سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه حذف مالاریا در کشور، از کاهش چشمگیر موارد بروز این بیماری خبر داد.

دکتر محمد مهدی گویا در آستانه هفته ملی حذف مالاریا (3 تا 9 مرداد ماه) در گفت‌وگو با (ایسنا)، پیگیری برنامه حذف مالاریا در کشور و بویژه جنوب شرقی کشور را از جمله اولویت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در سال جاری خواند.

وی از کاهش چشمگیر موارد بروز مالاریا در کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: در 4 ماه نخست امسال 324 مورد مبتلا به مالاریا در کشور شناسایی شدند که 178 مورد از آن مربوط به کشورهای همسایه بوده و تنها 146 مورد آن در کشور خودمان رخ داده است.

گویا، عمده موارد بروز مالاریا در کشور را مربوط به سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان دانست و گفت: از میان 146 مورد انتقال محلی مالاریا در کشور 141 مورد مربوط به استان سیستان و بلوچستان و پنج مورد نیز مربوط به استان هرمزگان بوده است. همچنین امسال برای دومین سال متوالی موردی از بروز این بیماری در استان کرمان نداشته ایم.

وی وضعیت کنترل و مبارزه با بیماری مالاریا در استان‌های هرمزگان و کرمان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم برنامه حذف مالاریا در موعد مقرر به دستاوردها و اهداف خود دست یابد. در مجموع به دنبال اقدامات انجام شده، موارد بروز مالاریا در کشور بسیار کاهش یافته و به حداقل ممکن نسبت به 40 سال اخیر رسیده است.

گویا ادامه داد: سال گذشته نیز در مجموع 1200 مورد بروز مالاریا در کشور شناسایی شد که 500 مورد آن انتقال محلی بوده و 700 مورد نیز از خارج از کشور وارد شده بودند. تمام این موارد شناسایی شدند و اقدامات لازم نیز در مورد آنها انجام شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: این در حالی است که تعداد موارد بروز مالاریا در چهار سال گذشته، 18 هزار مورد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha