سلامت نیوز: رئیس انجمن ندای معلولان با اعلام اینکه فضای شهری برای معلولان مناسب سازی نشده است، اظهار کرد: زنان معلول به دلایل مختلفی از جمله عدم مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اداری، عدم درک صحیح مسئولان سازمان‌های مختلف برای استخدام این افراد و عدم فرهنگساری مناسب در این زمینه بسیار دیر و با تحمل سختی‌های زیاد جذب بازار کار می‌شوند.

محمود کاری رئیس انجمن ندای معلولان در گفت‌وگو با پانا، در مورد مشکلات پیش‌روی زنان معلول، اظهار کرد: نخستین مشکل زنان معلول مساله اشتغال است این گروه به دلیل مشکلات ناشی از معلولیت جذب بازار کار نمی‌شوند و معمولا این افراد مورد پذیرش کارفرمایان قرارنمی‌گیرند.

وی افزود: زنان معلول به دلایل مختلفی از جمله عدم مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اداری، عدم درک صحیح مسئولان سازمان‌های مختلف برای استخدام این افراد و عدم فرهنگساری مناسب در این زمینه بسیار دیر و با تحمل سختی‌های زیاد جذب بازار کار می‌شوند.

کاری افزود: مشکل دیگر، مساله ازدواج این زنان است که به دلیل مشکلات جسمی، سن ازدواج این افراد نسبت به گذشته بالارفته است و این اشخاص نمی‌توانند به راحتی فرد مورد علاقه خودرا پیدا کرده و ازدواج کنند دلیل این امر نیز دیدگاه ناصحیح خانواده‌ها است به این معنی که مردان به دلیل نگاهی که در خانواده‌هایشان نسبت به ازدواج با دختران معلول وجود دارد علاقه کمتری به ازدواج با این گروه نشان می‌دهند.

وی علت اصلی مشکلات زنان معلول و خصوصا ازدواج این افراد رادر مشکلات فرهنگی جامعه و نگاه اشتباه عموم جامعه نسبت به معلولیت دانست و خاطر نشان ساخت: ازدواج میان افراد سالم و معلول معمولا ازدواج‌های موفقی هستند، اما ازدواج افراد معلول با یکدیگر مشکلات زیادی در پی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن ندای معلولان خاطر نشان ساخت: برای حل مشکلات معلولان و خصوصا زنان معلول باید به دنبال راه‌کار‌های اساسی بود به این معنی که تنها با تعیین مستمری یا کمک هزینه ایاب ‌و ذهاب برای این افراد مشکلات حل نخواهد شد بلکه برای زنان معلول باید آموزش‌های تخصصی کافی در نظر گرفته شود تا کارفرمایان نیز نسبت به محول کردن مسئولیت به معلولان به ویژه، زنان معلول اعتماد لازم را کسب کنند.

کاری تصریح کرد: زنان معلول باید مهارت‌هایی کسب کنند که با معلولیت ایشان تناسب داشته و بتوانند به راحتی از عهده انجام آن برآیند زمانی که زنان معلول با کسب مهارت و به دست آوردن کار از نظر مالی مستقل شوند بسیاری از مشکلات ایشان نیز برطرف خواهد شد.

وی در مورد تعداد زنان معلول کشور، گفت: تا به امروزنه تنها از تعداد زنان معلول که از تعداد کل معلولان کشور آمار دقیقی در دست نیست و آمارهایی که وجود دارد نسبی و مربوط به معلولان تحت پوشش بهزیستی است، متاسفانه مرکز آمار کشور نتوانسته است در این رابطه سازو کارهای لازم را برای دسترسی به استانداردهای بین المللی به دست آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha