مردی که در 2 یا 3 نوبت در طول روز کار می‌کند به نیازهای عاطفی همسرش در طولانی مدت بی‌توجه می‌شود و لاجرم زن با گرایش به فرد دیگری خواهان برطرف کردن نیازهایش خواهد بود.

« مردان خیابانی» پشت تصویر« زنان خیابانی»
سلامت نیوز : در گذشته شاید مردان مزاحم خیابان را آن دسته از افرادی می‌دانستیم که بر اثر سو مصرف مواد مخدر در گوشه ای از خیابان یا زیر پل‌های عابرپیاده مشغول چرت زدن بودند اما پدیده‌ای نو به جامعه وارد شده و آن هم مردانی هستند که زنان را یک شکار جنسی می‌بینند و تنها به دنبال برطرف کردن نیازهایشان در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر هستند. چندی است مردان خیابانی همچون زنان خیابانی به معضلی ناپیدا در جامعه تبدیل شده اند، به‌گونه‌ای که نمی‌توان از لابلای ناهنجاری‌های جامعه آماری دقیق از آن‌ها یافت.

«قانون» در گفت و گو با رضا ناظری، کارشناس ارشد روانشناسی به دلایل به‌وجود آمدن این افراد و ریشه یابی معضلات آن‌ها پرداخته است. ناظری با بیان اینکه برخی از مردان خیابانی به دلیل مشکلات فردی و خانوادگی دچار بحران می‌شوند، می‌افزاید: عده ای از این افراد عموما کسانی هستند که به دلیل مشکلات فردی و خانوادگی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می‌شوند. از سوی دیگر معضلات خانوادگی همچون مسائل و مشکلات زناشویی و گرفتار شدن به مواد مخدر این افراد را مجبور به ترک خانه و همسر خود می‌کند. نوع دوم افردی هستند که به خاطر بیماری‌های روانی و رجوع به مخدرها، در نهایت و به اجبار محیط خانوادگی و پدر و مادر خود را ترک می‌کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی درباره اینکه این افراد به دلیل معضلات فراوان به خیابان پناه می‌برند، می‌گوید: این دسته از افراد نمی‌توانند امکانات مناسبی را برای خود فراهم کنند لذا دست به گریبان کارهای بزه شده و در نهایت سوءمصرف مواد می‌شوند. به طور مثال فردی که جذب خیابان می‌شود از آنجایی که این افراد در خیابان به دنبال درآمدزایی نیز هستند. دست به دامان مواد مخدر به صورت جز شده و به دلیل مقرون به صرفه بودن مواد مخدر، شروع به تزریق می‌کنند و با مصرف یک سرنگ و استفاده چندین مصرف‌کننده از آن دچار بیماری‌های خاص می‌شوند. وی همچنین می‌افزاید: افرادی که داخل خیابان می‌آیند، می‌خواهند انرژی حاصل از مصرف مواد مخدر را از بدن خود خارج کنند، لذا به سمت تزریق می‌روند. عواملی که گریبان‌گیر این افراد می‌شود علاوه بر بیماری‌هایی همچون HIV و هپاتیت باعث شده تا آمار این افراد روز به روز بالاتر رود.

از آنجایی که گروه خاصی متولی جمع آوری این افراد نیست به مشکل بر می‌خوریم. زمانی سازمان بهزیستی باید متولی باشد و این افراد را ضبط و ربط کند ولی عملا وارد این کار نشده و به وظایف خود عمل نمی‌کند و در نهایت این کار بر گردن شهرداری می‌افتد و شهرداری هم این افراد را بعد از یک هفته رها می‌کند. به گفته ناظری در ایران جایی سازماندهی شده برای این افراد وجود ندارد و ارگانی نیست که متولی باشد. چرا که یک مرکز قانونی نیست که مردم بتوانند کارتن خواب‌ها یا مزاحمان خیابانی را با یک تماس به آن مرکز معرفی کرده و آن اداره ملزم به جمع‌آوری آنها شود. این کار عملا در سطح شهر به هیچ عنوان رخ نمی‌دهد.

به عنوان مثال این موضوع باعث می‌شود شب‌ها شاهد حضور دختران و پسرانی در زیر پل ملاصدرا باشیم که با تزریق مواد به خود وضعیت اسفناکی را برای خود به وجود آورده اند و جای تاسف است که آمار این افراد به صورت تصاعدی در حال بیشتر شدن است. وی افرادی را که به مشکلات خانوادگی و جنسی مبتلا هستند زیرمجموعه این گروه می‌داند و خاطر نشان می‌کند: افرادی که دچار بیماری‌های روان درمانی می‌شوند، روز به روز بیشتر شده و در نهایت به این گروه‌ها گرایش پیدا کرده و جذب این گروه‌ها می‌شوند.

 عدم آموزش صحیح در ارتباطات جنسی
این کارشناس با بیان اینکه عده دیگر مردهای خیابانی افرادی هستند که آموزش‌های لازم را در ارتباطات جنسی ندیده‌اند، می‌گوید: به عنوان یک کارشناس می‌گویم 70 درصد طلاق‌ها به دلیل عدم آموزش و ارتباط صحیح رابطه جنسی است. افرادی که بنا بر هر دلیلی طلاق می‌گیرند، وارد مجموعه خیابان شده و به جنس مخالف گرایش پیدا می‌کنند. وی در ادامه می‌افزاید: این افراد شامل چند گروه هستند.

یک سری از این افراد مشکل جنسیتی دارند که به طور ذاتی به همراه این افراد به دنیا وارد می‌شوند. دسته دیگر مشکلات رفتار درمانی است که در اثر ارتباط‌ها و آموزش‌های ناصحیح به وجود می‌آیدکه این مشکل جنبه شناخت درمانی دارد. مردان خیابانی گرایش دارند با هر خانمی‌ارتباط برقرار کرده و خود را کامیاب کنند. عوامل متعددی در به وجود آمدن این افراد نقش دارد. آموزش‌های غلط اجتماع یعنی از طریق رسانه‌ها، آموزش‌وپرورش، دانشگاه و در هر مکان و میان هر قشری که قرار می‌گیرند، دریافت‌های غلطی را در ذهن خود جای می‌دهند.

  هزینه‌های بالا و تامین معاش زندگی
ناظری از دلایل به‌وجود آمدن مردان خیابانی را ارتباط ناصحیح والدین با این افراد در کودکی‌شان می‌داند و می‌افزاید: این افراد در دوران کودکی محدودیت‌های بسیار زیادی را تحمل کرده اند، به طوری که این افراد را به مردانی با مشکلات رفتاری تبدیل کرده است. از سوی دیگر رفتارهای این افراد فرار از زیر بار محدودیت است زیرا می‌خواهند به هر طریقی از زیر بار محدودیت فرار کنند و به همین منظور در آینده تمایل به برقراری ارتباط ناصحیح دارند.

وی همچنین ادامه می‌دهد: مولفه سوم عوامل اقتصادی است. به علت هزینه‌های بالا و تامین معاش زندگی، این افراد تن به ازدواج نمی‌دهند و چون ازدواج نمی‌کنند، در صدد بر طرف کردن نیاز جنسی خود هستند. در نتیجه دست به دامان خیابان شده و هر آنکس را که در خیابان راه می‌رود مورد آزار و اذیت، حمله و هجوم خود قرار می‌دهند. این در حالی است که این افراد به دو گروه متاهل و مجرد تقسیم می‌شوند که هر کدام بنابر عدم دستیابی به خواسته هایشان ناچار به بر طرف کردن نیاز خود در خیابان هستند.

 روند رو به افزایش در ایران
این روانشناس با بیان اینکه در جامعه ایران روند رو به افزایش را از سوی زنان خیابانی می‌بینیم تا مردان می‌گوید: زنان مظهر لطافت هستند و می‌توان در این مورد به ضرب المثل "وای به روزی که بگندد نمک" اشاره کرد. چرا که زن مرکز پرورش محل، مکان و نقطه تولید مثل و پرورانیدن است. خانمی‌که زخم و خونریزی روانی پیدا می‌کند چگونه می‌تواند فرزند سالمی‌را به وجود آورد و کانون گرمی‌را ایجاد کند. وقتی فردی پر از آسیب روانی شد نمی‌تواند فرزند سالمی‌را پرورش دهد. به همین خاطر است که زنان و بحث زنان خیابانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از قدیم هم گفته شده که زنان محور توجه هستند و به همین دلیل است که آسیب شناسی زنان خیابانی بیشتر از مردان است. ناظری با بیان اینکه روند روبه افزایش در خصوص مردان و زنان خیابانی به یک میزان است، می‌افزاید: متاسفانه زنان متاهلی هستند که با مرد دیگری رابطه جنسی دارد. آمار کلینیک خودم را به عنوان مشتی از خروار می‌گویم که گویای این واقعیت دردناک است.زیرا مردها به دلیل اینکه درگیر مشکلات کار و معاش هستند و زن‌های این افراد بیشتر در معرض آسیب قرار دارند زیرا این مردها از همسرانشان غافل می‌شوند. مردی که در 2 یا 3 نوبت در طول روز کار می‌کند به نیازهای عاطفی همسرش در طولانی مدت بی‌توجه می‌شود و لاجرم زن با گرایش به فرد دیگری خواهان برطرف کردن نیازهایش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha