پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 78949

شیوه زندگی می تواند تأثیر چشم گیری روی ظاهر و صورت هر فرد بگذارد.در این مطلب به بررسی بعضی از عادت های اشتباه و تأثیر آن بر سلامت پوست صورت می پردازیم.

رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ درون
سلامت نیوز : همه ما در بین اطرافیان و آشنایان خود افرادی را می شناسیم که به خوردن هله هوله علاقه زیادی دارند و یا به ورزش کردن هیچ علاقه ای ندارند و به طور کلی به سلامت خود توجهی نمی کنند. این در حالی است که متخصصان همواره نسبت به پیامدهای تغذیه ناسالم هشدار می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این راستا گروهی از جراحان زیبایی در انگلیس اعلام کرده اند که شیوه زندگی می تواند تأثیر چشم گیری روی ظاهر و صورت هر فرد بگذارد.در این مطلب به بررسی بعضی از عادت های اشتباه و تأثیر آن بر سلامت پوست صورت می پردازیم.

لاغری مفرط

علت: افراط در ورزش و رژیم های «یویو».

ورزش نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و پوست دارد اما افراط در آن باعث گود افتادن گونه ها می شود؛ به این حالت «صورت دونده» نیز می گویند. این حالت با انجام دادن ورزش هایی از جمله دو و دوچرخه سواری به وجود می آید. در ابتدا هنگامی که شروع به دویدن می کنید، صورت قرمز می شود زیرا رگ های سطحی برای دریافت اکسیژن گشاد می شود. اما پس از ۱۵ دقیقه، عضلات شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می کند و جریان خون از صورت به سمت قسمت های دیگر بدن تغییر مسیر می دهد و گونه از دریافت اکسیژن بیشتر محروم می شود.استعمال سیگار و رژیم های نادرست هم روی ظاهر صورت تأثیر نامطلوب می گذارد. انعطاف پذیری پوست این افراد که به طور منظم وزن اضافه و سپس کم می کنند، کاهش می یابد.بنابراین پوست صورت این افراد افتاده و غبغب ظاهر می شود.

افتادگی پوست صورت

علت: مصرف مشروبات الکلی و نداشتن فعالیت ورزشی.

مصرف مشروبات الکلی در بدن استرس ایجاد می کند و در نتیجه هورمون کورتیزول تولید می شود. این هورمون باعث تجمع بیشتر چربی در صورت و احتباس آب در گونه می شود و صورت فرد پف کرده به نظر می آید. علاوه بر آن با مصرف مشروبات الکلی غدد بزاقی که در هر ۲ طرف فک وجود دارد بیش از حد تحریک و بزرگ می شود در نتیجه صورت چاق به نظر می آید. اما با قطع کردن مصرف آن، ظاهر صورت بهتر می شود. ۵۰ درصد مشروبات الکلی از قند تشکیل شده است و ادله زیادی نشان می دهد که مصرف مواد سرشار از قند پوست را پیر می کند. مولکول هایی که بر اثر شکسته شدن قند تولید می شود، تولید کلاژن و فیبرهای الاستین را کند می کند و صورت، ظاهر افتاده پیدا می کند و انعطاف پذیری عضله از بین می رود. بنابراین صورت چاق به نظر می رسد. ورزش کردن نیز روی سلامت بدن و پوست تأثیر می گذارد. نداشتن تحرک نیز باعث افتادگی و شل شدن پوست دور گردن می شود.ورزش، روند خون رسانی به پوست را تقویت می کند.

چین و چروک

علت: استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب

با بالا رفتن سن پوست دچار چین و چروک می شود اما چین و چروک های زبر و عمیق به علت نور خورشید است.از آن جا که پوست زیر چشم نازک تر است، بیشتر خط ها زیر چشم و سپس روی صورت به وجود می آید.

رنگ پریده:

علت: مصرف ناکافی سبزیجات و داشتن اضافه وزن

مصرف ۳ وعده میوه و سبزیجات در طول روز باعث شادابی پوست می شود. میوه و سبزیجات حاوی رنگ دانه ای به نام کاروتنوئید است که به هویج رنگ نارنجی و به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد. با مصرف این گروه از مواد غذایی، رنگ دانه ها در پوست رسوب می کند و این امر باعث شادابی پوست می شود. از آن جا که کاروتنوئید محلول در چربی است، از طریق چربی موجود در بدن جذب می شود. بنابراین افرادی که وزن اضافه دارند برای حفظ سلامت پوستشان مجبورند میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند. زیرا هرچه چربی زیر پوست بیشتر باشد وضوح این رنگدانه ها کمتر است.

خطوط تیره روی گردن:

علت: مصرف مواد قندی

در برخی موارد وجود لکه های قهوه ای متمایل به خاکستری و تغییر کردن رنگ گردن از علایم بروز دیابت نوع ۲ است. دیابت نوع ۲، به علت مصرف مواد سرشار از قند و کربوهیدرات به وجود می آید. این لکه ها نشان دهنده میزان بالای هورمون انسولین در بدن است و در صورت درمان نشدن، این لکه ها به تمام بدن سرایت می کند. این لکه ها در افراد چاق یا مبتلایان به دیابت در زیر بغل و گاهی گردن ظاهر می شود. در این موارد انسولین درست عمل نمی کند و بدن مجبور است میزان بیشتری از آن را تولید کند.

پوست قرمز

علت: مصرف نوشیدنی های کافئین دار و کمبود نور خورشید.

مصرف زیاد قهوه باعث کمبود آب بدن و قرمز و خشک شدن پوست صورت می شود. محققان می گویند اگر روزی بیش از ۳ فنجان قهوه می نوشید برای خنثی کردن اثر سوء آن لازم است به ازای هر فنجان قهوه، یک لیوان آب بنوشید. پایین بودن میزان ویتامین D که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود، باعث قرمز شدن پوست می شود. ویتامین D برای تولید سلول های پوستی جدید حیاتی است و کمبود آن به قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست می انجامد.

جوش

علت: مصرف لبنیات و غذاهای سرشار از پروتئین و کمبود کربوهیدرات؛ اگر چه مشخص شده است که علت بروز جوش ژنتیکی است اما ادله زیادی نشان می دهد در برخی موارد مصرف زیاد لبنیات یا برنامه غذایی پرکالری، این ناراحتی را تشدید می کند. پروتئین نیز حاوی اسیدآمینه است که تولید هورمون هایی مانند تستسترون را تحریک می کند اما اتخاذ برنامه غذایی سرشار از امگا ۳ که در ماهی چرب مانند سالمون وجود دارد و همچنین مصرف میوه تازه و سبزیجات بهترین راه پیش گیری از بروز آکنه است.امگا۳، تولید روغن طبیعی پوست را که عامل آکنه است کنترل می کند.

ترک های کنار لب:

علت: مصرف نکردن سبزیجات به میزان کافی

ترک های کنار دهان در برخی موارد نشانه کمبود ویتامین B است؛ ویتامین B دارای خاصیت ضد التهابی است و کمبود آن با قرمز شدن پوست و ترک خوردگی ارتباط دارد. گاهی نیز زبان فرد ضخیم می شود. کمبود ویتامین C به زخم و ترک لب منجر می شود. به گفته متخصصان، این دو ویتامین در میوه و سبزیجات موجود است. ویتامین B در نخود و غلات سبوس دار و ویتامین C در پرتقال و فلفل دلمه ای به مقدار بالا یافت می شود.

کوچک شدن دندان ها

علت: استرس، مواد غذایی چرب و ادویه ای

بیشتر افرادی که دچار استرس هستند هنگام خواب دندان قروچه می کنند و در طول روز دندان ها را محکم روی هم قرار می دهند. این امر باعث می شود دندان کوچک شود. به گفته دندان پزشکان برخی افراد بر اثر این عادت ۵۰ تا ۸۰ درصد دندان خود را از دست می دهند و در نتیجه اندازه صورت نیز تغییر می کند. برای این که صورت شکل واقعی خود را حفظ کند شب ها از محافظ دندان استفاده و اضطراب و استرس خود را درمان کنید. اسیدمعده به علت مصرف مواد غذایی چرب یا مصرف زیاد مشروبات الکلی نیز در پوسیدگی دندان نقش دارد.

لثه های کم رنگ و پس رونده:

علت: استعمال دخانیات

پوسیدگی دندان با مصرف مواد قندی و بروز بیماری لثه با استعمال سیگار ارتباط دارد.

چشم های اشک آلود:

علت: استفاده زیاد از رایانه و کمبود خواب. غده اشک با تولید بیش از حد اشک نسبت به آلودگی واکنش نشان می دهد. هنگامی که به صفحه نمایش رایانه خیره می شوید، کمتر پلک می زنید. در صورتی که با پلک زدن اشک تولید می شود و چشم ها را نرم می  کند. هم چنین کمبود خواب نیز خشکی چشم ایجاد می کند.برای مقابله با این ناراحتی، هر ۲۰ دقیقه چشم خود را از رایانه بردارید و پلک بزنید. مصرف آب خود را نیز افزایش دهید.

سیاهی دور چشم:

علت: گیاه خواری و کمبود خواب

کم خونی که در گیاه خواران شایع است، با سیاهی دور چشم ارتباط دارد. کمبود آهن روند تولید پوست جدید را کند می کند و فرد رنگ پریده به نظر می آید و دور چشم سیاه می شود. علاوه بر آن خستگی باعث گشاد شدن رگ ها می شود.

حلقه سفید دور عنبیه و پلک ورم کرده:

علت: برنامه غذای چرب-حلقه های سفید دور عنبیه و ورم زردرنگ روی پلک ها، هر دو نشانه بالا بودن کلسترول است. کلسترول در اطراف چشم رسوب می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد در افرادی که به این دو نوع ناراحتی مبتلا هستند احتمال بروز بیماری قلبی بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha