سلامت نیوز: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از رشد 25 درصدی تولیدات دارویی در این جمعیت خبر داد.

دکتر محمد عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه و عملکرد این جمعیت در حوزه بین‌الملل، دارو و آموزش، از تولید شش قلم داروی جدید در شرکت داروسازی «سها» خبر داد و گفت: با تولید این شش قلم دارو میزان تولیدات دارویی هلال‌احمر از 95 قلم به 101 قلم دارو می‌رسد که بر این اساس شاهد رشد 25 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه براساس وظایف و ماموریت‌های اساسنامه‌ای خود با تنوع و گستره وسیعی از فعالیت‌ها مواجه است. گفت: عمده افراد شاید هلال‌احمر را بیشتر با امداد و نجاتش بشناسند یا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جوانان و داوطلبان عضو این نهاد مردمی را به عنوان بخش دیگری از کارهای آن بدانند. اما هلال‌احمر در سه حوزه فعالیتی مهم در خارج از مرزها، دغدغه دارویی مردم و همچنین آموزش همگانی به پای صحبت‌های دکتر محمد عباسی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بنشینیم.

خدمات درمانی به مردم 3 قاره در 20 کشور


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در حال حاضر این جمعیت با 30 مرکز درمانی در 20 کشور دنیا به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازد، گفت: این مراکز با هدف ارائه خدمات‌درمانی مطلوب به مردم کشورهای نیازمند و در قالب تفاهمات فی مابین با کشورها و جمعیت‌های ملی راه‌اندازی شده که از لحاظ میزان توسعه و رشد کمی تعداد این مراکز از 22 مرکز در سال 89 به 30 مرکز در سال 92 افزایش یافته است.

عباسی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر در خارج از کشور معرفی و انتقال ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فنی ایران در آن سوی مرزها است، گفت: در کنار خدماتی که به افراد نیازمند این کشورها ارائه می‌شود، به رسالت اصلی خود که ارائه خدمات حمایتی و بشردوستانه است، عمل می‌کنیم که این موضوع به شدت با استقبال مردم و مسئولان کشورهای میزبان مواجه شده و آنها بر توسعه خدمات جمعیت هلال‌احمر ایران اصرار دارند.

کیفیت و کمیت دارو و تجهیزات ایرانی امتیازی خاص دارد


دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی در مراکز درمانی خارج از کشور، گفت: کیفیت و کمیت دارو و تجهیزات ایرانی امتیازی خاص برای مراکز درمانی ایران در بازارهای رقابتی کشورهای دنیا به حساب می‌آید و همواره سعی ما بر این است که تا آنجا که امکان دارد نیازهای مراکز درمانی هلال‌احمر در خارج از کشور را از تولیدات داخلی تامین کنیم.

عباسی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تاثیرگذاری بیشتر و خروج از حالت ارائه خدمات تک بعدی در خارج از کشور، گفت: در سال‌های اخیر حضور خود در خارج از کشور را تنها منوط به درمانگاه‌ها نکرده‌ایم، بلکه در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، مباحث آموزشی و امدادی را نیز جزء برنامه‌های هلال‌احمر در خارج از کشور هدف‌گذاری کرده‌ایم و برنامه‌هایی را نیز به مرحله اجرا رسانیدم.

وی با بیان اینکه با توجه به توان جمعیت هلال‌احمر ایران و جایگاه آن در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ما باید در سیستم آموزشی و امدادی کشورهای نیازمند هم ورود کنیم، افزود: با اجرای برنامه‌های آموزشی و توان‌افزایی در دیگر کشورها جدا از انجام برنامه‌های بشردوستانه که از اهداف اصلی جمعیت محسوب می‌شود، می‌توان نیروهای متخصصی نیز برای آن کشورها تربیت کرد که به واقع ارائه خدمات هلال‌احمر ایران در زمینه درمان تنها منوط به خدمات درمانی و بهداشتی به وسیله درمانگاه‌های خود نشود و در این راستا به عنوان فعالیتی ماندگار سطح آموزش‌های بهداشتی و درمانی و تخصص‌های امدادی جمعیت‌های ملی دیگر کشورها نیز ارتقاء یابند.

عباسی با اشاره به بازدید اخیر خود از برخی از مراکز درمانی هلال‌احمر در آفریقا، گفت: در چند سال اخیر برنامه‌هایی را در مورد رشد و توسعه خدمات و همچنین نوسازی و بهسازی فضاهای مراکز درمانی خارج از کشور داشتیم که در بازدید از این کشورها شاهد اجرای آن برنامه‌ها و استقبال دولت‌ها و مراجعه‌کنندگان و خدمت‌گیرندگان این مراکز بودیم.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز درمانی هلال‌احمر در سایر کشورها براساس نیازسنجی و در چارچوب کاری مشخصی انجام می‌شود، گفت: ورود ما به هر کشوری در قالب مراکز درمانی به منظور حضور دائم و ارائه خدمات ثابت بنا به درخواست کشورها، بررسی ظرفیت‌ها، توافق با دولت میزبان و تفاهم با جمعیت ملی آن کشور صورت می‌پذیرد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر ایران در حال حاضر در کشورهای ساحل عاج، سیرالئون، مالی، غنا، نیجر، کنیا، سومالی، زیمباوه، سودان، کومور، کنگو و تانزانیا در قاره آفریقا و کشورهای بولیوی و اکوادور در منطقه آمریکای لاتین و همچنین کشورهای لبنان، امارات، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و عراق در آسیا، دارای مراکز درمانی و نمایندگی است.

برای کاهش دغدغه دارویی مردم تلاش می‌کنیم


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در حوزه دارو و تامین تجهیزات پزشکی تابع سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت هستیم، گفت: در جمعیت هلال‌احمر برای تحقق اهداف ملی در حوزه سلامت و بهداشت و همچنین به حداقل رساندن دغدغه‌های دارویی مردم و ارتقا شاخص‌های سلامت تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.

عباسی با اشاره به اینکه کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی یکی از وظایف مهم جمعیت هلال‌احمر در اساسنامه است، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و مشکلاتی که در تبادل ارز ایجاد شد، ورود برخی از داروها را در کشور دچار مشکل کرد.

تولید شش قلم داروی جدید رشد 25 درصدی دارو


وی با بیان اینکه هلال احمر در مورد تامین کمبودهای دارویی کشور تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی خود را فعال کرده، گفت: با وجود تحریم‌ها هم در حوزه تولید دارو در شرکت داروسازی سها و هم در حوزه تولید تجهیزات پزشکی برنامه‌های خوبی برای افزایش تولید و تنوع محصولات به منظور کاهش وابستگی کشور به داروها و تجهیزات خارجی داریم.

عباسی با اشاره به اینکه تولید شش قلم داروی جدید را در شرکت داروسازی سها در دست بررسی و اقدام است، گفت: با تولید این 6 قلم دارو میزان تولیدات دارویی هلال‌احمر از 95 قلم به 101 قلم دارو خواهد رسید که بر این اساس شاهد رشد 25 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر به منظور پاسخگویی و تسهیل در ارائه خدمات به مردم، در اجرای برنامه‌های نظام یکپارچه اطلاع‌رسانی دارو و کمبودهای دارویی کشور تعامل خوبی با وزارت بهداشت دارد، افزود: همکاری خوبی در زمینه واردکردن اطلاعات به روز دارویی با سامانه اطلاع‌رسانی کمبود دارویی داریم که اخیرا نیز از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برای تسریع در پاسخگویی به مراجعان، داروخانه مرکزی هلال‌احمر مورد تقدیر قرار گرفت.

رسانه‌ها یار هلال‌احمر در آموزش همگانی


عباسی همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر تمامی برنامه‌های هلال‌احمر چه در داخل و چه در خارج از کشور با رویکردی آموزش محور انجام شده است، گفت: آموزش، محور و اساس فعالیت‌ هلال‌احمر است و از آنجا که وظیفه آموزش آحاد جامعه برای آمادگی مقابله با حوادث و سوانح بر عهده جمعیت هلال‌احمر است، ما نیز در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بر این باور هستیم و بر همین اساس حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزش همگانی جدید، گفت: در رویکرد جدید تلاشمان بر این است که با استفاده از ابزارهای همه‌گیر و نوین بتوانیم طیف وسیعی از مردم را با ‌آموزش کمک‌های اولیه آشنا کنیم تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث عکس‌العمل بهتری از خود نشان دهند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند همواره نقش ترویجی و آموزشی خوبی رادر بحث‌های پیشگیرانه ایفا کنند، گفت: با همکاری رسانه‌ها می‌توان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد قابل توجهی را در ارائه و انتقال آموزش‌های همگانی ایجاد کرد.

عباسی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی را برای استفاده از توان رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی آغاز کرده‌ایم، گفت: در سال‌های اخیر سعی شده با بکارگیری از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی بستر مناسبی را برای انتقال جذاب آموزش‌های امدادی فراهم کنیم.

وی با اشاره به تولیدات اخیر تلویزیونی و سینمایی هلال‌احمر افزود: با همکاری صدا و سیما اقدامات خوبی صورت گرفته که با استفاده از این برنامه‌ها می‌توان گروه‌های سنی مختلفی را تحت پوشش قرار داد و آنها را با مفاهیم‌اولیه امدادی آشنا کرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در زمینه توسعه آموزش‌های همگانی یکی از گرو‌ه‌های مهم و اصلی، دانش‌آموزان هدف گذاری شدند، گفت: در این مورد نیز با تعامل خوبی که با وزارت آموزش و پرورش برقرار شد، شاهد دو اتفاق بزرگ بودیم که می‌توان به ورود مبحث آموزش‌های امدادی به کتاب آمادگی دفاعی دوره دبیرستان و همین طور اجرای طرح آموزشی دادرس در مدارس راهنمایی اشاره کرد.

آموزش امدادی 1/5میلیون دانش‌آموز


عباسی افزود: در اجرای طرح دادس در مقطع راهنمایی سالیانه حدود یک و نیم میلیون دانش‌آموز با مفاهیم امدادی و کمک‌های‌اولیه آشنا خواهند شد و علاوه بر این، تعداد بسیاری از مربیان مدارس در سراسر کشور برای اجرای این طرح خود نیز مورد آموزش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی تبلیغات آموزش‌های امدادی در فضاهای شهری گفت: در شهر تهران به صورت آزمایشی به منظور انتقال پیام‌های آموزشی به مردم در نقاط مختلف شهر به ویژه در ایستگاه‌های مترو نسبت به پخش پیام‌های امدادی اقدام کردیم که انتظار می‌رود بدینوسیله طیف گسترده‌ای از مردم با این پیام‌ها مواجه شوند.

عباسی افزود: سامانه پیامکی آموزش همگانی، چاپ و توزیع کتاب، بروشور، پمفلت‌های آموزشی، برگزاری همایش‌های عمومی و آموزش کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و همچنین گروه‌های مرتبط با حوادث از جمله خبرنگاران از دیگر برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر برای ارتقا سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به حوادث و سوانح است.

آموزش کمک‌های اولیه به دومیلیون ایرانی


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به میزان تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های حضوری آموزش عمومی کمک‌های اولیه، گفت: میزان شرکت‌کنندگان در دوره‌های حضوری کمک‌های‌اولیه از 755 هزار تن در سال 84 به نزدیک دو میلیون تن در سال 91 رسیده که انتظار می‌رود با اجرای برنامه‌های جدید این میزان در سال 92 نیز رشد خوبی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha