سلامت نیوز : کارشناس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس مطالعات انجام شده افرادی که روزانه به طور متوسط ۸ فنجان یا ۲ لیتر مایعات می نوشند، کمتر به یبوست مبتلا می شوند.دکتر پونه سروروان افزود: یبوست حالتی است که با سفتی مدفوع همراه است و احتمال ابتلا به بواسیر، شقاق و از همه مهم تر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ وی اظهار کرد: بهترین نوشیدنی آب آشامیدنی، عصاره میوه و سبزیجات و سوپ رقیق است و موادغذایی که آب فراوان دارد شامل خیار (۹۶درصد)، گوجه فرنگی (۹۳درصد)، شیر (۹۰درصد) و هندوانه (۸۵درصد) است.وی یادآوری کرد: نوشیدنی های کافئین دار از جمله چای و قهوه سبب کم شدن آب بدن می شود و باید از مصرف آن خودداری کرد.

دکتر سروروان گفت: ارزش فیبرهای غذایی و تحرک بدنی را در کاهش ابتلا به یبوست نباید نادیده گرفت و باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر افزایش مصرف مایعات، تغذیه مناسب، فیبر غذایی و ورزش در پیشگیری از یبوست موثر است.وی افزود: براساس تحقیقات گزارش شده در حال حاضر حدود ۱۹ درصد مردم جهان به یبوست مبتلا هستند وقتی از یبوست صحبت می شود، منظور قوام مدفوع است نه دفعات اجابت مزاج.

به گفته وی مصرف آب و مایعات در پیشگیری از یبوست موثر است در حالی که ورزش و فیبر غذایی، ممکن است بر تعداد اجابت مزاج تاثیر گذارد. وی توصیه کرد برای افزایش حرکات روده، روزانه حداقل ۲ لیتر آب و ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبرغذایی که در میوه و سبزی فراوان است استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha