پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 78953
سلامت نیوز : مسئول كارگروه پژوهش طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: روزه دارانی كه به تجمع صفرا در معده با علائمی مانند مزه تلخ دهان و تهوع در ماه مبارك رمضان مبتلا هستند می‌توانند در وعده سحر با مصرف شربت انار، این مشكل را برطرف كنند. دكتر روجا رحیمی افزود: مبتلایان به تجمع صفرا در معده باید از خوردن غذاهای بسیار چرب و شیرین در وعده سحر پرهیز كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی خاطرنشان كرد: این افراد در وعده سحر بهتر است از چاشنی‌هایی مانند آبلیمو، رب انار، آبغوره، سماق و همچنین شربت زرشك و انار، استفاده كنند؛ آش آلو و آلوی خیسانده نیز برای این افراد بسیار مناسب است. مسواك زدن بعد از صرف سحری و اجتناب از نوشیدن چای پررنگ، غذاهای بسیار داغ و غذاهای تند و ادویه دار در وعده سحر از دیگر توصیه‌های مسئول كارگروه پژوهش طب سنتی وزارت بهداشت برای حفظ سلامت بدن در ایام ماه مبارك رمضان به شمار می‌رود. رحیمی گفت: درصورت تجمع بلغم در معده نیز با علائم نفخ شكم، عدم تشنگی، اشتهای كم، میل به غذاهای تند و تیز باید از مصرف غذاهای چرب وخمیری مانند ماكارونی و آش رشته در وعده سحر پرهیز كرد.

وی با بیان اینكه رازیانه، انیسون و تخم كرفس برای این افراد مفید است، افزود: این افراد می‌توانند این بذرها را پودر كرده و به‌صورت جداگانه یا مخلوط با یكدیگر به میزان یك قاشق مرباخوری همراه با شكر در وعده سحر میل كنند؛ مویز هم برای این افراد مفید است. مسئول كارگروه پژوهش طب سنتی وزارت بهداشت، ادامه داد: گوشت كبك پخته شده با ادویه‌ای مانند شوید، زیره و دارچین نیز از جمله غذاهای مفید برای این افراد است. رحیمی درباره افراد مبتلا به رفلكس (بازگشت اسید از معده) نیز گفت: این افراد باید از خوردن غذاهای نفاخ (بادآور) مانند ماكارونی و چرب پرهیز كنند. این افراد باید دوغ و نوشابه نخورند و از پرخوری پرهیز كنند و پس از صرف غذا نیز حداقل تا نیم ساعت از خوابیدن و دراز كشیدن پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha