رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با اعلام این كه در حال حاضر نزدیك به هزار و 500 تخت ICU‌در بیمارستان ها وجود دارد، از كمبود تعداد تخت‌های ICU ابراز ناخرسندی كرد و گفت: برای مطلوب شدن شرایط مراقبت‌های ویژه باید تعداد تخت‌های ICU به دو برابر افزایش یابد.

دكتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از این رو پیدا كردن تخت ICU برای بیماران تبدیل به معضل شده است و بسیاری از بیماران برای بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه مدت زیادی را در آمبولانس به جست‌وجوی بیمارستان‌های مختلف صرف می‌كنند.

وی با بیان این كه میزان مرگ و میر بیماران ایرانی در بخش مراقبت‌های ویژه به تعداد مرگ و میر این افراد در سایر كشورهای جهان است، گفت: البته به علت كمبود تخت ICU در كشور، بسیاری از بیماران با شرایط جسمی نامطلوب به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند و از آنجایی كه برخی از این افراد به علت وخامت اوضاع جان خود را از دست می‌دهند، این تصور به وجود می‌آید كه میزان مرگ و میر در ICU های ایران زیاد است.

از سوی دیگر رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دیگر دلایل شایع مرگ و میر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را عفونت‌های بیمارستانی، ضعف آموزش كاركنان این بخش‌ها و به روز نبودن اطلاعات این افراد عنوان كرد و گفت: متاسفانه به علت كارایی كم آنتی بیوتیك‌ها در بیمارستان‌ها، میزان عفونت‌های بیمارستانی زیاد برآورد می‌شود.

به گفته قیامت به دلیل نبود آمار دقیق و اطلاعات ناكافی میزان عفونت‌های شایع بیمارستانی مشخص نیست.

وی در این زمینه به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیك در جامعه اشاره و تایید كرد: مصرف خود سرانه، بی رویه و غیر ضروری داروهای آنتی بیوتیك به حدی است كه میزان فروش این دسته از داروها را در كشور در رتبه نخست قرار داده است اما سوء مصرف آنتی بیوتیك‌ها موجب افزایش مقاومت بدن بیماران در برابر این داروها و در نتیجه شیوع عفونت‌های بیمارستانی می‌شود.

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه هشدار داد: در حال حاضر میزان مقاومت بدن بیماران در برابر آنتی بیوتیك ها در حد بالایی است و روز به روز نیز شاهد تغییر واكنش‌های منفی بیماران به این دسته از داروهای حیاتی هستیم.

قیامت همچنین به عدم رعایت بهداشت وسایل مورد استفاده در اتاق‌های مراقبت‌های ویژه و ضعف دانش كاركنان این بخش‌ها اشاره و اظهار امیدواری كرد كه با حمایت‌های بیشتر مسوولان و برگزاری همایش‌ها و كنگره‌های علمی افزون تر بتوان دانش پزشكان و پرستاران بیمارستان ها را روز به روز تقویت كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha