بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا با نام فشار خون، خطر فشار خون افزایش یافته در میان کودکان و نوجوانان طی یک دوره 13 ساله به میزان 27 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان فشار خون در بین کودکان و نوجوانان
سلامت نیوز: بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا با نام فشار خون، خطر فشار خون افزایش یافته در میان کودکان و نوجوانان طی یک دوره 13 ساله به میزان 27 درصد افزایش یافته است.

محققان معتقدند: «حجم بالای بدن و شکم بزرگتر و مصرف بیش از حد سدیم می تواند دلایل فشار خون بالا باشد». فشار خون بالا ریسک ابتلا به سکته، بیماری قلبی و نارسایی کبدی را افزایش می دهد؛ با در نظر گرفتن این مطلب سالانه 350000 مورد مرگ و میر ناشی از این عوامل در آمریکا قابل پیشگیری است.

دکتر برنارد روزنر نویسنده ارشد پژوهش و عضو مدرسه پزشکی هاروارد بیان می کند: «فشار خون بالا بسیار خطرناک است ؛چراکه بیشتر مردم از ابتلا به آن بی اطلاع هستند. به نوعی می توان گفت که یک بیماری آب زیر کاه است! لذا باید فشار خون جهت نظارت و کنترل به طور مرتب اندازه گیری شود».

در بزرگسالان 20 سال و بالاتر، فشار خون باید به طور عادی کمتر از 120.80 میلیمتر جیوه باشد. هرچند در میان کودکان و نوجوانان مقادیر نرمال فشار خون بسته به سن، جنسیت و حتی قد می تواند متفاوت باشد.

در حالی که پژوهشگران در مطالعات خود از لفظ «افزایش یافته» استفاده می کنند، اما این کودکان را نباید مبتلا به فشار خون بالا دانست؛ زیرا میزان فشار خون باید 3 واحد بالاتر باشد تا تشخیص برای فشار خون بالا تایید گردد.

محققان بیش از 3200 کودک (بین سنین 8 تا 17 سال) را در آزمون تغذیه و سلامت ملی در بین سال های 1994-1988 و 8300 کودک را در بین سالهای 2008-1999 مقایسه نمودند. آنها در پی یافتن تفاوت های موجود در بین گروه های سنی، جنسیتی، نژادی/قومی، حجم بدن، شکم  و میزان مصرف سدیم بودند. یافته های پژوهشگران به قرار زیر است:

- احتمال ابتلا به فشار خون بالا در پسران بیشتر است؛ هرچند نرخ رشد آن در میان دختران طی دو مطالعه چشمگیر تر است.

- در مطالعه دوم کودکان بیشتری دچار اضافه وزن بوده و هر دو گروه بویژه دختران دور کمر بزرگتری داشتند.

- درکودکانی که حجم بدن و دور کمر آنها 35 درصد بیش از مقدار نرمال گروه سنی شان بود، احتمال فشار خون افزایش یافته بود.

- در هر دو مطالعه، احتمال وجود فشار خون بالا در کودکانی که بیشترین میزان مصرف سدیم را داشتند، در مقایسه با آنهایی که کمترین میزان مصرف را ثبت نمودند، 36 درصد بیشتر بود.

- بیش از 80 درصد کودکان در هر دو مطالعه ،میزان مصرف سدیم روزانه بالاتر از 2300 میلی گرم داشتند؛ هرچند در مطالعه اخیر کودکان کمتری میزان مصرف بالاتر از 3450 میلی گرم را ثبت نمودند.

روزنر معتقد است: «همه انتظار افزایش میزان مصرف سدیم را دارند. به نظر می رسد توجه به توصیه های متخصصین تغذیه چندان زیاد نیست».

میزان مصرف سدیم به صورت روزانه در بین مردم آمریکا بیش از 2 برابر مقدار توصیه شده توسط انجمن قلب این کشور است (3400 میلی گرم مصرفی در مقایسه با 1500 میلی گرم توصیه شده). دو سوم نمک مصرفی به غذاهای خریداری شده از فروشگاهها و یک چهارم هم به غذاهای سفارشی از رستورانها مربوط می شود.

تحقیقات بسیاری، میزان نمک اضافی در رژیم غذایی را با فشار خون بالا مربوط می دانند و نشان داده اند که کاهش مصرف نمک در کودکان و نوجوانان می تواند فشار خون سیستولیک میانگین (عدد بالایی) را به مقدار 1.2 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) را به میزان 1.3 میلیمتر جیوه کاهش دهد.

منبع: مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha