سلامت نیوز : متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود سیاست گذاری مناسب و زیر ساخت های لازم، روند تجاری سازی داروهای تولید داخل به کندی انجام می شود و همین موضوع باعث شده است سهم ایران در بازار دارویی دنیا از نیم در صد هم به مراتب کمتر باشد. رئیس سازمان غذا ودارو با اعلام این مطلب در گفت و گو با خراسان افزود: از مجموع 35 داروی رونمایی شده طی 2سال گذشته تنها 3 دارو به تولید انبوه رسیده است در حالی که روند تجاری سازی دارو با ید در کشور سرعت بیشتری به خود بگیرد .

دکتر عباس حاجی آخوندی معاون غذا وداروی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد : به طورکلی در روند تولیددارو چند مرحله به صورت پیاپی باید پشت سر گذاشته شود وصرفا دستیابی به یک دارو و رو نمایی از آن کفایت نمی کند. اولین مرحله در این فرآیند تولیدعلم ومقاله است که از بعد علمی بسیار حائز اهمیت است وخوشبختانه در این زمینه به حدی رسیده ایم که بنا به اذعان منابع خارجی ،ایران تا سال 2018 جزو 5 کشور اول دنیا در زمینه تولید مقاله خواهد بود.

مرحله دوم تولید دانش فنی است ومرحله سوم تجاری سازی محصولات و دارو های رونمایی شده ومرحله چهارم نیزعرضه موفق دارو ها به بازار است که بتواند نیازهای نظام سلامت را بر آورده و با دارو های مشابه رقابت کند و در نهایت در پله آخر باید بتواند سهمی از بازار جهانی رادر اختیار بگیرد و صادرات موفقی داشته با شد.در واقع تولید علم زمینه سازتولید دانش فنی وتولید دانش فنی زمینه سازصنعتی سازی یا تجاری سازی است . وی تصریح کرد : البته نباید این نکته را نیز نا دیده گرفت که با توجه به این که دانش فنی از محور های مهم پیشرفت وتوسعه است بنابراین چنانچه در این زمینه تنها متکی به یک سورس داخلی با شیم،به طور قطع ضرر می کنیم بنابراین بخشی از همت ما باید کسب دانش فنی خارجی باشد یعنی دانش فنی تولید انواع داروها را از کشورهای مختلف بیاوریم و استفاده کنیم.

دراین راستا علاوه بر تجاری سازی دانش فنی ایرانی، دانش فنی خارجی را هم می پذیریم و حتی حاضریم آن را خریداری و مسیر میانبر را برای پیشرفت در تجاری سازی دانش فنی انتخاب کنیم. حاجی آخوندی تصریح کرد : در سال گذشته ارزش بازار دارویی ایران اعم ازصادرات و واردات و به طور کلی تبادلات دارویی 5 هزار میلیارد تومان بود . وی ضمن تاکید بر ضرورت فراهم ساختن زیرساخت های موجود به منظور ارتقای تولید دارو اظهار کرد: در 2 سال گذشته حدود 35 رونمایی از دارو داشتیم. رونمایی به معنای دستیابی به "دانش فنی تهیه محصول" است.

با این وجود همه تبلیغ می کنند که رونمایی از داروها ارزبری را کاهش می دهد، اما این گونه نیست. زمانی ارزبری کاهش می یابد که تجاری سازی داروها اتفاق بیفتد و به تولید محصول برسد.رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که از این 35 دارو تنها 3 دارو تجاری سازی شده است، گفت: یکی دیگر از اهداف اساسی سازمان، گسترش تجاری سازی داروهاست که در این راستا علاوه بر تجاری سازی دانش فنی ایرانی، دانش فنی خارجی را هم می پذیریم و حتی حاضریم آن را خریداری کنیم. وی افزود: جایگاه ایران در حوزه علوم های تک خوب است اما نباید آن را در حد تولید علم و دانش فنی نگه داریم. شرط موفقیت و توسعه در این عرصه رو به توسعه، تجاری سازی و حضور در بازار آن است.

وضعیت نامناسب صادرات دارو

وی درادامه به وضعیت نامناسب صادرات دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر میزان صادرات دارو بالا نیست و دلیل آن نیزبازارهای ارزان با حجم زیاد و قیمت بسیار کم دارو ی صادر شده است . به عنوان مثال در مقاطعی ما معادل 100 میلیارد تومان دارو را صادر می کردیم، در حالی که تولید آن دارو برای خودمان حداقل 200 میلیارد تومان تمام می شد و این 100 میلیارد تومان مابه التفاوت را غیرایرانی ها استفاده می کردند و ما هم افتخار می کردیم که دارویمان صادر می شود. وی با اشاره به این که سهم ایران در بازار دارویی دنیا کمتر از نیم درصد است و این نیم درصد هم مصنوعی است، گفت: اگر 95 درصد دارویمان را از نظر حجمی در داخل تولید می کنیم باید این داروها ازنظر ارزشی و ریالی هم درصد بالایی را به خود اختصاص دهد. تصور کنید 95 درصد کار حجمی تولید دارو مربوط به یک گروه باشد، اما ارزش و مزد آن ها 60 تا 65 درصد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha