سرپرست دفتر سلامت خانواده و جمعیت در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: نظام مراقبت در برابر رفتارهای آسیب‌زا و یا آسیب‌رسان برای نوجوانان و جوانان در سطح كشور در حال اجرا است.

دكتر گلایل اردلان در گفتگو با ایرناافزود: این مراقبتها بر روی هفت رفتار اعم از رفتار جنسی ناسالم، سوانح، خشونت، ایدز، فعالیت فیزیكی نامناسب، اختلالات روان و خودكشی تاكید دارد.

وی گفت: دوران بلوغ با تغییر و تحولات جسمی و روحی مختلفی در جوان همراه است كه باید از طریق آموزش و برنامه‌های مراقبتی، آن را تحت كنترل گرفت.

او ادامه داد: این در حالی است كه طی سالهای گذشته برنامه‌ریزی برای سلامت بلوغ تنها به چند مقوله محدود می‌شد و بیشتر مربوط به دخترخانمها آن هم از طریق آموزشهای مسایل ماهیانه آنها بود.

وی اضافه كرد: طی این سالها برای پسرها هیچ برنامه‌ای نداشتیم در صورتی كه در دوران بلوغ هر دو جنس باید تحت مراقبت قرار گیرند.

سرپرست دفتر سلامت خانواده و جمعیت در وزارت بهداشت افزود: در این راستا طبق تحقیقات انجام شده رفتارهای جوانان تا سنین ‪ ۱۸‬سال در مدارس و همچنین سنین ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۵‬سال در خصوص شیوع مصرف سیگار و رفتارهای جنسی محافظت نشده، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی بدون اشاره به آماری در این زمینه گفت: نكته مهم این است كه رفتارهای ناسالم جنسی در بین جوانان وجود دارد و باید این واقعیت را پذیرفت و برای ایمن كردن آن برنامه‌ریزی كرد.

او گفت: در این راستا پیشگیری از بیماریهای آمیزشی، پیشگیری از ایدز و نیز آموزش مهارتهای زندگی از راهكارها و برنامه‌های در حال اجرا است.

وی افزود: در این راستا همچنین آموزش بهداشت به میزان ‪ ۴۲‬ساعت در مدارس كشور در قالب "طرح سلامت نوجوانان و جوانان" تدوین شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha