چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 78920

سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه پزشک خانواده و نظام ارجاع، 157 پزشک در کل استان برای اجرای این برنامه شرکت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که امروز، چهارشنبه، 2 مرداد در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهارکرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی وزارت بهداشت است که سال‌های 74 و 75 برنامه ریزی شد ولی به دلیل برخی مسایل در آن سالها به فراموشی سپرده شد تا اینکه سرانجام با جدیت از سر گرفته شد.

وی با بیان این‌که نظام ارجاع، حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان کشور بوده است، افزود: خوزستان یکی از سه استان کشور بود که نسخه 01 این طرح را اجرا کرد ولی به دلیل برخی مسایل از جمله شیوه اجرا، اجرای نسخه 02 در دستور کار قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این جهت از اردیبهشت ماه جدول برنامه را تهیه کرد و خوشبختانه در این لحظه برنامه به خوبی در استان اجرا شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برنامه پزشک خانواده اکنون در شهرهای بهبهان، آبادان و خرمشهر و به تازگی در هندیجان، شوشتر، شوش، گتوند و دزفول در حال اجراست و به اجرای موفق این برنامه در خوزستان خوش بین هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارکرد: اگر برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به خوبی اجرا شود از مراجعه‌های غیرضروری به پزشک، مصرف بالای دارو و همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک جلوگیری می‌شود. همچنین این برنامه به علمی شدن درمان بسیار کمک می‌کند و بسیاری از چالش‌ها در سیستم بهداشت و درمان کشور با اجرای این برنامه حل خواهد شد.

علوی گفت: در مرکز بهداشت شرق اهواز، 10 پزشک دولتی و 19 پزشک خصوصی و در مرکز بهداشت غرب نیز 14 پزشک دولتی و 18 پزشک خصوصی و در مجموع 61 پزشک در سیستم برنامه پزشک خانواده ثبت نام کرده‌اند و با سازمان‌های بیمه گر عقد قرارداد انجام شده است. در شهرستان بهبهان نیز 53 پزشک، آبادان و خرمشهر 21 پزشک و در دزفول، شوش و گتوند 22 پزشک و در مجموع 157 پزشک در کل استان در جهت اجرای برنامه پزشک خانواده شروع به کار کرده‌اند. با توجه به اینکه هر پزشک سه نفر را تحت پوشش دارد، در مجموع حدود نیم میلیون نفر در استان وارد سیستم پزشک خانواده شده‌اند.

به گزارش ایسنای خوزستان، سیروس موگهی، کارشناس برنامه پزشک خانواده مرکز بهداشت خوزستان، نیز در این نشست گفت: کلیه زیرساخت‌های برنامه پزشک خانواده بر یک بستر گسترده اینترنتی و اینترانتی استوار و سامانه خدمات سلامت ایرانیان به عنوان سامانه مربوط به ثبت اطلاعات برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع فعال است، لذا اطلاعات کل جمعیت استان باید وارد این سیستم شود تا پزشکان به صورت آنلاین به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه، اطلاعات حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت شهری استان وارد سامانه شده که از این تعداد بیش از 800 هزار نفر به پزشک خود لینک شده‌اند. همچنین جمعیت روستایی یک میلیون و 470 نفر است که از این تعداد اطلاعات حدود 900 هزار نفر از این تعداد وارد سامانه شده و 680 هزار نفر نیز به پزشک خود لینک شده‌اند.

موگهی اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بیمار محور نیست بلکه سلامت محور است که اجرای این برنامه به صورت گسترده مزایای بسیاری برای سیستم سلامت کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این نشست دکتر علوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، به اقدام‌های انجام شده در زمینه کنترل بیماری‌های رفتاری پرخطر از جمله HIV و هپاتیت C اشاره کرد و گفت: در هر جامعه‌ای که پایبندی به اخلاق و ارزش‌های اجتماعی و دینی محکم و قوی باشد، بروز بیماری های رفتاری پر خطر کمتر است، لذا در کشور ما اگر از آموزه‌های دینی بهره کافی ببریم بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت کمتر بروز می‌کند.

وی افزود: در جمعیت خود بروز این بیماری‌ها را نداریم، بلکه این بیماری‌ها در جمعیتی که از بسیاری از ارزشها فاصله گرفته است شیوع پیدا می‌کند. رفتارهای سوء، افراد را در معرض آسیب خانمان براندازی به نام HIV و هپاتیت و همچنین اعتیاد از هر نوع که گاه منجر به ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود، قرار می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان، با بیان این‌که حدود 1866 بیمار HIV مثبت در استان وجود دارد، اظهار کرد: این آمار تهدید بزرگی برای جامعه 4.5 میلیون نفری استان است. البته این تعداد بیمار HIV کسانی هستند که شناسایی شده‌اند و از تعداد بیماران شناسایی نشده آماری در دست نیست.

علوی گفت: قدرت و توانایی تشخیص و همچنین سیستم بیماریابی ما در استان خوب است و خوزستان از نظر آمار بیماران شناخته شده در میانه‌های فهرست استان‌های کشور قرار دارد. علاوه بر بیماری HIV ، یکی دیگر از بیماری های خطرناک هپاتیت C است که بیش از 70 درصد بیماران هپاتیت C در استان معتادان تزریقی هستند. چون هپاتیت C واکسن ندارد آمار افراد بیمار سیر صعودی دارد.

وی اظهارکرد: مرکز بهداشت خوزستان اقدام بسیار مهمی در جهت راهنمایی و مشاوره و حتی درمان این بیماران انجام داده و آن راه اندازی مرکز مشاوره رفتاری است. مرکز مشاوره رفتاری به صورت رایگان به همه افراد با رفتارهای پرخطر خدمات ارایه می‌دهد. افراد تحت پوشش این مرکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای، درمانی و دارویی خود را می‌توانند به صورت کاملاً رایگان دریافت کنند. افرادی که تمایل به برقراری ارتباط با این مرکز هستند، می‌توانند از طریق شماره‌های تلفن 3337691 و 3337694 تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha