سلامت نیوز : با همه تلاش‌هایی که در حوزه کاهش و کنترل آسیب اعتیاد در کشور صورت می‌گیرد به گفته مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره، کمبود بودجه در این حوزه باعث شده است همه برنامه‌ها نقش بر آب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ عباس دیلمی‌زاده در نشست خبری روز گذشته خود، اعتیاد را بیماری لاعلاجی خواند که مدام عود می‌کند و گفت: به همین دلیل است که باید برنامه‌های پیشگیری از آن را در جامعه تقویت شود. وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای موثر در زمینه کاهش آسیب‌های اعتیاد، 10 میلیارد تومان اعتبار برای تحت پوشش قرار دادن 500 هزار نفر تخصیص داده است به طوری که به هر نفر سالانه 20 هزار تومان تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به هر معتاد 400 هزار تومان در سال اختصاص می‌دهند.دیلمی‌زاده هزینه‌ها درمانی اعتیاد یکی از درمان‌های گران‌قیمت کشور دانست و افزود:‌ در کشورهای دیگر یک تا 2 هزار دلار در ماه برای درمان اعتیاد هزینه می‌شود؛ اما سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط 7 میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داد؛ با این رقم حتی یک مرکز بستری هم نمی‌توان تاسیس کرد.

بیمه‌ها جا خالی می‌دهند
وی در ادامه نوک پیکان انتقاداتش را به سوی بیمه‌ها نشانه رفت و گفت: موضوع بیمه درمان اعتیاد سه سال است که مسکوت مانده است؛ زیرا دولت اعتیاد را بیماری نمی‌داند و معتقد است که دلیلی ندارد که اگر اعتیاد عود کند، هزینه‌اش را بپردازیم. البته کامل نبودن برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد در کشور را نیز باید به این دو مشکل اضافه کرد؛ به طوری که متأسفانه برخی از اداره‌های بهزیستی استان‌ها با سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری نمی‌کنند و بودجه‌ای که از سازمان مرکزی به آنها پرداخت می‌شود، صرف کاهش آسیب اعتیاد نمی‌شود.

هرویین صدرنشین می‌شود
وی در ادامه اعلام کرد که به زودی هرویین جایگزین تریاک و شیشه در کشور می‌شود و گفت: دلیل شیوع مصرف این ماده مخدر اشباع مصرف کنندگان از شیشه و تریاک است. البته سمن‌ها تمام تلاش خود را برای رفع نگرانی‌های ناشی از شیوع مصرف مواد مخدر به کار گرفتند اما به دلیل سرانه کم درمانی موفق نشده‌اند. دیلمی زاده درباره تأثیر جامعه در ترک مواد مخدر نیز اظهار کرد: در بهبودی یک بیمار مبتلا به اعتیاد 70 درصد جامعه و خانواده سهیم هستند.

15 درصد ترک کنندگان برنمی‌گردند
مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره در پاسخ به «حمایت» درباره درصد بازگشت معتادان به استفاده از مواد مخدر نیز گفت:‌ در جهان 93 درصد افرادی که ترک می‌کنند به اعتیاد باز می‌گردند؛ اما این آمار در ایران به دلیل استفاده از برنامه‌های معنوی‌مدار 85 درصد است و 15 درصد از افراد بعد از ترک، پاک می‌مانند.

تریاک محبوب 25 سال به بالا
مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره مصرف‌کنندگان تریاک را بیشتر اشخاص 25 سال به بالا و در مقابل مصرف‌کنندگان شیشه را معتادان کم‌سن‌تر معرفی کرد و در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اعتیاد در خانواده‌هایی که در دهک پایین جامعه هستند مشهودتر است؛ اما نمی‌توانیم ارتباط مستقیمی میان فقر و اعتیاد برقرار کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha