سلامت نیوز : كار محیط زیست به جراحی پلنگ كشیده شده است، جراحی دندان نیش. دندان نیشی كه اعتماد به نفس پلنگ است، ‌مصنوعی شده و دیگر بازدید‌كنندگان باغ وحشی، از برق دندانهای حیوان، هراس به خود راه نمی‌دهند. این جراحی، دومین جراحی است كه روی این پلنگ در باغ وحش ارم انجام شده است. ایرج جهانگیر، مدیرعامل پارك ارم تهران گفته است: «این عمل جراحی امروز در یكی از بیمارستان‌های دامپزشكی انجام می‌شود و پلنگ 12 ساله باغ وحش ارم، 6 ساعت بیهوش كامل خواهد شد. در این عمل جراحی، دندان نیش پلنگ كه خراب شده بود، عصب كشی شده و كانال‌های دندان خالی می‌شود، سپس قالب فلزی كه به رنگ دندان است و از قبل تهیه شده است روی پایه دندان قبلی كار گذاشته می‌شود.» این عمل، دو ماه پیش برای دندان نیش دیگر این پلنگ هم انجام شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محیط زیست در هفته پیش كتك‌كاری هم به خود دید، كتك‌كاری بین مدیری محیط زیستی و نماینده مجلس، دعوا بر سر میزان بهره‌برداری از درخت‌هایی بود كه قرار است به شركت شفارود برسد. یكی از نمایندگان استان گیلان با نواختن سیلی بر گوش مدیركل منابع طبیعی استان گیلان خواسته بود درسی به این مدیر بدهد تا دیگر با بهره‌برداری بیشتر شركت مذكور مخالفت نكند، هرچند شركت مربوطه به جای درخت‌هایی كه از ظ بریده بود نهالی نكاشته بود و درصدد استفاده بیشتر از حق‌اش بود. اما این ماجرا در سطوح بالا در حال پیگیری است. فعالان و كارشناسان محیط زیست با انتقاد شدید از این رویداد خواستار پیگیری ماجرا از طریق قوه قضاییه شدند.

اما این نماینده با حضور در مجلس دركمال آرامش به دفاع از عمل خود برآمده است. علیرضا اورنگی، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به سخنان این نماینده در صحن علنی مجلس مبنی بر درست خواندن ضرب و شتم مدیركل منابع طبیعی استان گیلان برای دفاع از حق مردم گفته است: وزیر كشاورزی با ارسال نامه‌یی به رییس مجلس بررسی صحت سخنان نماینده مزبور را خواستار شده و منتظریم كه بررسی این موضوع به یكی از كمیسیون‌های مجلس سپرده شود تا ببینیم سخنان این نماینده صحیح بوده و كاری كه انجام داده در دفاع از مردم بوده است یا نه. سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی با مساله‌یی بغرنج‌تر از سیلی به گوش مدیركل‌اش مواجه است،

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های كشور كه این روزها تمامی ندارد. 10 آتش سوزی در 13 روز. نداشتن امكانات برای اطفای حریق و انداختن تقصیر به گردن دیگر نهادها و مسوولان، اقداماتی بوده كه مسوولان برای مبرا كردن خود از مسوولیتی كه دارند مرتكب شده‌اند. صدها هكتار از بهترین جنگل‌های البرز و زاگرس و حتی مناطق حفاظت شده‌یی مانند پناهگاه حیات وحش میانكاله طعمه حریق شدند. در این میان آتش‌سوزی استهبان، عمدی به شمار آمده است.

اما ساخت و ساز در زیستگاه یوزپلنگ متوقف نشده است. برخی منابع از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تكمیل بخش عمده‌یی از جاده گزوییه با وجود اعلام توقف عملیات احداث جاده در منطقه حفاظت شده كوه بافق، خبر می‌دهند.

این جاده كه از امن‌ترین نقطه در منطقه حفاظت شده كوه بافق می‌گذرد (معروف به جاده گزوییه) شروع می‌شود و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل كند یكی از مهم‌ترین مناقشات محیط زیست كشور در سال گذشته بود و می‌توان گفت كه احداث این جاده یكی از بزرگ‌ترین فجایع محیط زیستی كشور را نیز رقم خواهد زد.

در روزهای پایانی سال گذشته پس از سفر دكتر فاضل معاون پیشین محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به استان یزد، با عنوان «خبر خوش نوروزی برای طرفداران محیط زیست» اعلام شد كه عملیات ساخت جاده گزوییه برای همیشه متوقف شده و ساخت این جاده ادامه پیدا نخواهد كرد، اما واقعیت به هیچ عنوان این گونه نبوده است. نمایندگان ارومیه باز هم بر سر دریاچه‌شان، هیاهو كردند و با قصد شكایت از دولت، درصدد پس گرفتن اعتبار دریاچه از باغ‌های جلفا شدند. وزارت نیرو از نگاه این نمایندگان، مقصر اصلی شناخته شده است. آنها معتقدند این وزارت خانه به تعهدات خود عمل نكرده است.

نادر قاضی‌پور، با بیان این مطلب اظهار كرد: «دریاچه ارومیه در معرض خشكی قرار دارد و اگر بی‌‌توجهی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه ادامه پیدا كند وضعیت بحرانی‌تر می‌شود. متاسفانه كسی به فكر نجات دریاچه ارومیه نیست و با توجه به اینكه بودجه‌یی نیز برای احیای این دریاچه اختصاص پیدا نمی‌كند، تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه بی‌اثر است.»

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینكه استانداری آذربایجان به دریاچه ارومیه خیانت می‌كند، تصریح كرد: «مهم‌ترین علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه، برون رفت از بحران خشكی این دریاچه است، اما متاسفانه مثل اینكه استانداری تصمیمی برای كمك به دریاچه ندارد و فقط می‌خواهد در پوشش این پروژه از دولت اعتبار بگیرد. آب رودخانه ارس هیچ‌وقت به دریاچه ارومیه نمی‌رسد، انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه فقط پوششی برای گرفتن اعتبار است و در اصل این آب به شهرستان‌های شبستر و صوفیان می‌رسد.»

در میان همه این مشكلات، مجلس گزینه خود را برای ریاست سازمان محیط زیست اعلام كرده است. محمدرضا تابش، رییس فراكسیون محیط زیست از نگاه محیط زیستی‌های مجلس، رییس پیشنهادی سازمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha