پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 78997

همه ما راجع به انواع ویارها (ترشی، بستنی، میوه‌ یا غذایی خاص) و علائمی که مادرانِ آینده تجربه می کنند چیزهایی شنیده ایم. اما خانمها نسبت به تغییرات هورمونی که بارداری به همراه دارد، واکنش های مختلفی نشان می دهند.

علائم بارداری سه ماه اول و درمان آن
سلامت نیوز : همه ما راجع به انواع ویارها (ترشی، بستنی، میوه‌ یا غذایی خاص) و علائمی که مادرانِ آینده تجربه می کنند چیزهایی شنیده ایم. اما خانمها نسبت به تغییرات هورمونی که بارداری به همراه دارد، واکنش های مختلفی نشان می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ همه ما راجع به انواع ویارها (ترشی، بستنی، میوه‌ یا غذایی خاص) و علائمی که مادرانِ آینده تجربه می کنند چیزهایی شنیده ایم. اما خانمها نسبت به تغییرات هورمونی که بارداری به همراه دارد، واکنش های مختلفی نشان می دهند. شما فکر می کنید چه واکنش هایی داشته باشید؟ در ادامه علایم مشترک سه ماه اول بارداری آمده است.

* حالت تهوع صبحگاهی

بیش از 85 درصد مادران گرفتار حالت تهوع و استفراغ می شوند، البته نه فقط صبح ها. در حالی که علت آن دقیقاً مشخص نیست اما تصور می شود که مقصر اصلی آن هورمونِ محرک غدد جنسی جنین باشد: این هورمون هرچه بیشتر وارد سیستم بدنتان شود بیشتر حالت تهوع خواهید داشت. که این مساله در حقیقت چیز بدی نیست برخی از کارشناسان تصور می کنند که هرچه بیشتر حالت تهوع داشته باشید احتمال سقط جنین یا زایمان زود رس کمتر می شود.

هرچه بیشتر از علل، نگرانیها و درمان تهوع صبحگاهی آگاه باشید کمتر شما را اذیت می‌کند و بهتر با آن کنار می‌آیید.

شیوه هایی برای به حداقل رساندن حالت تهوع صبح گاهی تا زمان قطع آن در  سه ماهه دوم بارداری:

در طول روز کم غذا بخورید. کاهش میزان غذا و همچنین افزایش وعده ها می تواند هضم غذا را آسان نموده، معده تان را پر کند و شما را سیر نگه دارد ( حالت تهوع با معده خالی بدتر است). اگر می خواهید بیشتر غذای شیرین و ملایم بخورید، کارشناسان توصیه می کنند هرچه می خواهید بخورید اما به شرط سالم بودن آن. اگر معده تان فقط ساندویچ گریل شده با پنیر را قبول می کند، می توانید چند روزی این ساندویچ را بخورید.

زنجبیل بخورید. ثابت شده که زنجبیل تسکین بخش ناراحتی معده است. پس مقداری زنجبیل تازه را در لیوان چای یا آب میوه رنده کنید تا موثر تر باشد.

 ویتامین B6بخورید. مکملی از این ویتامین می تواند به خالی شدن سریع تر معده تان کمک کند. مقدار مناسب آن را از پزشک خود بپرسید.

* ویار و تنفر از غذا

اشتیاق به برخی از غذاها یا نفرت از برخی دیگر اغلب با تهوع صبحگاهی مرتبط است. این اشتیاق و تنفر از غذا می تواند غیر قابل پیش بینی باشد. اما تا 80 درصد از زنان باردار می گویند که اشتیاق به غذا دارند و 85 در صد هم گفته اند که از بعضی غذا ها بیزارند.

آیا باید تسلیم غذا های مورد علاقه تان شوید یا از غذاهایی که بدتان می آید دوری کنید؟ بستگی دارد.  اگر به غذا های سالم ویار داشته باشید و خودتان را به چیپس و بستنی نبندید،  وزیاده روی نکنید. قاعده ای خوب: حجم مصرفی غذای لذیذتان را بین 75 تا 100 کالری در روز محدود کنید. به جای غذاهایی که از آن ها متنفرید سعی کنید غذاهای دیگر جایگزین کنید.

اگر نمی توانید شیر بخورید، به جای آن پنیر کم چرب، پنیر دلمه شده یا ماست بخورید. و سعی کنید از سوپ، شوربا یا پن کیک استفاده کنید.اگر دلتان سبزی قبول نمی کند، میوه های حاوی بتاکاروتین مثل انبه، زردآلو و طالبی بیشتر بخورید.اگر از گوشت بدتان می آید، حبوبات مصرف کنید. یا گوشت گوساله، مرغ و بوقلمون را در سس، سوپ و یا تاس کباب پنهان کنید.

* قوی شدن حس بویایی

بسیاری از خانم ها می گویند که در دوران بارداری حس بویایی شان قوی شده است. فرضیه: این حالت به شما هشدار می دهد تا از غذاهای حاوی باکتری زیاد یا سم طبیعی که می تواند در طول این دوره حیاتی به جنین آسیب برساند، جلوگیری کنید. این حس بویایی بیوتیکی معمولاً در ماه های بعدی کاهش می یابد.

* خستگی

احساس خستگی 24 ساعته یکی از عوارض جانبی بارداری است. وزن شما به علت رشد کودک افزایش می یابد: تخمدان هایتان پروژسترون بیشتری تولید خواهد کرد که این هورمون تاثیر مسکن داشته و حجم خون جهت خون رسانی به کودک را تا 50% افزایش خواهد داد. یکی از عوامل پنهانِ خستگی، کم خونی است. بدن شما برای ساختن سلولهای خونی کودک نیاز به آهن بیشتری دارد و اگر میزان آهن بدن شما کافی نباشد، کودک تان آهن مورد نیاز خود را از شما گرفته و آهن شما پایین خواهد آمد. پزشک در اولین ویزیتِ قبل از زایمان دستور آزمایش خون می دهد تا ذخایر آهن تان را بررسی کند. اگر کمبود آهن داشته باشید به احتمال زیاد مکمل های آهن برای تان تجویز خواهد کرد.

 با آگاهی از هفت عارضه ناخوشایند دوران بارداری که ممکن است به‌صورت کامل و یا نسبی هر فرد باردار را درگیر کند، راحت‌تر این دوران پرفراز و نشیب را پشت سر بگذارید.

دیگر کارهایی که می توانید برای مبارزه با خستگی انجام دهید :

تکانی به خودتان بدهید.اگر دراز کشیدن تنها کاری است که تمایل دارید انجام دهید، کمی پیاده روی کنید یا کمی حرکات کششی انجام دهید. 20 دقیقه ورزش برای چند بار در هفته می تواند سرزنده تان کند.

پیش از زایمان ویتامین های دوره بارداری بخورید.اگر هیچ گاه میل به غذا ندارید، قرصِ ویتامین می تواند این شکاف را پر کند و به علت وجود آهن در آن، از کم خونیِ شما جلوگیری کند.هر وقت توانستید بخوابید. زودتر به رختخواب بروید و دیرتر از رختخواب خارج شوید و هر وقت که توانستید، چرت بزنید. اگر تمام روز کار می کنید، 15 دقیقه پشت میز تان چرت بزنید.

* تکرر ادرار

حتی اگر هنوز بزرگ شدن رحمتان را حس نمی کنید مطمئن باشید رحم تان در حال بزرگ شدن است و به مثانه تان که واقعاً هیچ وقت خالی نمی ماند فشار می آورد. به علاوه، کلیه ها یتان دارند اضافه کاری می کنند تا مواد اضافی را از بدن تان بیرون کنند. نتیجه: نیاز به ادرار مکرر در شب و روز. با این حال خوردن مایعات را قطع نکنید و ادرار تان را نگه ندارید زیرا  نگهداشتن ادرار می تواند منجر به عفونت مجاری ادراری شود. برای این که مدام مسیر دست شویی را نروید چند ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید و از خوردن مایعات حاوی کافئین خوداری کنید زیرا کافئین مثانه را تحریک می کند. قبل از خاموش کردن لامپ اتاق خواب برای آخرین بار به دستشویی بروید.

* آکنه

خانم ها در سه ماه اول بارداری به دلیل فعالیت بیش از حد هورمون ها مستعدِ تولید آکنه هستند. تغییرات هورمونی می تواند باعث شود که پوست، روغن بیشتری تولید کرده و منجر به ایجاد جوش در گردن، صورت، شانه ها و پشت شود.

* کم آوردن نفس

زنان باردار تنفس های عمیق تری دارند تا اکسیژن مورد نیازِ خون مازاد را تامین نمایند. حتی اگر هوای زیادی را وارد شش هایتان می کنید از این که احساس می کنید نفس کم می آورید تعجب نکنید، زیرا بخشی از آن به این دلیل است که کودک تان دی اکسید کربن بیشتری را به شما انتقال می دهد.

* سر درد

کمبود قند خون ( در اثر تغییرات سوخت و ساز بدن)، افزایش ترشح هورمون ها و کاهش جریان خونِ مغز می تواند منجر به سردرد های ناراحت کننده ای شود. اگر سردرد دارید، سعی کنید از یک کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید، قسمت گیجگاهی تان را ماساژ دهید، یا هوای تازه وارد شش های تان کنید. اگر این ها موثر واقع نشدند، استفاده از استامینوفن برای خانم های باردار خطری ندارد. اگر میگرن دارید با پزشک تان مشورت کنید.

* خشک شدن چشم و تغییر دید

با افزایش جریان خون، در تمامی قسمت های بدن تان احساس ورم خواهید کرد، از جمله چشم ها یتان. قرنیه چشم هایتان درشت و دارای انحنا می شود و این مساله نحوه شکست تصاویر را تغییر می دهد. برای همین کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند مجبورند آنها را در بیاورند و تا زمان زایمان از عینک استفاده کنند. حتی مادرانی که گاهی اوقات عینک می زنند نیز نمی توانند خوب ببینند.حتی اگر قوه بینایی تان تغییری نکند، ممکن است چشم هایتان به علت تغییر میزان ترشح  هورمون ها خشک شوند. برای حل این مشکل می توانید از قطره چشم استفاده کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید تا به طور موقت شماره عینک تان را تغییر دهد.

* ورم سینه

حتی اگر کودکتان به اندازه یک کاما (،) باشد، سینه های خود را آماده شیر دهی  می کنند. تغییرات هورمونی و بزرگ شدن لوله های شیر دهی معمولاً حدود هفته ششم بارداری باعث ورم و بزرگ شدن سینه و حساس شدن آن ها می شود. برای کاهش درد آن ها:

سوتین های بزرگتر با قلاب های بیشتر برای تنظیم کردن آن خریداری کنید (پول تان را خرج سوتین های تنگ جلو بسته نکنید).اگر درد آن ها آسایش را از شما صلب کرده، از سوتین های نخی برای زمان خواب استفاده کنید- این سوتین ها درد را کاهش خواهند داد.

* تغییر میل جنسی

افزایش هورمون ها و جریان خون شما می تواند بر واژن و کلیتوریس اثر بگذارد و آن ها را نرم تر و بسیار حساس کند. این امر در بسیاری از خانم ها منجر به افزایش میل جنسی همراه با ارگاسم های بیشتر و شدید تر می شود. هر حالتی که داشته باشید عادی است. اما همسرتان را درجریان بگذارید. به او بگوید که چه احساسی دارید و چه چیزی اذیت تان می کند و از چه چیزی ناراحت نمی شوید. تا احساس سرخوردگی نکند و احساس نکند که شما او را پس می زنید.

* فراز و نشیب های عاطفی

هورمون ها، عدم خواب راحت و ماهیت بارداری، همه این ها در تغییرات عاطفی موثرند. شاید احساس آرامش و پس زنی، سرزندگی، نگرانی، عصبانیت یا گریه، شادی و خوشبختی کنید و همه این ها حالت ها و احساساتی عادی هستند. اما بهتر است تا جایی که می توانید تعادل خود را حفظ کنید (در این صورت افراد محبوب تان واقعاً ممنون تان می شوند.) بنابراین سعی کنید تا می توانید استراحت و نرمش کنید.

* خلاصه

سه ماه اول بارداری تان هیجان انگیز است و احتمالاً کمی وحشتناک. تغییراتی که بدن تان تجربه می کند می تواند به همراه خود احساسات زیادی ایجاد کند.به بدن خود و تغییراتی که در آن در حال رخ دادن است آگاه باشید و سعی کنید خیلی خود را نگران نکنید و اگر راجع به آنچه که تجربه می کنید، سوالی دارید از پزشک تان بپرسید. 

غلبه بر استرس در دوران بارداری مطمئنا آرامش بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha