سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت بر ضرورت تشدید تجاری سازی داروها در کشور تاکید کرد و گفت:‌ در این راستا علاوه بر تجاری سازی دانش فنی ایرانی، دانش فنی خارجی را هم می‌پذیریم و حتی حاضریم آن را خریداری و مسیر میانبر را برای پیشرفت در تجاری سازی دانش فنی انتخاب کنیم.

دکتر عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به وضعیت نامناسب صادرات دارو اشاره کرد و گفت: میزان صادرات دارو بالا نیست و مربوط به بازارهای ارزان با حجم زیاد و قیمت بسیار کم است. به عنوان مثال پیش از این داروهایی معادل 100 میلیارد تومان را صادر می‌کردید، در حالی که تولیدش برای خودمان حداقل 200 میلیارد تومان تمام می‌شد و این 100 میلیارد تومان مابه‌التفاوت را غیرایرانی‌ها استفاده می‌کردند و ما هم افتخار می‌کردیم که دارویمان صادر می‌شود.

از 35 داروی رونمایی شده طی دو سال اخیر تنها سه دارو به تولید انبوه رسید

حاجی‌ آخوندی ضمن تاکید بر فراهم ساختن زیرساخت‌های موجود به منظور ارتقای تولید دارو اظهار کرد: در دو سال گذشته حدود 35 رونمایی از دارو داشتیم. رونمایی به معنای دستیابی به "دانش فنی تهیه محصول" است. با این وجود همه تبلیغ می‌کنند که رونمایی از داروها ارزبری را کاهش می‌دهد، اما این گونه نیست. زمانی ارزبری کاهش می‌یابد که تجاری‌سازی داروها اتفاق بیافتد و به تولید محصول برسد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از آن 35 دارو فقط 3 دارو تجاری سازی شده است، گفت: یکی دیگر از اهداف اساسی سازمان، تشدید تجاری سازی داروهاست که در این راستا علاوه بر تجاری سازی دانش فنی ایرانی، دانش فنی خارجی را هم می‌پذیریم و حتی حاضریم آن را خریداری و مسیر میانبر را برای پیشرفت در تجاری سازی دانش فنی انتخاب می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال 2013 بازار دارویی جهان 1000 میلیارد دلار بود و برآورد کرده‌اند این میزان در سال 2018 به 1200 میلیارد دلار برسد، عنوان کرد: در این میان شیب ارزش داروهای معمولی کم است. در حالی که سهم داروهای هایتک، نانو، بایو و مولکولار در سال 2013 ، 210 میلیارد دلار است و در سال 2018 به بیش از 450 میلیارد دلار می‌رسد و شیب تندتری دارد.

وی افزود: جایگاه ایران در حوزه علوم های‌تک خوب است اما نباید آن را در حد تولید علم و دانش فنی نگه داریم. شرط موفقیت و توسعه در این بازار رو به توسعه تجاری‌سازی و حضور در بازار آن است.

به گفته حاجی آخوندی ارزان بودن داروهای ما باعث می‌شود به راحتی صنعت و کیفیت دارویمان را زیرسوال ببرند و دنیا هم روی آن حساب باز نکند. به هرحال بینش عمومی نسبت به هر جنسی که قیمتش به صورت معنی‌دار ارزان باشد، این است که آن جنس بی‌کیفیت است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار دارویی دنیا کمتر از نیم درصد است و این نیم درصد هم مصنوعی است، گفت: اگر 95 درصد دارویمان را از نظر حجمی در داخل تولید می‌کنیم باید این داروها ازنظر ارزشی و ریالی هم درصد بالایی را به خود اختصاص دهند تا از سرمایه و کار ایرانی و تولید داخلی حمایت کرده باشیم، اما اکنون این گونه نیست.

وی افزود:‌ در این شرایط نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی را داشت، بلکه اگر کیفیت بالا باشد، غیرعادی است. تصور کنید 95 درصد کار حجمی تولید دارو مربوط به یک گروه باشد، اما ارزش و مزد آنها 60 تا 65 درصد باشد. اکنون که در راستای حمایت از تولید داخلی و سرمایه ایرانی حرکت می‌کنیم باید برای تولیدکننده ارزش قائل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha