود، همگی محرمانه است. اگر پاسخ به پرسش‌ها قانع‌کننده بود و فرد مشکلی از نظر موانع اهدای خون نداشت، می‌تواند خون را اهدا کند. همه این اقدامات و پرسش‌های مطرح شده برای افزایش ضریب امنیت در سلامت خون خواهد بود.

حاجی‌بیگی به بحث "خود حذفی محرمانه" نیز اشاره کرد و گفت: خودحذفی محرمانه ابتکار سازمان انتقال خون ایران است و بسیاری از کشورهای پیشرفته این پروسه را ندارند. علت برقراری خود حذفی محرمانه این است که شاید بسیاری افراد در مصاحبه به سئوالات مطرح شده پاسخ روشنی ندهند. چون معمولا گروهی و به همراه دوستان یا همکاران خود برای اهدا مراجعه می‌کنند و از اینکه از اهدا معاف شوند، احساس خجالت‌زدگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حسن خود حذفی محرمانه این است که اگر همین فرد پس از ورود به سالن خون‌گیری و اهدای خون نخواهد به علت ابتلا به بیماری یا موارد خاص دیگر، به بیماران دیگر تزریق شود، در برگه‌هایی که در اختیارش قرار خواهد گرفت، عدم موافقت خود را با اهدای خون اعلام می‌کند.

مدیرکل سابق انتقال خون تهران با بیان اینکه البته چه فرد خود حذفی محرمانه را انجام دهد و چه انجام ندهد، در هر صورت همه خون‌های اهدایی به صورت کامل آزمایش می‌شوند، عنوان کرد: خود حذفی محرمانه از سال 1380 راه‌اندازی شده است و به ما کمک زیادی برای انتخاب اهداکننده سالم کرده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر هشت برابر افرادی است که برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل سالانه دو بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کند و سلامت خونش بالاست.

وی در ادامه گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر 600 هزار مورد انتقال خون، یک مورد HIV، از هر 100 هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت سی و از هر 60 هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت بی گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha