پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 78950

بعضی بیماری ها و مشکلاتی که برای دهان و دندان ها ایجاد می شود، شایع تر از بقیه است و افراد بیشتری را درگیر می کند. به همین دلیل هم باید بیشتر به فکر پیشگیری از ایجاد این مشکلات بود؛ چرا که در باره بیماری های دهان و دندان هم مانند دیگر موارد، پیشگیری بهتر و مهم تر از درمان است.

حفظ سلامت دندان‌ها با تغییر سبک زندگی
سلامت نیوز : وقتی یکی از دندان‌ها خراب می‌شود، درد و ناراحتی‌ آن از یک طرف و هزینه‌های درمان از طرف دیگر می‌تواند حسابی درگیرمان کند. با این حال، باز هم خیلی به فکر مراقبت از دندان‌ها نیستیم و زمانی که مشکلی برایمان ایجاد می‌شود، به علت ایجاد آن فکر نمی‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خیلی می گویند کاش دندان هایمان جنس دیگری داشت! جنسی که هیچ وقت خراب نمی شد، نمی پوسید، لق نمی شد و نیاز به درمان نداشت. بعضی هم با خودشان فکر می کنند چرا فقط دندان انسان خراب می شود؟ چرا هیچ یک از موجودات دیگر، با این مشکلات روبه رو نیستند و چه کار باید کرد تا این دردسرها به حداقل برسد؟

آنها که این پرسش ها به ذهنشان خطور می کند هیچ وقت به نوع غذاهایی که دیگر موجودات استفاده می کنند و نحوه زندگی آنها دقت ندارند و فقط فکر می کنند جنس دندان هایشان با هم فرق می کند. در صورتی که نوع غذاها، نحوه زندگی و شیوه تغذیه هم مسائل بسیار مهمی است که در این باره تاثیر می گذارد.

بیماری های شایع برای دندان انسان ها

بعضی بیماری ها و مشکلاتی که برای دهان و دندان ها ایجاد می شود، شایع تر از بقیه است و افراد بیشتری را درگیر می کند. به همین دلیل هم باید بیشتر به فکر پیشگیری از ایجاد این مشکلات بود؛ چرا که در باره بیماری های دهان و دندان هم مانند دیگر موارد، پیشگیری بهتر و مهم تر از درمان است.

دکتر مجید صنعت خانی، دندانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به جام جم می گوید: پوسیدگی، تشکیل جرم و پیوره یا التهاب لثه از شایع ترین بیمار ی ها و مشکلاتی است که امروزه میان افراد مختلف مشاهده می شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که به کمک رعایت بهداشت، از بروز این بیماری ها پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به این که اکنون، درصد زیادی از مردم با مشکل پوسیدگی دندان ها، جرم و پیوره لثه که سرانجام به لق شدن دندان ها منجر می شود، روبه رو هستند، می افزاید: با توجه به درد و مشکلات ناشی از این بیماری ها و همچنین هزینه های درمان آن، به نظر می رسد باید، به موضوع پیشگیری از ایجاد بیماری های دهان و دندان اهمیت بیشتری داده شود.

به گفته این دندانپزشک، پیشگیری اهمیت فوق العاده ای دارد و در بعضی بیماری های دهان و دندان، زمانی که مشکل مزمن می شود، حتی در شرایطی خاص ممکن است زمینه ساز تغییر دائمی در مخاط شده و موجب بروز بیماری های مهم و جدی مانند سرطان در دهان شود.

برای سلامت دندان ها، طبیعی زندگی کنید

همان طور که گفته شد، هیچ موجود دیگری مانند انسان با این همه بیماری و مشکل در زمینه دهان و دندان روبه رو نیست و علت آن هم به گفته دکتر صنعت خانی این است که انسان از حالت طبیعی زندگی خارج شده و به زندگی ماشینی و مدرن روی آورده است.

وی در این باره توضیح می دهد: بیشترشدن احتمال پوسیدگی دندان ها و همچنین افزایش میزان شیوع بیماری های دهان و دندان تا حدی به گسترش شهرنشینی و تمدن انسان ها ارتباط پیدا می کند. به همین دلیل، دیگر موجودات با چنین مشکلاتی روبه رو نیستند. آنها مسواک نمی زنند و از نخ دندان هم استفاده نمی کنند، ولی دندان هایشان هم مانند انسان ها خراب نمی شود و این همه دردسر و مشکل ندارند. دلیل این مساله هم مشخص است؛ موجودات دیگر از چرخه طبیعی زندگی خارج نشده اند و از غذاهای طبیعی استفاده می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، خاطرنشان می کند: استرس ها و فشارهای زندگی شهری، تند و با عجله غذاخوردن و بی توجهی به سلامت موجب شده است انسان خیلی حواسش به حفظ سلامت دهان و دندانش نباشد. در نتیجه طبیعی است که پوسیدگی های دندانی هم بیش از پیش او را درگیر کند. از طرف دیگر، زندگی ماشینی این دوره هم ایجاب می کند از محصولات غذایی کارخانه ها بیشتر از قبل استفاده کنیم.

محصولاتی که در بسیاری از مواقع نرم، شیرین و چسبنده است و احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. اینها همه در حالی است که دیگر موجودات زنده هنوز از مواد غذایی طبیعی استفاده می کنند و خام خوار هستند. به همین دلیل هم احتمال ایجاد پوسیدگی میان آنها بسیار کمتر است. البته تا چند دهه قبل، انسان هم زندگی طبیعی تری داشت و در نتیجه کمتر با چنین مسائلی روبه رو می شد، ولی امروزه این شرایط فرق کرده است.

دکتر صنعت خانی برای حفظ سلامت دندان ها، چنین توصیه می کند: باید سعی کنیم به حالت طبیعی زندگی نزدیک تر شویم. به این معنی که پس از مصرف وعده های اصلی غذا حتما باید به کمک مسواک و نخ دندان، دهان و دندان را کاملا تمیز کنیم و خوب است در فاصله میان وعده های اصلی غذا تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی طبیعی به صورت خام استفاده کنیم.

وی تاکید می کند: برای حفظ سلامت دهان و دندان مصرف بیش از حد تنقلات و ریزه خواری هم باید کاهش یابد و تا جایی که ممکن است به عنوان میان وعده از میوه ها استفاده کنید. برای تامین آب مورد نیاز بدن هم یادتان باشد که بهترین مایع، آب است. البته چای هم نوشیدنی خوبی به حساب می آید، ولی در صورتی که آخرین جرعه آن، خالی و بدون قند و شیرینی مصرف شود.

اینها همه همراه با استفاده دقیق و مرتب از مسواک و نخ دندان می تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند. این دندانپزشک با اشاره به این موضوع، یادآور می شود: اگر جایی هستید که امکان مسواک زدن برای شما وجود ندارد، بهتر است روی غذایتان یک عدد سیب، هویج، خیار و چنین موادی را بخورید یا کمی آب بنوشید تا دست کم بعضی ذرات غذا از لابه لای دندان هایتان خارج شود.

دهانی تمیز و باطراوت در ماه مبارک

بسیاری از روزه داران نگران بهداشت دهان و دندان شان هستند و نمی دانند در طول این ماه چطور می توانند سلامت و طراوت دهان را حفظ کنند. دکتر صنعت خانی در این باره توضیح می دهد: اگر پس از صرف وعده افطار و سحر، دندان ها را بخوبی تمیز کنید به طوری که هیچ ماده غذایی میان دندان ها باقی نماند، معمولا در طول روز دهانی تمیز خواهید داشت. وی با اشاره به کاهش ترشح بزاق در طول ماه رمضان که به دلیل کم شدن آب بدن اتفاق می افتد، یادآور می شود: ممکن است به دلیل گرمای هوا و روزه داری، آب بدن کاهش یابد و در نتیجه ترشح بزاق هم کمتر شود، ولی این مشکل، موقت است و برای مدتی کوتاه ادامه دارد. با این حال، اگر در طول روز احساس کردید دهانتان خشک شده، می توانید روی زبان را مسواک بزنید یا داخل دهانتان را با آب بشویید؛ البته بدون خوردن آب.

دندان هایی سفید در ماه رمضان

ماه رمضان فرصتی است برای ایجاد عادت های خوب و ترک عادت های بد؛ ولی این موضوع فقط به مسائل اخلاقی و رفتاری محدود نمی شود و در این ماه حتی می توان عادت های غذایی را هم تغییر داد و بهترین آنها را انتخاب کرد.

دکتر صنعت خانی می گوید: ماه رمضان و روزه داری فرصت خوبی است تا ریزه خواری را کم کنیم و با این کار به سلامت دندان ها کمک کنیم. همچنین با کاهش مصرف مکرر مواد غذایی و بویژه موادی که رنگدانه دارد مانند سبزی ها، چای، قهوه و زردچوبه می توانید به سفیدشدن بیشتر دندان ها هم کمک کنید.

به گفته این دندانپزشک برای کاهش کم آبی بدن و ترشح کم بزاق هم باید در فاصله میان افطار تا سحر از غذاهای مناسب و نوشیدنی ها به اندازه کافی استفاده کنید. همچنین یادمان باشد خشکی دهان هنگام روزه داری و با توجه به گرمای هوا، طبیعی است و باید آن را تحمل کنید، اما پس از افطار با مصرف مایعات، این مشکل هم جبران می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha