سلامت نیوز : رئیس شبکه هپاتیت کشور با انتقاد از حذف یارانه برخی داروهای هپاتیت و آمار مرگ سالیانه ۵ هزار ایرانی بر اثر بیماری‌های کبدی گفت: طی این ۳ ماه دچار کمبودهای دارویی شدیم و که اگر متولیان امر دارو جایی اشتباه می‌کنند از مردم عذر خواهی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ دکتر سید موید علویان در نشست خبری به مناسبت "روز جهانی هپاتیت" با اشاره به اینکه سالیانه 5 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری‌های کبدی جان خود را از دست می‌دهند، اظهارداشت: بر اساس برآوردهای صورت پذیرفته، 200 هزار نفر از بیماران کبدی نیازمند درمان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به تشریح وضعیت درمان بیماران مبتلا به هپاتیت پرداخت و گفت: در خصوص درمان هپاتیت B باید گفت خوشبختانه پروتکل‌های درمانی تعریف شده در سطح کشور به اجرا درمی‌آید و همه داروهای مورد نیاز این بیماران در دسترس هستند که یا از طریق تولید داخل و یا از طریق واردات تامین می‌شوند.

علویان در ادامه ضمن ابراز گلایه از عملکرد متولیان امر دارو در کشور، عنوان کرد: طی سه ماه اخیر با قطع ناگهانی برخی داروهای درمان هپاتیت روبرو شدیم. این مشکل به ویژه در خصوص داروهای تولید داخل بیشتر مشاهده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر با مردم با صداقت و صراحت سخن بگوییم، نتیجه بهتری خواهد داشت، گفت: متاسفانه عذرخواهی از مردم در ایران چندان مرسوم نیست. در حالی که اگر جایی اشتباه می‌کنیم باید برای مردم توضیح بدهیم و از آنان عذر بخواهیم. به کرات طی این سه ماه دچار کمبودهای دارویی شده‌ایم.البته طی یک هفته اخیر برخی مشکلات دارویی حل شده و داروهای مورد نیاز بیماران توزیع شده است.

علویان از حذف یارانه برخی داروهای هپاتیت نیز انتقاد کرد و گفت: حذف یارانه این داروها منجر به افزایش قیمت آنان شده و بسیاری از بیماران را که بضاعت مالی ندارند، با مشکل روبرو کرده است.

وی بر گسترش پوشش‌های بیمه‌ای درمانی هپاتیت تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال باید برخی آزمایشات بیماران نظیر PCR بر حسب شرایط بیمار چندین بار تکرار شود که متاسفانه بیمه تنها یک آزمایش را در سال تحت پوشش قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره درمان بیماری هپاتیت C نیز توضیح داد: داروهای اینترفرون و ریباولین که در خط اول درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند 50 تا 60 درصد موارد ابتلا را ریشه‌کن کنند. اما داروهایی که در خصوص درمان بیماری در مراحل پیشرفته‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در کشور تولید نمی‌شود و در ردیف داروهای نسل جدید قرار می‌گیرند. لازم است به این گونه از بیماران توجه جدی‌تری شود. زیرا 40 تا 50 درصد موارد ابتلا به هپاتیت C مقاوم به درمان هستند و درمان آنها 60 تا 80 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

علویان ضمن تاکید بر ارتقای آگاهی عمومی و گسترش آموزش‌های مربوط به پیشگیری از بروز این بیماری، عنوان کرد: هپاتیت B در دنیا از نظر میزان بروز و شیوع به سه گروه «شیوع کم» (زیر دو درصد)، «شیوع متوسط» (دو تا هفت درصد) و «شیوع بالا» (بالاتر از هفت درصد) تقسیم می‌شود و پیش از انقلاب اسلامی نیز با شیوع بیش از هفت درصدی هپاتیت B در برخی مناطق و شیوع دو تا هفت درصدی در مناطق دیگر در کشور روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه پس از فراگیر شدن واکسیناسیون هپاتیت B از سال 73، شیوع این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافت، عنوان کرد: حداقل در 140 کشور دنیا ثابت شده است که شیوع هپاتیت B پس از واکسیناسیون عمومی، روند نزولی داشته است و در حال حاضر 400 میلیون نفر در دنیا ناقل مزمن هپاتیت B هستند که یک میلیون و 400 هزار نفر از آنها در ایران زندگی می‌کنند.

علویان رعایت بهداشت عمومی، پرهیز از رفتارهای پرخطر، حمایت از بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی و تشویق به واکسیناسیون هپاتیت B در گروه‌های مختلف را چهار پیام روز جهانی هپاتیت خواند و بر ضرورت انجام واکسیناسیون در گروه‌های هدف پرخطر از جمله شاغلین حرف پزشکی، آتش‌نشانان، ناقلان هپاتیت، آرایشگرها، افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی، معتادان و همه کسانی که به نوعی با خون سر و کار دارند، تاکید کرد.

رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه در حال حاضر شیوع هپاتیت B در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان شیوع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد و به حدود پنج درصد می‌رسد، عنوان کرد: در مابقی استان‌های کشور، شیوع هپاتیت B دو درصد یا زیر دو درصد اعلام شده است. به عنوان مثال بر اساس مطالعات انجام شده، بندرعباس، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان شمالی و خراسان رضوی با شیوع زیر دو درصدی هپاتیت B روبرو هستند و به نظر می‌رسد شیوع هپاتیت B در استان تهران زیر 1.5 درصد باشد.

وی در مقایسه میزان شیوع هپاتیت C در ایران با کشورهای همسایه، گفت: در حال حاضر افغانستان با شیوع بالای 6 درصدی هپاتیت C، پاکستان با شیوع بالای پنج درصدی هپاتیت D، جمهوری آذربایجان با شیوع بالای هفت درصدی و عراق و کویت با شیوع بالای چهار درصدی روبرو هستند. در حالی که شیوع این بیماری در ایران به زیر نیم درصد می‌رسد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) با بیان اینکه هپاتیت یک بیماری اجتماعی است، عنوان کرد: فقر، سطح بهداشت پایین، تعداد فرزندان بالا در یک خانواده، ریسک ابتلا به هپاتیت B را افزایش می‌دهد.

علویان در بخش دیگری از سخنانش به انتقال ویروس هپاتیت B از طریق تزریق خون اشاره کرد و گفت: این ویروس تا قبل از سال 1370 شناسایی نشده بود، اما پس از آن و از حدود سال 1375 تمام خون‌های اهدایی کشور تحت غربالگری ویروس هپاتیت B و C قرار گرفته‌اند و در حال حاضر امکان انتقال ویروس هپاتیت B از طریق انتقال خون به صفر رسیده است و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد حدود نیم درصد احتمال دارد افرادی که قبل از سال 1375 خون دریافت کرده اند مبتلا به هپاتیت شده باشند که البته آمار بالایی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعتیاد، خالکوبی، تاتو، حجامت و انجام امور دندانپزشکی به صورت تجربی که همگی به صورت غیرعلمی و غیربهداشتی و توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌شوند را از جمله راه‌های مهم انتقال ویروس هپاتیت C دانست.

علویان با بیان اینکه برای کنترل هپاتیت C باید به سراغ افراد پرخطر برویم، اظهار کرد: به ویژه برای معتادان برنامه‌های کاهش آسیب می‌تواند در کاهش بار این بیماری موثر واقع شود.

وی ضمن اعلام خبر شیوع 20 تا 40 درصدی هپاتیت C در میان معتادان تزریقی، گفت: این افراد می‌توانند این بیماری را به همسر و افراد خانواده خود منتقل کنند. به همین خاطر می‌توان گفت شیوع هپاتیت C از طریق اعتیاد تزریقی خطر بزرگی است که افراد جامعه را تهدید می‌کند و باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید.

رئیس شبکه هپاتیت کشور در ادامه به کنترل هپاتیت C در بیماران خاص اشاره کرد و گفت: تا 6 سال پیش شیوع هپاتیت C در بیماران هموفیلی بالای 50 درصد بود که اکنون به زیر 20 درصد رسیده است. همچنین شیوع هپاتیت C در تالاسمی از بالای 30 درصد به زیر 15 درصد رسیده است و شیوع این بیماری در بیماران دیالیزی که تا 6 سال پیش 18 درصد بود، اکنون به زیر دو درصد کاهش یافته است.

علویان ادامه داد: اکنون وضعیت ابتلا به هپاتیت C در بیماران خاص به گونه‌ای تحت کنترل درآمده است که می‌توان گفت تا حدود پنج سال دیگر هپاتیت C را در بیماران خاص نخواهیم داشت.

وی در ادامه درباره شیوع هپاتیت در میان زنان نیز گفت: شیوع هپاتیت بی در زنان کمتر از مردان است، به گونه‌ای که می‌توان گفت اگر یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت بی در کشور داشته باشیم، کمتر از 600 هزار نفر آنها زن هستند , شیوع هپاتیت C نیز در زنان کمتر است و حدود 20 درصد از کل جامعه مبتلایان را تشکیل می‌دهد.

رئیس شبکه هپاتیت کشور بر ضرورت توجه و حمایت از بیماران مبتلا به هپاتیت تاکید کرد و گفت: متاسفانه گاهی برخورد مردم با بیماران مبتلا به هپاتیت، حذفی است. در صورتی که این افراد می‌توانند ازدواج کنند، معاشرت داشته باشند، صاحب فرزند شوند و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهند. مردم باید بدانند هپاتیت از طریق غذا خوردن، بوسیدن یا دست دادن منتقل نمی‌شود ولی باید موازین بهداشتی را برای جلوگیری از بروز بیماری به کار بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha