پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 78983
سلامت نیوز : هفته دوم رمضان برای نظام سلامت، جریان اظهارات متقابل متولیان دارو را دامن زد. معاون سازمان غذا و دارو كه طی هفته‌های گذشته به یك چهره خبرساز حوزه سلامت تبدیل شده در همین هفته بود كه بی‌توجهی به پایش و تنظیم بازار دارو از سال گذشته را عامل مشكل كمبود دارو دانست و تاكید كرد كه یكی از مشكلاتی كه در برهه كمبود دارو به این مشكل دامن می‌زد، محدودیت مراكز عرضه دارو در مقابل تعداد زیاد مراجعان و صف‌های طولانی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ شمسعلی رضا‌زاده یكی از راه‌های رفع این مشكل را كمك انجمن‌های صنفی و مراكز غیرانتفاعی متولی دارو دانست و همچنین از ترخیص یكی از مهم‌ترین داروهای حیاتی بیماران هموفیلی پس از دو ماه انبار نشینی از گمرك و از واریز یارانه دارو به حساب بیماران خریدار داروهای گران قیمت طی روزهای آینده خبر داد. اما با وجود این اظهارات، رییس انجمن ارتوپدی ایران فقط 30 درصد مشكلات حوزه دارو و درمان كشور را ناشی از تحریم دانست و 70 درصد مشكلات را به سوءمدیریت ربط داد علاوه بر آنكه از رشد منفی 5 درصدی اعتبارات حوزه سلامت برای سال 92 هم انتقاد كرد و هشدار داد كه باید در انتظار افزایش تعداد بیمارانی باشیم كه به علت هزینه درمان فقیر می‌شوند.

وزارت بهداشت در این هفته بود كه صدور پروانه دایمی كار پرستاران و پزشكان را متوقف كرد و دلیل بر این كار را جلوگیری از سوءاستفاده افراد فاقد سواد آكادمیك در عرصه پزشكی عنوان كرد. از این پس و بنا بر ابلاغ وزیر بهداشت، سازمان‌های صنفی پزشكان و پرستاران گواهی صلاحیت حرفه‌یی موقت برای فارغ‌التحصیلان این گروه‌ها را صادر می‌كنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت هم از تخصیص 1400 میلیارد تومان از سوی دولت برای اجرای سیاست‌های تشویقی افزایش فرزند آوری خبر داد هر چند كه هنوز معلوم نیست این سیاست‌های تشویقی چیست و آیا به سرنوشت وعده ناكام اختصاص یك میلیون تومان برای تولد هر فرزند دچار خواهد شد یا خیر.

پرسابقه‌ترین عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه امروز معاون امور قوانین مجلس است هم از وضعیت فعلی عملكرد وزارت بهداشت انتقاد كرد و از تبعیض موجود بین جمعیت ایران در نگاه متولی دولتی سلامت سخن گفت. امیدوار رضایی همچنین به اجرا نشدن قوانین مصوب مجلس و نظام سطح‌بندی و عدالت در سلامت از سوی وزارت بهداشت اشاره كرد و جملات پایانی وی ناظر بر خلأ 70 درصدی بودجه برای سلامت در سال 92 بود وقتی امیدوار رضایی گفت: «در سال 91، حدود 56 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت شده اما امسال در فصل بودجه بهداشت و درمان 8/16 هزار میلیارد تومان دیده شده كه این به معنای 70 درصد خلأ بودجه‌یی است و اگر با تورم 40 درصدی بانك مركزی، بودجه سلامت را قیاس كنیم نیازمند 80 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.»

یكی از بحث‌های مطرح هفته گذشته همچنین پیرامون شایعات درباره گزینه وزارت بهداشت دولت یازدهم دور می‌زد چنانكه نام مسعود پزشكیان؛ وزیر سابق بهداشت و عضو فعلی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین سید حسن هاشمی؛ مشاور وزیر بهداشت در دولت هفتم پررنگ‌تر از سایر اسامی بود اما با این حال عابد فتاحی كه عضو كمیسیون بهداشت مجلس است اذعان داشت كه مذاكرات درباره وزیر بهداشت یازدهم بدون اطلاع مجلس در حال پیگیری است و این لابی‌گری به زیان مردم خواهد بود. فراخوان سازمان انتقال خون برای مراجعه اهدای خون از خبرهای دیگری بود كه علت آن تحت‌الشعاع ماه صیام جست‌وجو می‌شد.

چنانكه مدیرعامل پایگاه خون تهران نیاز به اهدای گروه‌های خونی منفی را مطرح كرد و خبر داد كه در روز اول ماه مبارك رمضان با كاهش 75 درصدی اهدای خون و مراجعه‌كننده نسبت به سایر روزها مواجه بوده‌اند. نشست مسوولان سازمان پزشكی قانونی درباره قانون سقط درمانی هم در همین هفته برگزار شد و معاون پزشكی آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی خبر داد كه در سال 91، بیش از چند هزار مجوز سقط قانونی در كشور صادر شده كه تهران با مجوز در صدر قرار گرفته است. وزیر بهداشت باز هم روی عتاب خود را به سمت جراحان بخش خصوصی گرداند و از فاصله 20 برابری دستمزد جراحان بخش خصوصی و دولت انتقاد كرد. وی همچنین در همین هفته موفق شد با جلب موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختیار انتزاع دانشگاه علوم پزشكی ایران را از آن خود كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha