سلامت نیوز : یک روانپزشک گفت: اگر افراد در ماه مبارک رمضان در ساعات درستی بخوابند یعنی ساعت ۱۱-۱۰:۳۰ شب و حدود ساعت 3:30 برای سحری بیدار شوند در این حالت مشکل زیادی پیدا نمی‌کنند چرا که یک دوره چند ساعته خواب شبانه را طی کرده‌اند.

هادی معتمدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: خواب یک واحد متصل به هم نیست چرا که هر دوره خواب شبانه از 5 قسمت 100 تا 110 دقیقه‌ای تشکیل شده است که بسته به افراد مختلف، متفاوت است.

این روانپزشک افزود: افراد مختلف ساعت‌های خواب متفاوتی دارند مثلاً 6، 7 یا 8 ساعت که با توجه به تعداد دوره‌های خواب ، زمان طول کشیدن خواب نیز متفاوت است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: چون نفس خواب، واحد متصل به هم نیست اگر افراد در ماه مبارک رمضان در ساعات درستی بخوابند یعنی ساعت 10:30- 11 شب به بستر روند و حدود ساعت 3:30 - در تهران - برای سحری بیدار شوند در این حالت مشکل زیادی پیدا نمی‌کنند چرا که یک دوره چند ساعته خواب شبانه را طی کرده‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: افراد می‌توانند بعد از سحری یک مدتی استراحت کنند به شرط آنکه بعد از خوردن سحری بلافاصله نخوابند.

معتمدی بیان داشت: خوابیدن با شکم پر می‌تواند موجب اختلال در وضعیت خواب شود و سردرد، کسالت روزانه یا حالت تهوع در فرد ایجاد کند.

این روانپزشک به افراد توصیه کرد: در وعده سحری از مواد قندی، مایعات و میوه‌های آبدار استفاده کنند و سعی کنند غذای سحری چرب نباشد که به کیفیت خواب لطمه بزند.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با رعایت این موارد، افراد باید حداقل نیم ساعت تا سه ربع بعد از خوردن سحری صبر کنند و بعد به رختخواب بروند چرا که این گونه می توانند یک دوره خواب 100 دقیقه‌ای را تا صبح طی کنند به شرط آنکه سه دوره خواب شبانه قبل از سحری را گذرانده باشند.

وی ادامه داد: اگر تمام این موارد رعایت شود فرد در روز دچار خواب آلودگی نشده و عوارض ناشی از بی‌خوابی را نیز نخواهد داشت.

معتمدی متذکر شد: ماه رمضان ماه تغییر عادت‌هاست و همانگونه که خورد و خوراک دچار تغییر می‌شود مسلم است که خواب افراد نیز تغییر می‌کند.

این استاد دانشگاه به افراد توصیه کرد: خواب بعدازظهرشان خیلی طولانی نباشد چرا که در فرد سردرد ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر خواب کوتاه مدت باشد و بهداشت خواب رعایت شود فرد دچار مشکل نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha