سلامت نیوز:‌ یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در صورت پیشگیری و غربالگری صحیح 50 درصد سرطان‌ها قابل کنترل است، گفت: پیشگیری اولیه شامل تغییر عوامل محیطی و روش زندگی است. چهار عامل خطر؛ سیگار، چاقی، رژیم نامناسب و عدم تحرک در بیش از دوسوم سرطان‌ها دخیل هستند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است، گفت: اگرچه سرطان جزو بیماری‌های سخت و صعب العلاح است ولی بر اساس مطالعات انجام شده، در صورت عدم مصرف سیگار، کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب و ورزش (حداقل 3.5 ساعت در هفته)، شیوع سرطان به یک سوم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی و تصادفات است، گفت: از میان سرطان‌های شایع زنان، سرطان رحم اگرچه غربالگری مناسبی ندارد ولی در مراحل اولیه با خون ریزی غیرطبیعی رحمی خود را نشان می‌دهد و در صورت تشخیص و درمان در این مرحله بقا 5 ساله 96 درصدی دارد، سرظان دهانه رحم نیز، با انجام آزمایش "پاپ اسمیر" به خوبی قابل پیشگیری و غربالگری بوده و در مراحل پیش سرطانی قابل درمان است.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در صورت پیشگیری و غربالگری صحیح 50 درصد سرطانها قابل کنترل است، گفت: پیشگیری اولیه شامل تغییر عوامل محیطی و روش زندگی است. چهار عامل خطر سیگار، چاقی، رژیم نامناسب و عدم تحرک در بیش از دوسوم سرطان ها دخیل هستند.

دکتر هاشمیان نایینی گفت: در صورت مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن و پروژسترون احتمال سرطان آندومتر ( سطح داخلی رحم) وابسته به استروژن 50 تا 80 درصد کاهش می یابد.

وی در خصوص عوامل خطر سرطان دهانه رحم گفت: مهمترین عوامل خطر در ایجاد سرطان دهانه رحم، ویروس پاپیلومای انسانی است که با رفتارهای پرخطر و در افرادی که دارای شریک های جنسی متعدد هستند، شیوع پیدا می کند.

این جراح و متخصص زنان همچنین افزود: احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم با عواملی مانند سابقه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا تراکوماتیس ( نوعی قارچ ناحیه تناسلی) و هرپس ژنیتالیا (ویروس ناحیه تناسلی)، زایمان پیش از 20 سالگی، داشتن بیش از دو فرزند، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و مصرف سیگار ارتباطی تنگاتنگ دارد.

دکتر هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: کلیه زنانی که در سنین باروری ( 15 تا 47 سالگی) هستند، باید سالیانه جهت انجام بررسی‌های لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند که این زمان بر اساس صلاحدید پزشک معالج ممکن است متغیر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha